Hoi. Sinds gisteren doet de automaat van m’n dame raar. Steeds als ze wil terugschakelen van 3e trap naar 2e trap, krijg ik een schok door de hele auto. Zojuist even de olie gepeild, die is wat oranje-bruin. Hoort die niet mooi rood te zijn?
Anyhow; als het probleem dus in de olie zit, is vervangen dan de oplossing voor het probleem of is m’n bak aan ‘t overlijden?
Met dank.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
ATF is normaal prachtig diep rood ja. Ik zou gewoon eens even gaan verversen, dan weet je gelijk wat je aan je plug (magneetje) hebt hangen.
Okee, dat snap ik. Hoeveel moet er dan na aftappen terug ingemikt worden?
Hoi Daffodil31LE,
ATF2 is volgens mij de wat oudere versie, wel goed hoor. ATX is de nieuwe versie, zoals bij de dealer verkrijgbaar. Inderdaad mooi rood moet het zijn want in principe heeft het daar niks te lijden zoals de olie in het blok.
Als je de dop eruit haalt dan zit er allerhande troep aan (hopelijk zo min mogelijk. Maar daar kun je niet per definitie een conclusie aan verbinden.
Als olie wisselen niet helpt dan kan ik je een goede tip geven; ga eens langs een automatenbak-reviseur, die kent “al die gevoeltjes” en kan misschien wel zeggen wat er mis is.
Mijn gevoel zegt dat (als oliewissel niet helpt) er inderdaad een onderdeel is overleden. Met nadruk op onderdeel, niet de hele bak.
Zo’n reviseur kan de bak loshalen en repareren.
Ik praat uit ervaring, al was mijn bak echt overleden. Er zat zo ongeveer een volle eetlepel aan gruis, lagerwieltjes en tandjes aan de plug (magneetje). Van het geld had ik mooi met ons 4en 8 dagen naar Turkije kunnen gaan.
Laat even weten hoe en wat of dat je het misschien al opgelost hebt.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Daffodil31LE schreef:Okee, dat snap ik. Hoeveel moet er dan na aftappen terug ingemikt worden?
Er komt ongeveer 2,5 liter uit, de totale bakinhoud is ruim 7 liter, dus je ververst maar een 1/3e. De rest blijft in de koppelomvormer zitten.
Dus je kan de hoeveelheid die eruit komt, nameten en dezelfde hoeveelheid erin doen en peilen met warme motor/bak
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Bakolie wisselen kan al behoorlijk helpen (mijn automaat is veel zachter na 1x bruinige olie en 1x bruinrode olie verversen voor ATF3).
Echter, een schok van 3-2 kan ook te maken hebben met ouderdom van motorsteunen (kantelen van hele blok/bak-combi).
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Mijn automaat was bij aanschaf heerlijk.
De olie bleek bruin/rood.
Ik heb zelf de olie vervangen, dit is ongenveer 2.7 liter.
Daarna bleef het wat bruin/rood, maar schakelde iets
meer als zijde (eigenlijk zijdezacht).
Daarna bij een beurt bij de garage toch weer laten vervangen,
maw weer 2.7 (bij benadering) verse atf. Nog steeds een beetje
bruin/rood. Maar schakelen doet die als de beste.
Net terug van vakantie in Francia. Alles ging perfect.
Met heuvels op schakel ik hem zelf soms terug.
Ik laat de automaat liever niet de heuvel op trekken in
1500 RPM, dus ik forceer hem naar 3 of soms 2.
Motorsteunen is zeker iets wat je ook kan bekijken.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Het probleem is opgelost. Niet door oliewissel, al was dat ook nodig, maar nadere inspectie van het onderstel leerde me dat de stuurkogel van het rechtervoorwiel erg veel speling had en het rubber aan het eind van de stabilisatorstang opgevreten was door een vroegere lekkage van de brandstofpomp. Beiden vervangen en uitgelijnd. Madame schokt niet meer.
292.000 K and counting.
Dat scheelt dan weer !!
292 Dkm is zeer netjes.
Niet zo zeer voor de diesel als wel voor de automaat.
Tenminste als ik alle verhalen zo hoor.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!