Vandaag je gelooft het niet startproblemen en uiteindelijk de ANWB erbij. De Dame vertoonde de afgelopen week al een aantal keren als ik er ongeveer 30km mee had gereden en haar dan weg zette daarna startproblemen. MIjn vermoeden is dat de Bobine te heet wordt of is geworden. NU vertelde de ANWB man dat de Bobine zo heet werd omdat er op het nokkenasje van mijn verdeler geen vet gesmeerd zat. HIerdoor slijt het stukje rubber van de contactpuntjes tegen het nokkenasje sneller en daardoor gaan uiteraard de puntjes te dicht op elkaar staan en wordt het afstellen lastiger.
Ik heb nooit begrepen dat er vet op het nokkenasje zou moeten zitten ??
tweede, hij vertelde dat als de Bobine zo heet was geworden dat je hem niet meer beet kon pakken, en dat was hij bij mij, dan had de Bobine zijn leven bijna gelaten. NU vermoede hij dat er een 9V Bobine in mijn Dame zit omdat er een weerstandje voorzit. Ik heb een Marshall maar hoe kan ik zien dat het een 9V is ? Later begon hij te twijfelen of het niet toch een 12V Bobine was omdat er een draadje miste ??
. . dus daar is dat weerstandje voor ?
.komma
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Volgens mij is die weerstand voor het ontstoren. Meet ook maar 1 ohm ofzo. Dus ik denk dat die Marchal bobine gewoon 12v. is.
Yep, het nokkenasje van de verdeler moet vet zijn. Als je nieuwe contactpunten haalt zit er altijd vet bij voor dat doel. Op brommers zit zelfs een smeerviltje dat bij elke omwenteling opnieuw vet achterlaat.
Ik heb zelf nu een Bosch blue coil erop, men zegt een High Performance bobine. Misschien zoiets eens proberen? Experts, uw commentaar??
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heren,, in vele topics heb ik de voorschakel weerstand al eens uitgelegd…
DIe wordt warm en dan neemt de weerstand toe. Je hebt idd een 9 volt bobine die koud veeel harder vonkt ( weerstand idd 3 ohm) maar als de weerstand opwarmt krijgt de bobine netjes 9 volt. (is dus geen ontstoorder!!)
En ja er hoort vet op dat nokje! En best regelmatig nieuw vet erop! Onderhouds beurten op de DS moeten om de 6000 km!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Penny Lane schreef:
Ik heb zelf nu een Bosch blue coil erop, men zegt een High Performance bobine. Misschien zoiets eens proberen? Experts, uw commentaar??
Derk
Met high power bobines moet je een beetje uitkijken. Door de meestal veel hogere stroom door de primaire windingen kan je je punt en condensator uit fikken! Die apparaten zijn primair bedoeld voor transistor ontsteking! Neem bijvoorbeeld een velleman kit: transistor gestuurd door contactpunt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ha kijk. Ik heb geloof ik ook al eens een site gespot waar ze ze adviseren als je naar 123 overstapt. En ik heb nog steeds die Lumenition waar die Blue Coil heel lekker meer werkt. Maar dan is het dus dat! Thanks! - note to self: dan moet ik bij terugbouwen naar puntjes even de oude bobine terughangen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Luminition is btw wel berucht dat ze makkelijk oververhitten.. Maar als het al lang goed gaat zou ik het laen zitten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mwah, wat is lang?? Bij mij nu zegmaar 500 km. met deze set-up.
Maar dat %^(%$##%*vlindertje is te teer en dat lampjessysteem… Nou, ik heb er al over uigeweid Met contactpunten heb ik iig het gevoel zelf de baas te zijn. Kwestie is dat ik er dan mss goed aan doe weer een gewone bobine erin te hangen. Ik heb ook wel weer werk dan voor die Blue Coil, dus daar is niks aan verloren…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb met mijn ds een vergelijkbaar probleem gehad. Na enkele km rijden weigert de motor dienst. Na een afkoelperiode wilde de auto weer starten. Destijds heb ik alles onderzocht en kon niet de vinger leggen op het probleem. Bij toeval ondekte ik dat het probleem de bobine was. De gedemonteerde bobine had ik op een stuk papier gezet en toen kwam het probleem naar voren, het bleek dat alle olie uit de bobinen gelopen was !! Na het vervangen van de bobine heb ik geen probleem meer gehad.
Een sev bobine is zonder voorschakel weerstand en is 12v,
teveel citroenen
bogaard77 schreef:DIe wordt warm en dan neemt de weerstand toe. Je hebt idd een 9 volt bobine die koud veeel harder vonkt ( weerstand idd 3 ohm) maar als de weerstand opwarmt krijgt de bobine netjes 9 volt. (is dus geen ontstoorder!!)
Zijn 9V bobines met een weerstand te koop ? bijvoorbeeld bij Brezan ofzo ?
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Een beetje automaterialenzaak kan ze wel leveren,maar de techniek heeft in de 35 jaar ná de ID/DS-reeks natuurlijk niet stil gestaan.
Er zijn tegenwoordig heel wat betere bobines te koop die beter bestand zijn tegen (over)verhitting.
Informeer er eens na als je toch al in die automaterialenzaak staat; er zijn er die perfect op het origineel lijken maar stiekum toch rete-modern zijn.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pete72ds schreef:bogaard77 schreef:DIe wordt warm en dan neemt de weerstand toe. Je hebt idd een 9 volt bobine die koud veeel harder vonkt ( weerstand idd 3 ohm) maar als de weerstand opwarmt krijgt de bobine netjes 9 volt. (is dus geen ontstoorder!!)
Zijn 9V bobines met een weerstand te koop ? bijvoorbeeld bij Brezan ofzo ?
Bij chyparse wel dacht ik. Maar idd een nieuwerwetse die niet te veel stroom trekt doet het ook.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
wim schreef:.
Een sev bobine is zonder voorschakel weerstand en is 12v,
Ik heb dus een SEV MArshall en dit zou dus een 12v met een weerstand zijn, kan dat ? kan uberhaupt een 12v bobine ook nog een weerstand hebben ?