Ik ga autogas in mijn Acadiane inbouwen.
Nu weet ik dat autogas via een verdamper wat heet wordt voor de motor. Dus dacht ik, waarom dan geen LPI ? Dan gaat er vloeibaar gas direct de carburateur in.
Voordeel lijkt me dat de motor koeler blijft en ik heb dan geen verdamper nodig dus hoef ook geen warmtewisselaar te maken.
Kan iemand mij vertellen of mijn idee überhaupt mogelijk is, of kan dit bij een A-type helemaal niet.
Ik hoop dat jullie even mee willen denken met mij.
Groet Martijn
niets moet, alles moet kunnen
LPI is een systeem dat volledig electronisch de hoeveelheid in te spuiten vloeibare LPG per cilinder continu berekend en aanpast, dit gebeurd aan de hand van een aantal sensoren o.a. motorbelasting, toerental inlaattempratuur, luchthoeveelheid, motortemperatuur, lambda waarde etc.
Als je hietr geen verstand van hebt zou ik er niet mee bezig gaan…
Gewoon LPG in een tweecilinder lijkt me volledig overbodig, dat is mijn mening.
succes
Emiel
Ja waarom wil je een Acadiane eigenlijk op LPG?
Zoveel benzine verbruikt ie toch niet?
Zelfs Patje74 rijdt niet met LPG in z’n tweecilinder en die heeft bijna een LPG-tank als vensterbank in z’n huis…
Emiel
Wat wil je hiermee zeggen?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
BX19trs schreef:Zelfs Patje74 rijdt niet met LPG in z’n tweecilinder en die heeft bijna een LPG-tank als vensterbank in z’n huis…
Emiel
Hier moet ik toch even op reageren.
In mijn eend komt ook zeker LPG. De vraag van Matthijs2006, waarom LPG in een 2PK is simpel. Ik rijd in al mijn wagens op LPG. ALs ik eens een lange rit moet maken en het zonnetje staat te stralen, dan doe ik dat het liefst in mijn eend. De enige reden waarom ik een andere wagen pak is het kostenplaatje.
In mijn BX tuf ik 450Km voor €18,-, in mijn eend kom ik met die zelfde €18,- niet verder dan 1/3 van de rit.
Dus, waarom geld verspillen als dit niet nodig is? Een eend loopt heerlijk op LPG en het is ook nog beter voor ons millieu.
In een Aca heb je ook nog eens lekker de ruimte om je tank te plaatsen trouwens, je zult zien dat je een hogere actieradius op LPG hebt t.o.v. benzine. Dus je staat ook nog eens minder vaak bij de pomp. (hoppa, weer een veelgenoemde reden om het niet te doen van tafel geveegd )
Ik zeg; doen! Mocht je meer informatie willen over de manier van inbouw en eventueel plaatsen waar je het zou kunnen laten doen, dan laat je het maar even horen. (hierbij zit ook een absolute afrader trouwens…)
Maar ff dit hè...
Een 2CV weegt wat? 600 kg?
Kost dus niks kwa wegenbelasting.
Met LPG weer juist veel toch dan?
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
BX19trs schreef:LPI is een systeem dat volledig electronisch de hoeveelheid in te spuiten vloeibare LPG per cilinder continu berekend en aanpast, dit gebeurd aan de hand van een aantal sensoren o.a. motorbelasting, toerental inlaattempratuur, luchthoeveelheid, motortemperatuur, lambda waarde etc.
Als je hietr geen verstand van hebt zou ik er niet mee bezig gaan…Gewoon LPG in een tweecilinder lijkt me volledig overbodig, dat is mijn mening.
succes
Emiel
Lpi kan je in iedere auto inbouwen, mits je deze van de genoemde senors kan voorzien, en je iemand kan vinden die een computerprogramma voor de Lpi modulator kan schrijven. Ook voor mijn SM zijn we hier mee bezig. Het kost alleen erg veel moeite….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Matthijs2006 schreef:Maar ff dit hè...
Een 2CV weegt wat? 600 kg?
Kost dus niks kwa wegenbelasting.
Met LPG weer juist veel toch dan?
Welke wegenbelasting?
Maar goed, doorgaans zal hij +/- 3 x zo duur worden in de belasting. Dus je moet €60,- per maand besparen als je nog belasting moet betalen.
Je rijd ongeveer quite bij ongeveer 200Km per week. (slordige berekening even snel uit mijn hoofd)
@Patje74 LPG in een tweecilinder, dat wordt dus echt spotgoedkopie rijden, echter hoe zit het met de warmteontwikkeling bij een geforceerd-luchtgekoeld blok en LPG?...
Mijn persoonlijke mening over LPG, zucht, ... , liever een diesel dan, maar dat is niet relevant in dit topic vrees ik…
Emiel
Maar dan heb je nog de kosten/tijd/moeite van het inbouwen van LPG…
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
BX19trs schreef:@Patje74 LPG in een tweecilinder, dat wordt dus echt spotgoedkopie rijden, echter hoe zit het met de warmteontwikkeling bij een geforceerd-luchtgekoeld blok en LPG?...
Koperbuis om de uitlaat waardoor KVS wordt gepompt door een elektrische pomp van b.v. een Mercedes. Een expantievat er tussen en klaar ben je.
Ik ga het trouwens met mijn eend anders doen, gewoon dmv een uitlaatstift. En nee, dit krijgt geen goedkeuring door de RDW. Maar daar zijn ook weer truckjes voor.
(toch wel handig dat ik nu wat kontakten in de keverwereld heb)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Matthijs2006 schreef:Maar dan heb je nog de kosten/tijd/moeite van het inbouwen van LPG…
Klopt, Pffff, dat was me wat! Ik ben wel 10 maanden aan het afschrijven geweest toen ik het in mijn GS had gezet!
Verdorie, ik zou nu bijna LPG in mijn V6 gaan zetten!!
Toch beter dan met benzine 1 op 9 rijden….
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Matthijs2006 schreef:Verdorie, ik zou nu bijna LPG in mijn V6 gaan zetten!!
Nee joh, veuls te nieuw. Nieuwerwetse wagens zijn niet geschikt voor LPG. LPG hoort op een carburateur.
Wat mij gelijk terug ontopic brengt wat betreft de LPi kwestie. Nu heb je een A-type die bekend staat om zijn betrouwbaarheid wegens zijn simpele techniek. Daarnaast heb je de geweldige mogelijkheid om een heerlijk betrouwbaar LPG systeem in te bouwen zonder computergestuurde zaken.
Kortom, je kunt een uiterst betrouwbare LPG-wagen maken, en dan zou je er vrijwillig voor kiezen om er onbetrouwbare computergestuurde zooi in te zetten? Zonde!
Natuurlijk heeft LPi voordelen, echter kan je blokje zeer goed tegen LPG (praktijkvoorbeeld; 3 ton sinds inbouw en nog steeds probleemloos!) waardoor die voordelen amper te merken zijn. Ook bij een conventioneel systeem is de vermogensafname klein terwijl dit degelijke stukje techniek voor weinig in te bouwen is.
En oh ja, Emiel. Weet je dat de Dyane zelfs een tijdje af-fabriek met LPG geleverd is?
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gewoon doen! Heb ruim 300.000 km in een Dyane gereden op LPG. Aangezien lpg toen 16 gulden cent kostte betaalde ik de wegenbelasting ook gewoon! Toen idd nog met een stift in de uitlaat! Later verboden!
Mag je ook niet meer een koperen leiding on de uitlaat wikkelen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>