Ik heb een remklauw om zeep geholpen. Het nippeltje wat ik er uit zou boren, kreeg ik er niet uit geboord. Tevens werd de schroefdraad er uit geboord, dus verder gaan was zinloos (dacht ik). Dus heb ik de remklauw onder de hydraulische pers gelegd om te ‘markeren’, want je wilt niet een half-kapotte remklauw onder je BX schroeven. Resultaat: 1 helft van de remklauw bestaat nu uit 3 delen. Echter, ik krijg vandaag van Roel te horen dat je ook een overmaats nippeltje er in kan zetten. Dus als ik voortaan weer iets heb wat ‘kapot’ is, bewaar ik het toch maar ...
Morgen naar BX sportief. Hopen dat Marten er ook is, dan trek ik zijn Turbo D12 er even uit (in m’n dromen ja ).
Schijt aan originaliteit.
Ben ik de enige die mijn vraagtekens zet bij spoelen en dán pas verversen?
Geen idee, maar als je eerst ververst blijft er hele vieze, oude LHM in de leidingen. Die spoelen dan weer in je vat verse LHM. Ik denk dat door eerst te spoelen je meer vuil uit je systeem haalt.
Schijt aan originaliteit.
Ohja, Criezel is niet meer schoon te krijgen zonder heftige middeltjes (professionele ontvetter). Vandaag een hogedrukspuit die warm water spuit gebruikt en even later de BX door de wasstraat gehaald. Er zitten nog steeds vieze zwarte vingers op.
En nee, ik ga niet zelf op het ding staan boenen. Dan sta ik nog liever 2 uur te werken op een friemeltje metaal in een grote klont metaal (oftewel een nippeltje uit een remklauw slopen).
Schijt aan originaliteit.
IK ben vrij moe, dus daarom bedenk ik me steeds vanalles als ik al gepost heb ...
Mijn autoradio is een beetje maf. Als ik de motor uit zet, blijft de radio aan staan. Dat bevalt mij uitstekend ! Echter, als ik de radio uit zet en weer aan zet, dan is het volume terug gezet naar 20 en staat de bas weer op 0. Hij onthoudt die instellingen niet. Wel onthoudt hij de tijd en hij blijft op de zender staan, mar dat laatste kan komen omdat dat met een draaiknop gaat. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik wil daar bij opmerken dat het geheugenkabeltje keurig is aangesloten.
Sommige radio-geheugen-kabeltjes zijn gezekerd? (dus mss zekering kapot?)
Andere radio’s hebben voor die bewuste geheugen-instellingen een klein batterijtje ingebouwd, zoals bv ook veel TV’s (dus mss batterijtje leeg?)
Overigens leuk verhaal weer over je LHM-perikelen. Mooi dat je er (zelf) uitgekomen bent en het resultaat beter is dan de uitgangspositie!
Auto wassen in Breda is erg voordelig, de mega-wasstraat hier heeft onbeperkt wassen voor € 4.50, dus na een dagje sleutelen sta ik daar inderdaad ook vaak 4-5 uur zwarte vingers weg te werken (met ongeveer 18 shampoo-beurten! ).
Ben ook overtuigd (in het geval van spoelen) van spoelen en daarna pas verversen, i.p.v. omgekeerd!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
patje74 schreef:Ik wil daar bij opmerken dat het geheugenkabeltje keurig is aangesloten.
als die niet aangesloten is doet je radio het niet, beide draden geel en rood moeten aangesloten zijn wil je radio werken ( bij mij tenminste ) dus als zoals oudelut zegt zekering kapot is die mischien daartussen zit dan zou je radio het niet moeten doen.
Is er niks over te vinden op google ofzo? vaak als je het type nummer invoert komt er heel veel over die radio.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tijd voor nieuw topic LE
Lelijke Eend schreef:Geen idee, maar als je eerst ververst blijft er hele vieze, oude LHM in de leidingen. Die spoelen dan weer in je vat verse LHM. Ik denk dat door eerst te spoelen je meer vuil uit je systeem haalt.
Oh nee, kijk daar mee uit! Als je de viezigheid echt overal in je systeem wilt hebben moet je gaan spoelen met vuile LHM!
Iedere “beweging” kan vervelende gevolgen hebben. Niet voor niets krijgt bijv. Chyparse af en toe de zwarte piet toegespeeld als na het bollen vervangen ineens de voorvering blijkt te haperen ofzo. Ik heb het zelf ook meegemaakt. Conclusie: spoel altijd met SCHONE LHM en nooit met vuile!
Ich bin ein Breaker
Lelijke Eend schreef:Als ik het helemaal goed had gedaan dan had ik er ook nog een verse hoofdbol op geschroefd. De drukregelaar tikt nu elke 5 seconden ops:
Ik verwacht dat dat niet met de hoofdbol te maken heeft; de interne lekkage blijft, wordt alleen ietsje beter gecompenseerd met nieuwe hoofdbol dan met een lege. De tijd tussen 2 tikken zal mogelijk wel stijgen maar afwachten is hoeveel. Helemaal nog niet echt dramatisch overigens, al mag het wel wat langer zijn voor het leuke.
Ich bin ein Breaker
Lelijke Eend schreef:IK ben vrij moe, dus daarom bedenk ik me steeds vanalles als ik al gepost heb ...
Mijn autoradio is een beetje maf. Als ik de motor uit zet, blijft de radio aan staan. Dat bevalt mij uitstekend ! Echter, als ik de radio uit zet en weer aan zet, dan is het volume terug gezet naar 20 en staat de bas weer op 0. Hij onthoudt die instellingen niet. Wel onthoudt hij de tijd en hij blijft op de zender staan, mar dat laatste kan komen omdat dat met een draaiknop gaat. Iemand enig idee waar dat aan kan liggen ?
Dat klopt…..ik vond het geen probleem toen ik hem nog had, maar volgens mij moet het ergens in de gebruiksaanwijzing staan. :
Maar ik had dan ook de 2 draden op het contact staan, dus elke keer dat ik de motor uit had gezet, stond alles weer in de 0-stand….ik heb er nooit verder naar gezocht.
Vreemd wel bij mijn BX ....want bij alle andere BX diesels zit er onder de radioruimte altijd een grijze (?) draad waar continue stroom opstond en die kon ik bij die van mij niet vinden….dus liet ik het maar zo.
Maar verder wel tevreden over de radio ?
Heb jij nu ook last van ruis op de zender onder het rijden ?
Zo nee….dan lag het dus aan de antenne van mijn BX…alhoewel die Sony die ik nu heb wel ruisvrij de zenders weergeeft.
karel schreef:Lelijke Eend schreef:Geen idee, maar als je eerst ververst blijft er hele vieze, oude LHM in de leidingen. Die spoelen dan weer in je vat verse LHM. Ik denk dat door eerst te spoelen je meer vuil uit je systeem haalt.
Oh nee, kijk daar mee uit! Als je de viezigheid echt overal in je systeem wilt hebben moet je gaan spoelen met vuile LHM!
Iedere “beweging” kan vervelende gevolgen hebben. Niet voor niets krijgt bijv. Chyparse af en toe de zwarte piet toegespeeld als na het bollen vervangen ineens de voorvering blijkt te haperen ofzo. Ik heb het zelf ook meegemaakt. Conclusie: spoel altijd met SCHONE LHM en nooit met vuile!
Ik kan me dat niet voorstellen aangezien de LHM uit het systeem gaat via een externe (vanzelfsprekend schone!) slang en dan de LHM pot weer in. En in die pot zitten filters die ik bij het vervangen van de LHM schoon gemaakt heb met terpentine, een kwast en een stuk keukenrol op een stokje (nee, er zijn geen houtsplinters of andere rarigheden in het filter gekomen). Daarom lijkt het mij voor 99% zeker dat er geen extra vuil in het LHM systeem is gekomen en dat toen de LHM in het systeem zelfs wat schoner werd.
karel schreef:Lelijke Eend schreef:Als ik het helemaal goed had gedaan dan had ik er ook nog een verse hoofdbol op geschroefd. De drukregelaar tikt nu elke 5 seconden ops:
Ik verwacht dat dat niet met de hoofdbol te maken heeft; de interne lekkage blijft, wordt alleen ietsje beter gecompenseerd met nieuwe hoofdbol dan met een lege. De tijd tussen 2 tikken zal mogelijk wel stijgen maar afwachten is hoeveel. Helemaal nog niet echt dramatisch overigens, al mag het wel wat langer zijn voor het leuke.
Dat is inderdaad mogelijk. Wellicht kan ik de retourlekkage controleren ? Als ik alle slangen los haal behalve de LHM-aanzuigslang naar de pomp lijkt het me te controleren. Even voor de zekerheid: er is maar 1 aanzuigslang ? Ondanks dat ik dat ga controleren (al is het maar omdat het een koud kunstje is) lijkt het me niet dat de oorzaak te vinden is in interne lekkage. Criezel komt namelijk in no-time omhoog als ik de motor start ! Ook na een nacht stil staan. Verder zakt ze niet snel in. Na een dag werken (9 a 10 uur stil staan) hoeft hij maar heel weinig omhoog te komen om in de rijstand te komen.
Wat de radio betreft: het lijkt me sterk dat er een instelling is die er voor zorgt dat als je de radio uit zet alles weer op 0 komt te staan. Ik meen ook dat ik het niet tegengekomen ben, maar voor de zekerheid ga ik het nog eens napluizen. Dan ga ik ook naar de zekering van de radio kijken en of er ergens een batterij in zit die ik kan vervangen. Echter, de radio is vrij nieuw, dus een lege batterij (indien van toepassing) lijkt me sterk. Desondanks bevalt de radio me wel goed ! Soms storen de zenders wat (vanaf het windmolenpark in de noordoostpolder kan ik Radio 2 niet meer ontvangen) maar in dagelijks gebruik (waarbij ik niet verder ga dan Creil) is het niet bezwaarlijk.
Overigens, vandaag heb ik de 310.000 gepasseerd ! Op naar de 500.000 En daarna de 1.000.000
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Lelijke Eend schreef:Dan ga ik ook naar de zekering van de radio kijken en of er ergens een batterij in zit die ik kan vervangen.
Een lege batterij lijkt mij sterk maar zou kunnen. Zekeringen hoef je niet na te kijken. Het geheugendraadje zit bij de (niet contact geschakelde) voedende draad op. Als het geheugendraadje geen spanning heeft, doet de hele radio het niet.
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
arjan_verkade schreef:Tijd voor nieuw topic LE
Even opletten Elmer