Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
patje74 schreef:Lelijke Eend schreef:Dan ga ik ook naar de zekering van de radio kijken en of er ergens een batterij in zit die ik kan vervangen.
Een lege batterij lijkt mij sterk maar zou kunnen. Zekeringen hoef je niet na te kijken. Het geheugendraadje zit bij de (niet contact geschakelde) voedende draad op. Als het geheugendraadje geen spanning heeft, doet de hele radio het niet.
Wellicht zit er een zekering in de radio zelf ? Daar ga ik n.l. even naar kijken
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:patje74 schreef:Lelijke Eend schreef:Dan ga ik ook naar de zekering van de radio kijken en of er ergens een batterij in zit die ik kan vervangen.
Een lege batterij lijkt mij sterk maar zou kunnen. Zekeringen hoef je niet na te kijken. Het geheugendraadje zit bij de (niet contact geschakelde) voedende draad op. Als het geheugendraadje geen spanning heeft, doet de hele radio het niet.
Wellicht zit er een zekering in de radio zelf ? Daar ga ik n.l. even naar kijken
vaak achter je grote stekker, achterzijde van de radio, zit een 10 amp verborgen
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Wat de radio betreft: het lijkt me sterk dat er een instelling is die er voor zorgt dat als je de radio uit zet alles weer op 0 komt te staan.
Je moet ook wel goed lezen wat ik schreef….ik zei dat als je de radio (via het contact) uitzet….dat dan al je instellingen weg zijn.
Omdat er in MIJN BX geen continue + draad achter de radio zit (wat vreemd is)....en die gele geheugendraad moet wel continue spanning hebben om je geheugen te blijven voeden en je instellingen te bewaren…althans, bij jouw Marquant moet dat blijkbaar wel.
Ik heb mijn Sony weer op dezelfde plusdraad aangesloten, dus als ik het contact uitzet geen spanning meer…..toch onhoud hij WEL de instellingen (Bass-Treble e.d.)
Zit zeker een geheugen in wat geen stroom nodig heeft :
Bram, jij moet lezen wat ik schreef Als ik het contact uit zet, gebeurt er niets met de radio. Hij blijft gewoon doorspelen (wat ik overigens prima vind!). Echter, als ik de radio uit zet (ongeacht of het contact aan staat of niet) dan verliest hij z’n instellingen. Ik ga dus op zoek naar een zekering of batterij. En ook zal ik de handleiding nog eens napluizen. Wel de Engelse want de Nederlandse is super-summier (lees: daar staat nog niet de helft in). Gelukkig is m’n Engels wel aardig
Schijt aan originaliteit.
Ik verwacht dat dat niet met de hoofdbol te maken heeft; de interne lekkage blijft, wordt alleen ietsje beter gecompenseerd met nieuwe hoofdbol dan met een lege. De tijd tussen 2 tikken zal mogelijk wel stijgen maar afwachten is hoeveel. Helemaal nog niet echt dramatisch overigens, al mag het wel wat langer zijn voor het leuke.
Dat is inderdaad mogelijk. Wellicht kan ik de retourlekkage controleren ? Als ik alle slangen los haal behalve de LHM-aanzuigslang naar de pomp lijkt het me te controleren. Even voor de zekerheid: er is maar 1 aanzuigslang ? Ondanks dat ik dat ga controleren (al is het maar omdat het een koud kunstje is) lijkt het me niet dat de oorzaak te vinden is in interne lekkage. Criezel komt namelijk in no-time omhoog als ik de motor start ! Ook na een nacht stil staan. Verder zakt ze niet snel in. Na een dag werken (9 a 10 uur stil staan) hoeft hij maar heel weinig omhoog te komen om in de rijstand te komen.
Ja, maar in principe zou het systeem zonder voorraadbol moeten kunnen, en daardoor gaat de drukregelaar dan ook niet tikken oid. Het drukreservoir is idealiter alleen nodig voor een “verbruiker” zoals de remmen. Heb je geen (bewust) verbruik dan zakt de systeemdruk niet beneden de inschakelwaarde van de drukregelaar en wordt de voorraadbol niet “aangesproken”.
Het in no-time omhoog komen icm het niet-snel zakken is gunstig (snel stijgen én snel zakken is groot alarm); een nieuwe voorraadbol kon wel eens helpen bij het verlagen van de tik-frequentie. Niets abnormaals, zoals al eerder gezegd, maar een hogere tik-frequentie wordt maar zeer tendeles veroorzaakt door het leeg raken van de voorraadbol. Die behoort namelijk in rust-toestand geen rol van betekenis te spelen.
Voornamelijk een theoretisch verhaal, maar het kan teleurstellingen voorkomen.
Ich bin ein Breaker
Dan trek ik zeker weten de retourleidingen er eens af !
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Bram, jij moet lezen wat ik schreef Als ik het contact uit zet, gebeurt er niets met de radio. Hij blijft gewoon doorspelen (wat ik overigens prima vind!). Echter, als ik de radio uit zet (ongeacht of het contact aan staat of niet) dan verliest hij z’n instellingen. Ik ga dus op zoek naar een zekering of batterij. En ook zal ik de handleiding nog eens napluizen. Wel de Engelse want de Nederlandse is super-summier (lees: daar staat nog niet de helft in). Gelukkig is m’n Engels wel aardig
Ah….duidelijk nu, maar er moet toch echt een mogelijkheid zijn waarmee je je instellingen *vastlegt*, zeg maar….helaas kon ik die ook niet zo snel vinden.
Ik heb die gebruiksaanwijzing ook vrijwel niet gelezen, als ik maar wist hoe hij aan en uit ging en op Radio-1 moest staan (waar ik onderweg altijd naar luister).
LE
Over radio’s; indien gebruik gemaakt is van ISO stekker en een fatsoenlijke radio
Uit de iso stekker komen verschillende draden maar belangrijk zijn de rode en gele, rood is contact 12v en geel is constant 12v.
Meeste (goedkopere) radio’s hebben geen onthoud functie (dmv batterij oid), zo ook mijn Kenwood. Zodra de constante 12v is uitgeschakeld (bv accu eraf) is deze volledig gereset.
Volgens de orginele manier
-> rood in rood -> geel in geel ->
Is de radio contactgeschakeld, dus wanneer contact uitgaat zo ook de radio en onthoud dan wel zijn zenders.
Hoe zitten deze draden bij jou ?
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
zijn radio is niet via het contact geschakeld, gewoon normaal dus rood en geel bij elkaar op de zelfde constand stroom, maar iets laat zijn radio de zenders vergeten.
als je bijvoorbeeld de geheugen draad perongeluk via het contact doet, en je doet je contact uit dan werkt de radio ook niet. en zijn radio werkt wel met het contact uit geschakeld. Dus dat is het dus niet.
Status Quo schreef:zijn radio is niet via het contact geschakeld, gewoon normaal dus rood en geel bij elkaar op de zelfde constand stroom, maar iets laat zijn radio de zenders vergeten.
als je bijvoorbeeld de geheugen draad perongeluk via het contact doet, en je doet je contact uit dan werkt de radio ook niet. en zijn radio werkt wel met het contact uit geschakeld. Dus dat is het dus niet.
Ben al niet zo’n fan van Medion..
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006
- AX GT injection ph1
hahaha zit wat in
Ijs schreef:Status Quo schreef:zijn radio is niet via het contact geschakeld, gewoon normaal dus rood en geel bij elkaar op de zelfde constand stroom, maar iets laat zijn radio de zenders vergeten.
als je bijvoorbeeld de geheugen draad perongeluk via het contact doet, en je doet je contact uit dan werkt de radio ook niet. en zijn radio werkt wel met het contact uit geschakeld. Dus dat is het dus niet.
Ben al niet zo’n fan van Medion..
Mwah, dat je geen radio’s kunt aansluiten betekent niet dat de radio niet deugt natuurlijk.
Als je dat Medion-spul bij de Aldi haalt (en ook het andere spul wat je er koopt) heb je er toch mooi 3 jaar volledige garantie op; is ie kapot dan stuur je ‘t op en heb je ‘m soms al binnen een week gerepareerd en wel terug.
Werkt perfect, al een aantal keren profijt van gehad (de laatste keer was dit een defecte HP-printer notabene, binnen een week kreeg ik een splinternieuwe terug, na 2 jaar en 8 maanden gebruik).
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ijs schreef:Uit de iso stekker komen verschillende draden maar belangrijk zijn de rode en gele, rood is contact 12v en geel is constant 12v.
Meeste (goedkopere) radio’s hebben geen onthoud functie (dmv batterij oid), zo ook mijn Kenwood. Zodra de constante 12v is uitgeschakeld (bv accu eraf) is deze volledig gereset.
Volgens de orginele manier
-> rood in rood -> geel in geel ->
Is de radio contactgeschakeld, dus wanneer contact uitgaat zo ook de radio en onthoud dan wel zijn zenders.
Hoe zitten deze draden bij jou ?
Uit een het vorige draadje…
patje74 schreef:Het geheugendraadje zit bij de (niet contact geschakelde) voedende draad op. Als het geheugendraadje geen spanning heeft, doet de hele radio het niet.
Ijs schreef:Ben al niet zo’n fan van Medion..
Ik ook niet, maar dan alleen gezien de enorme betaalbaarhied van “merk”-radio’s tegenwoordig.
Ik heb zelf eens een medion radio met MP3 speler gehad en deze heeft bij mij toch meer dan 100.000Km goed gewerkt. Hij was luxe, had redelijk veel vermogen en werkte prima. Ik heb hem verkocht met mijn oude auto er omheen voor 3 jaar terug.
karel schreef:Mwah, dat je geen radio’s kunt aansluiten betekent niet dat de radio niet deugt natuurlijk.
Ik heb het nagekeken en deze is goed aangesloten.
Hmmm, dus toch een mankement aan de radio. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je deze functie uit kan schakelen.
patje74 schreef:
Hmmm, dus toch een mankement aan de radio. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat je deze functie uit kan schakelen.
Lijkt me ook niet goed; geheugen moet het zeker altijd doen als er spanning op blijft staan. Zit er niet toch ergens zo’n stom draadzekeringetje tussen de dradenbos verstopt, of heeft deze een “nette inwendige ISO-bus”?
Ich bin ein Breaker