stel ik laat in mijn BX een oversized open dak inbouwen om dat lelijke dichtgekitte dak eruit te krijgen. zit daar dan al een hemel of iets bij?
in mijn BX zit namelijk geen dakbekleding meer en ik vraag me af wat ik dan beter eerst kan doen. het grotere open dak erin laten zetten en daarna de dakbekleding doen of eerst de dakbekleding erin doen en dan het bedrijf wat het opendak erin zet de bekleding rondom het opendak laten regelen.
ik denk namelijk dat een oversized opendak voor mijn bxie de beste keus en goedkoopste keuze is. ik wil namelijk ook van die enorme binnenbak af die bij het schuif/kanteldak hoort. ik laat er dan alleen een klapdak in zetten.
er kunnen niet eens 2 volwassenen achterin zitten omdat ze hun hoofd niet kwijt kunnen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Misschien kan je de inbouwer van het nieuwe open dak vragen of hij ook de bekleding regelt.
Schijt aan originaliteit.
Re: nieuw open dak, wat doen we met de bekleding
metro2005 schreef:stel ik laat in mijn BX een oversized open dak inbouwen om dat lelijke dichtgekitte dak eruit te krijgen. zit daar dan al een hemel of iets bij?
Nee.
metro2005 schreef:
in mijn BX zit namelijk geen dakbekleding meer en ik vraag me af wat ik dan beter eerst kan doen. het grotere open dak erin laten zetten en daarna de dakbekleding doen of eerst de dakbekleding erin doen en dan het bedrijf wat het opendak erin zet de bekleding rondom het opendak laten regelen.
ik denk namelijk dat een oversized opendak voor mijn bxie de beste keus en goedkoopste keuze is. ik wil namelijk ook van die enorme binnenbak af die bij het schuif/kanteldak hoort. ik laat er dan alleen een klapdak in zetten.
er kunnen niet eens 2 volwassenen achterin zitten omdat ze hun hoofd niet kwijt kunnen
Is er om te beginnen wel zo’n groot open dak te krijgen? Ik heb met een auto een vergelijkbaar probleem en mij werd verteld door een inbouwer dat er niets groters was.
Open daken zuigen sowie so….
Ich bin ein Breaker
Re: nieuw open dak, wat doen we met de bekleding
karel schreef:metro2005 schreef:stel ik laat in mijn BX een oversized open dak inbouwen om dat lelijke dichtgekitte dak eruit te krijgen. zit daar dan al een hemel of iets bij?
Nee.
metro2005 schreef:
in mijn BX zit namelijk geen dakbekleding meer en ik vraag me af wat ik dan beter eerst kan doen. het grotere open dak erin laten zetten en daarna de dakbekleding doen of eerst de dakbekleding erin doen en dan het bedrijf wat het opendak erin zet de bekleding rondom het opendak laten regelen.
ik denk namelijk dat een oversized opendak voor mijn bxie de beste keus en goedkoopste keuze is. ik wil namelijk ook van die enorme binnenbak af die bij het schuif/kanteldak hoort. ik laat er dan alleen een klapdak in zetten.
er kunnen niet eens 2 volwassenen achterin zitten omdat ze hun hoofd niet kwijt kunnenIs er om te beginnen wel zo’n groot open dak te krijgen? Ik heb met een auto een vergelijkbaar probleem en mij werd verteld door een inbouwer dat er niets groters was.
Open daken zuigen sowie so….
ik heb al diverse auto’s gezien (ook bxen) met een nog groter opendak als dat van mij dus ik neem aan dat dat ook kan. desnoods laat ik er zo’n panorama dak inzetten net zoals in de peug. 307
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Wat kost de reparatie van je dak?
En wat kost een oversized dakje?
Wat was je van plan met mijn dak te kunnen?
WYD schreef:Wat kost de reparatie van je dak?
En wat kost een oversized dakje?
Wat was je van plan met mijn dak te kunnen?
reparatie van een dak als ik het laat doen: rond de 1000 euro (compleet ander dak erop)
nieuw opendak: rond de 300 euro misschien 4 tot 5 als ik zo’n groot panoramadak laat inbouwen
en met jouw dak was ik misschien van plan de complete dakplaat zelf over te zetten
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Dat klinkt leuk, maar ik weet niet of de RDW dat ook goedkeurd. Aangezien je de vaste koets gaat bewerken. Ik ben bang dat je je werkje dan door de RDW goed moet laten keuren. Ivm veiligheid en stijfheid van de vaste koets. Je moet namelijk eerst het oude dak eraf slijpen en dan een nieuw dak erop slijpen. Maar een 4-deurs heeft geen dragende functie, maar verkrijgd z’n stevigheid van het vaste dak. Dus je moet de auto ook ondersteunen denk ik.
WYD schreef:Dat klinkt leuk, maar ik weet niet of de RDW dat ook goedkeurd. Aangezien je de vaste koets gaat bewerken. Ik ben bang dat je je werkje dan door de RDW goed moet laten keuren. Ivm veiligheid en stijfheid van de vaste koets. Je moet namelijk eerst het oude dak eraf slijpen en dan een nieuw dak erop slijpen. Maar een 4-deurs heeft geen dragende functie, maar verkrijgd z’n stevigheid van het vaste dak. Dus je moet de auto ook ondersteunen denk ik.
het dak zit vast aan de zijkanten vd auto en die bieden op zijn beurt weer ondersteuning aan de auto en deuren. dus als ik de dakplaat verwijder dan behoud de auto zijn stijfheid.
als ik er een cabrio van maak wordt het wat anders
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Als je er een oversized kanteldak / panoramadak inzet dan maakt de RDW daar geen probleem van; het wordt anders als er een dodelijk ongeluk gebeurt met de auto. Hij is dan niet meer orgineel en de verzekering zal ongetwijffeld moeilijk gaan doen (hetzelfde verhaal geldt trouwens ook voor niet orginele sportvelgen e.d.)
Mijn tip; zet er eerst een nieuwe hemel in (bekleding dus); dit kun je vrij gemakkelijk zelf doen en mag niet teveel kosten als ie uit `n sloper komt. Diegene die het kantel- / panoramadak erin zet zal er dan voor moeten zorgen dat de bekleding in orde komt rond het opendak.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
metro2005 schreef:WYD schreef:Dat klinkt leuk, maar ik weet niet of de RDW dat ook goedkeurd. Aangezien je de vaste koets gaat bewerken. Ik ben bang dat je je werkje dan door de RDW goed moet laten keuren. Ivm veiligheid en stijfheid van de vaste koets. Je moet namelijk eerst het oude dak eraf slijpen en dan een nieuw dak erop slijpen. Maar een 4-deurs heeft geen dragende functie, maar verkrijgd z’n stevigheid van het vaste dak. Dus je moet de auto ook ondersteunen denk ik.
het dak zit vast aan de zijkanten vd auto en die bieden op zijn beurt weer ondersteuning aan de auto en deuren. dus als ik de dakplaat verwijder dan behoud de auto zijn stijfheid.
als ik er een cabrio van maak wordt het wat anders
Dak van een berline heeft sowie so weinig met “stijf” te maken, het is “nogal slap”. Wel taai want dubbellaags.
Kijk eens naar de prijzen van goede inbouwdaken ; ik denk dat je wat aan de optimistische kant zit; zo’n ding inbouwen kost ook nogal een lieve duit en ik neem aan dat je dat beter goed laat doen dan weer het risico te nemen binnen afzienbare tijd een rot of lekkend dak te hebben?
Panoramadak is echt niet reëel.
Ich bin ein Breaker
Wat een onzin over die keuring/RDW… zo groot hoeft ie nou ook weer niet te worden en je laat de structuur van het dak intact. Een simpel achteraf ingebouwd dakje hoeft echt niet meteen RDW gekeurd te worden en is ook bij een ongeval geen probleem voor de verzekering ofzo, zolang de dakconstructie (in geval van een BX berline zijn dat balken in de lengte langs de zijkanten) er niet voor verzaagd is.
Je hebt het voordeel dat het s/k dak wat nu in die BX zit een relatief klein ding is, kleiner bijvoorbeeld ook dan een af fabriek s/k dak. Nee, die kan je er niet zomaar in zetten, de hele dakplaat is anders, maar je hebt inderdaad een goeie kans een grotere te vinden. Ik heb ooit het plan gehad een glasplaat van een origineel dak erin te lijmen (die groot genoeg is voor wat overlap rondom) maar dat is er nooit van gekomen aangezien de glasplaat die ik had, sneuvelde voordat ik aan inbouwen toekwam…
Je zal eerst de oude met z’n mechanisme eruit moeten zien te krijgen dan, en dat wordt nog een hele klus want die zit er stevig in gelijmd, dat is geen makkie om los te krijgen zonder golven in de dakplaat.
Overigens vind ik 1000 euro wel veel, voor een dakreparatie (ik neem aan dat je dan uitgaat van “dichtlassen”).
Nog een Xant in de schuur en verder een beetje afgedwaald…