Hallo,
Ik heb het volgende probleem, ik wil in mijn XM 2,0I uit 1993 op de bestaande c.v. een afstandbediening inbouwen.
Maar ik vind de CV-relais nergens, heeft dit type wel een cv-relais of
moet ik op de bedrading van de deur aansluiten ?
Groet Rob.
Biertje ? .......... Nee, XM !
Zit het cv-kastje niet gewoon onder het dashboardkastje, waar ze normaal zitten?
Harm schreef:Zit het cv-kastje niet gewoon onder het dashboardkastje, waar ze normaal zitten?
Ja zit onder je dashboard kastje. Ligt wel even aan wel type en/of bouwjaar hoe het eruit ziet.
Deze foto’s zijn van type 2, er zijn echter wel onderling wat wijzigingen dorogevoerd.
Edit; zie nu pas dat je type 1 hebt, maar misschien heb je er toch wat aan .. ops:
Centrale deurvergrendeling
Hallo Ijs en Harm,
Wat bedoelen jullie met onder het dashboardkastje ?
Is dat rechts waar je spullen in kan leggen ? Dat heb ik al geprobeerd uit te bouwen, maar lukt niet.
Of is het achter de zekeringen ? Daar zie ik niet veel zitten als wat op-stoken relais-jes in blok formaat.
Alvast bedankt voor antwoord, Rob.
Biertje ? .......... Nee, XM !
Onder het dashboard kastje, ja rechts bovenop. Deze kun je uitbouwen en dan zie je ongeveer deze zelfde draden boel.
centrale deurvergrendeling
Hallo ijs,
Bedankt voor de foto’s, nu weet ik waar ik toch zijn moet.
Ik heb vanmiddag geprobeerd dit kastje uit te bouwen, maar lukte niet.
Bekleding onderaan weggehaald en de 4 schroeven in het kastje zelf los
geschroefd, maar hij zit toch nog ergens vast.
Van onder zie ik niks, zwarte luchtkoker zit in de weg.
Waaaar ?
Groet, Rob.
Biertje ? .......... Nee, XM !
Je moet alle schroeven loshalen die je ziet, daarna is ‘t even prutsen. Je moet in elk geval aan de hendel trekken om ‘m open te maken, dan kunnen die weerhaakjes de boel niet meer vasthouden.
Daarna is ‘t een kwestie van de zijkanten naar binnen knijpen en het hele geval eruit tillen
Hallo,
Ik zal het morgenmiddag weer proberen, jullie lezen (hier) morgenavond wel of het gelukt is.
Harm en Ijs, Bedankt !
Groet Rob.
Biertje ? .......... Nee, XM !
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Vergeet het draadje van je lapje niet los te halen als je de kast eruit bouwt, zitten hele zielige dunne draadjes achter (onderop je kastje zit een stekker).
Nu C5 tijger…
Voor die weerhaakjes in het midden van de zijkanten is een smal plamuurmes wel handig. Je beschadigt dan minder dan wanneer je met een schroevendraaier in de naad gaat wrikken…
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Hallo Jan en TD tijger,
Bedankt voor de tips.
Groet Rob.
p.s. Moet nu morgen ZEKER lukken.
Biertje ? .......... Nee, XM !
Ik haal die zijkanten altijd met de hand los, dan is de kans op beschadigen nog minder…
Hallo,
Het is gelukt !!
Voor wie een afstands bediening op de bestaande deurvergrendeling van
een XM wil monteren het volgende :
Koop op internet afstandsbediening setje, ongeveer 40-50 euro.
Dit is meestal met 2 zenders waaraan de baard van je eigen sleutel
bevestigd kan worden.
Wil je het heel simpel houden (zoals ik), zonder draden trekken voor
knipperlichten/claxon/e.v.t. ramen sluiten, dan ben je in 30 minuten klaar !!!!
Bouw het dashboard kastje (handschoenkastje) uit. (zie eerdere berichten)
Het zwarte (kiekert) kastje achteraan is het CV-relais.
Ook vlak hiernaast vind je 12+ spanning, 1 van de 2 dikke gele kabels.
Massa: heel eenvoudig met kabeloogjes aan aanwezige M6 bout bevestigen.
Het CV-relais (kiekert) voert o.a. 4 groene kabels af, deze moet je hebben !!
Die 4 kabels zijn eigenlijk 2 groepen, n.l. linkerdeur open/dicht, en rechter deur open/dicht.(je ziet ze zelf naar links of rechts gaan)
Sluit op 1 van deze groep (het beste de linker deur) de open/sluit funktie aan. (ff proberen omdat de kleurenvoor open en sluiten hetzelfde zijn)
Klaar is kees !!
Wil je de andere (knipperlichten/claxon/raamsluitfunkties gebruiken, moet je draden gaan trekken van omgeving stuurkolom naar ingebouwde
CV-bediening.
Samenvattend: Het aangekochte afstandsbedienings kastje in bouwen onder het dashboardkastje, hier vindt je alle hoognodige aansluitingen!
Groet Rob, en de tipgevers hier op Citroen-forum Hartsikke bedankt !
[/img]
Biertje ? .......... Nee, XM !
Waarom moet ik een spanningskabel opzoeken en massa bevestigen?
Het enige waar het om gaat is toch het ene zwarte kastje vervangen door het andere, nieuwe kastje?
Ik plug toch gewoon alle kabels van de oude in het nieuwe kastje dan?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Nee, je zet er een kastje bij wat eigenlijk alleen een ontvanger is. Als dat kastje een signaal krijgt van de afstandbediening geeft hij een puls naar de bestaande cv-module, die op zijn beurt de cv-motoren bedient.
Wat mij wel ongaat is waarom je ergens een plus en een min vandaan moet toveren, in de bos draden die naar de cv-module gaat bevinden zich namelijk een constante plus en een min.
Eveneens ben ik tevens ook.
Ok…ik snap hem…