slecht starten en inhouden
jeffer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 22-07-2004

Gepost: 27 december 2004 06:26 PM

Mijn BX heeft stiekem toch wat probleempjes. Bij het starten loopt de motor goed, maar na een aantal seconde valt deze weer uit. Als je een aantal minuten hebt gereden, is dit weg.

Het tweede probleem is dat de motor zo nu en dan iknhoudt. Als jee gas geeft, gaat de motor trillen en verliest deze zijn vermogen. Tevens valt dan ook de benzine meter een flink stuk naar beneden. Later gedraagt de motor zich weer als normaal en loopt de benzine meter weer terug naar het normale niveau.

Ik denk zelf dat het aan de lucht toevoer ligt, maar ik weet niet precies waar ik moet kijken. Het is een BX 1.6 benzine met carberateur.

Iemand een idee? Met deze donkere (en natte!) dagen sta ik niet graag langs de weg te wachten op de ANWB Wink

"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 27 december 2004 11:22 PM
  [ # 1 ]

Van welk bouwjaar is je BX ??

Profiel  
 
jeffer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 22-07-2004

Gepost: 27 december 2004 11:30 PM
  [ # 2 ]

een oudje…1989 Cool

Mei 1989 om precies te zijn…

edit: maand erbij gezet

"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 27 december 2004 11:51 PM
  [ # 3 ]
jeffer schreef:

een oudje…1989 Cool

Mei 1989 om precies te zijn…

edit: maand erbij gezet

Dan geef ik je graag even over aan o.a. Erik Vertogen….en wellicht kan Marten Postma je er ook nog mee helpen.

Ik vroeg dat bouwjaar aan je om zeker te weten dat het inderdaad een uitvoering is met carburateur…..ik heb wel een 1.4 en 1.6i gehad en die 1.4 had ook nog een carburateur…..waar ik toen veel last van had, was de automatische choke die problemen gaf.
Ik weet alleen niet of die van jou dat ook heeft…..en om zeker te weten dat ik (of anderen !) hier ONZIN gaan zitten te verkopen aan je, verzoek ik bij deze eerder genoemde BX-ervarings deskundigen zich even te melden. Wink

Profiel  
 
jeffer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 22-07-2004

Gepost: 27 december 2004 11:57 PM
  [ # 4 ]

Dan wacht ik met smart op Erik en/of Marten. Ik vraag mij af wat nu beter is. Een carburateur of een injectie?

"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 28 december 2004 12:06 AM
  [ # 5 ]

Tsja….ik kan wel iets gaan roepen over (o.a.) de acceleratiepomp die wellicht zijn werk niet goed doet….maar wat dit te maken heeft met de benzinemeter ?? Confused

Ik zag Erik Vertogen trouwens net online…....dus hij zal wel hier snel langs komen. Wink

Ik kan je wel aardig helpen met de *nukken en grillen* van de 1.9 diesels….daar heb ik sinds 1991 mee gereden (tot op heden)....maar benzine-versie’s van de BX heb ik te kort gehad. Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 december 2004 12:53 AM
  [ # 6 ]
Bram schreef:

Tsja….ik kan wel iets gaan roepen over (o.a.) de acceleratiepomp die wellicht zijn werk niet goed doet….maar wat dit te maken heeft met de benzinemeter ?? Confused

Ik zou zeggen: eerst maar gewoon helemaal van voren af aan beginnen met het controleren van alle zaken waarvan je toch wilt weten hoe het erbij staat zoals:
- luchtfilter (niet te vuil, niet te pluizig)
- bougies
- bougiekabels
- verdelerkap + rotor (niet verzopen in de olie door een lekke keerring?)
- bobine (laatste 3 punten: hoor je geen scherp getik van hoogspanningsoverslag?)
- benzineleidingen en slangen (niet verroest, geen scheuren waardoor er lucht in de leidingen komt)

Slechte vermogensproductie en uitvallen kan duiden op het trekken van valse lucht. Controleer ook de staat van de benzineslangen naar de carburateur.

Het terugvallen van de benzinepomp komt wel eens vaker voor bij “andere typen” en lijkt me iets ‘onafhankelijks’; óf er is iets gemeenschappelijks in de vorm van een aansluitingsprobleem bij de spanning van accu en dynamo. Maar dan moet je zeker ook iets merken aan andere zaken zoals verlichting.

Verder zit er op dit soort auto’s nog een heel flauw attribuut: de zomer/winterstand regelaar op de luchtinlaat. Zeker weten dat die op “winter” staat en dat de warmelucht buis aanwezig is?

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 28 december 2004 01:06 AM
  [ # 7 ]
Bram schreef:
jeffer schreef:

een oudje…1989 Cool

Mei 1989 om precies te zijn…

edit: maand erbij gezet

Dan geef ik je graag even over aan o.a. Erik Vertogen….en wellicht kan Marten Postma je er ook nog mee helpen.

Ik vroeg dat bouwjaar aan je om zeker te weten dat het inderdaad een uitvoering is met carburateur…..ik heb wel een 1.4 en 1.6i gehad en die 1.4 had ook nog een carburateur…..waar ik toen veel last van had, was de automatische choke die problemen gaf.
Ik weet alleen niet of die van jou dat ook heeft…..en om zeker te weten dat ik (of anderen !) hier ONZIN gaan zitten te verkopen aan je, verzoek ik bij deze eerder genoemde BX-ervarings deskundigen zich even te melden. Wink

Ikke???

Carburateurs zijn niet echt mijn specialiteit.

Gr.
Marten

Profiel  
 
jeffer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 22-07-2004

Gepost: 28 december 2004 01:56 AM
  [ # 8 ]
Bram schreef:

Ik kan je wel aardig helpen met de *nukken en grillen* van de 1.9 diesels….daar heb ik sinds 1991 mee gereden (tot op heden)....maar benzine-versie’s van de BX heb ik te kort gehad.

De BX 1.9D kan ik wel dromen. Daar ben ik mee naar gambia gereden. maar benzine rijd toch net ff wat lekkerder en dit is een BX die er nog heel keurig uit ziet voor het geld…vandaar dat ik niet heb gekozen voor een andere diesel BX

Karel schreef:

Ik zou zeggen: eerst maar gewoon helemaal van voren af aan beginnen met het controleren van alle zaken waarvan je toch wilt weten hoe het erbij staat zoals:
- luchtfilter (niet te vuil, niet te pluizig)
- bougies
- bougiekabels
- verdelerkap + rotor (niet verzopen in de olie door een lekke keerring?)
- bobine (laatste 3 punten: hoor je geen scherp getik van hoogspanningsoverslag?)
- benzineleidingen en slangen (niet verroest, geen scheuren waardoor er lucht in de leidingen komt)

De bougies kan je er gewoon uitdraaien en schoonmaken met een schuurpapiertje? De bougiekabels vertonen geen gebreken. De verdelerkap sjek ik morgen even. Het enige getik is dat van de HD pomp…ongeveer 1 keer per minuut Cool

Karel schreef:

Slechte vermogensproductie en uitvallen kan duiden op het trekken van valse lucht. Controleer ook de staat van de benzineslangen naar de carburateur.

Loopt de benzine slang rechtstreeks vanaf de tank naar de carburateur of zit er nog een filtertje tussen?

Karel schreef:

Verder zit er op dit soort auto’s nog een heel flauw attribuut: de zomer/winterstand regelaar op de luchtinlaat. Zeker weten dat die op “winter” staat en dat de warmelucht buis aanwezig is?

Er loop van de achterkant van de motor een dikke slang naar de lucht invoer van de motor (of carburateur Confused: ) Deze slang zit niet aangesloten op de achterkant van de motor. Wat voor slang heb ik daar voor nodig?

De zomer/winter schakelaar…waar zit die?

karel schreef:

Het terugvallen van de benzinepomp komt wel eens vaker voor bij “andere typen” en lijkt me iets ‘onafhankelijks’; óf er is iets gemeenschappelijks in de vorm van een aansluitingsprobleem bij de spanning van accu en dynamo. Maar dan moet je zeker ook iets merken aan andere zaken zoals verlichting.

De verlichting hapert niet en is gewoon constant. De autoradio geeft ook geen problemen. De dynamo heeft een keurige laadstroom van 6 ampere.

Thnx voor de uitgebreide oplossing lijst Razz

"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 28 december 2004 03:02 AM
  [ # 9 ]
jeffer schreef:

De BX 1.9D kan ik wel dromen. Daar ben ik mee naar gambia gereden. maar benzine rijd toch net ff wat lekkerder en dit is een BX die er nog heel keurig uit ziet voor het geld…vandaar dat ik niet heb gekozen voor een andere diesel BX

Ja, stoere actie! Maar een fijn rijdende diesel rijdt ook wel - eh - fijn hoor…

jeffer schreef:

De bougies kan je er gewoon uitdraaien en schoonmaken met een schuurpapiertje?

Tja, schoonmaken zou niet nodig hoeven zijn. Eruit draaien en kijken of ze er mooi donkergrijs uitzien; eventueel een voelermaat ertussen (afhankelijk van het type bougie) om te tjekken of het een beetje in elkaars buurt zit qua afstand.

jeffer schreef:

De bougiekabels vertonen geen gebreken. De verdelerkap sjek ik morgen even.
Het enige getik is dat van de HD pomp…ongeveer 1 keer per minuut Cool

Je moet wel met motorkap open luisteren om een eventuele overslag te kunnen horen. Open je die niet dan kan een overslag gewoon als “stotteren” klinken.

jeffer schreef:
Karel schreef:

Slechte vermogensproductie en uitvallen kan duiden op het trekken van valse lucht. Controleer ook de staat van de benzineslangen naar de carburateur.

Loopt de benzine slang rechtstreeks vanaf de tank naar de carburateur of zit er nog een filtertje tussen?

De 1600’s lijken allemaal nogal op elkaar; de Chic die ik zelf heb heeft een brandstofpomp + filter bij het rechter achterwiel; grote kans dat jij er nog een hebt met een mechanische pomp die op de nokkenas wordt aangedreven; je ziet hem dan bij de verdelerkap in de buurt ergens zitten.
Het brandstoffilter zit mogelijk op dezelfde plek als bij mijn Chic; ik weet het niet en kan het niet in documentatie vinden.

jeffer schreef:
Karel schreef:

Verder zit er op dit soort auto’s nog een heel flauw attribuut: de zomer/winterstand regelaar op de luchtinlaat. Zeker weten dat die op “winter” staat en dat de warmelucht buis aanwezig is?

Er loop van de achterkant van de motor een dikke slang naar de lucht invoer van de motor (of carburateur Confused: ) Deze slang zit niet aangesloten op de achterkant van de motor. Wat voor slang heb ik daar voor nodig?
De zomer/winter schakelaar…waar zit die?

Die zit in het t-stuk of koppeling waar je de warmelucht slang het inlaatcircuit in ziet gaan. Ik verwacht dat je een automatische schakelaar hebt (een 1400 carb heeft nog een handmatige!), die dingen kúnnen kapot, of toch gewoon koude lucht aanzuigen omdat de warmelucht slang te lek is of ontbreekt of de mond niet op de goede plek (op het hitteschild boven het uitlaatspruitstuk achter de motor) hangt.

karel schreef:

Het terugvallen van de benzinepomp komt wel eens vaker voor bij “andere typen” en lijkt me iets ‘onafhankelijks’; óf er is iets gemeenschappelijks in de vorm van een aansluitingsprobleem bij de spanning van accu en dynamo. Maar dan moet je zeker ook iets merken aan andere zaken zoals verlichting.

De verlichting hapert niet en is gewoon constant. De autoradio geeft ook geen problemen. De dynamo heeft een keurige laadstroom van 6 ampere.

Ik bedoelde uiteraard “benzinemeter”... Maargoed, het lijkt me primair geen elektrisch probleem vooralsnog.  Brandstofmeter en motor werken geheel onafhankelijk, dus er zou een grote gemeenschappelijke factor moeten zijn of anders niets.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
jeffer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 22-07-2004

Gepost: 28 december 2004 09:28 PM
  [ # 10 ]

Nadat ik stil stond op de snelweg, omdat de motor geen vermogen meer had, ben ik de dealer eens gaan bellen. Ik mocht meteen langskomen, ze wisten al wat er aan de hand was!

Er loopt dus een slang vanaf het spruitstuk naar de luchtinlaat van de carburateur. Deze zorgt ervoor dat er, dmv. de zomer/winter schakelaar, geen ijskoude lucht in de carburateur komt. Alleen ontbrak deze slang Confused

De lucht schijnt met een bijhoorlijk gangetje door de carburateur te gaan, en als deze lucht te koud is, bevriest de bovenkant van de carburateur en komt er te weinig mengsel in de motor. Als je de auto even uit zet, wordt het geheel weer ontdooid door de warmte van de motor. Ze hebben de slang nu vervangen en mijn bx’je loopt weer als een zonnetje :whoohoo

Anyway, bedankt voor alle hulp!

greetz,
Jeffer

"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 29 december 2004 12:24 AM
  [ # 11 ]
jeffer schreef:

Nadat ik stil stond op de snelweg, omdat de motor geen vermogen meer had, ben ik de dealer eens gaan bellen. Ik mocht meteen langskomen, ze wisten al wat er aan de hand was!

Er loopt dus een slang vanaf het spruitstuk naar de luchtinlaat van de carburateur. Deze zorgt ervoor dat er, dmv. de zomer/winter schakelaar, geen ijskoude lucht in de carburateur komt. Alleen ontbrak deze slang Confused

De lucht schijnt met een bijhoorlijk gangetje door de carburateur te gaan, en als deze lucht te koud is, bevriest de bovenkant van de carburateur en komt er te weinig mengsel in de motor. Als je de auto even uit zet, wordt het geheel weer ontdooid door de warmte van de motor. Ze hebben de slang nu vervangen en mijn bx’je loopt weer als een zonnetje :whoohoo

Anyway, bedankt voor alle hulp!

greetz,
Jeffer

Grappig, wat ik al zei dus. Gefeliciteerd met deze geslaagde operatie, maar het valt me toch een beetje van je tegen dat je wél de woestijn bedwingt maar niet deze slang zelf monteert Laughing

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
jeffer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 22-07-2004

Gepost: 29 december 2004 12:37 AM
  [ # 12 ]
Karel schreef:

Grappig, wat ik al zei dus. Gefeliciteerd met deze geslaagde operatie, maar het valt me toch een beetje van je tegen dat je wél de woestijn bedwingt maar niet deze slang zelf monteert

Omdat ik nog niet gegeten heb, zal ik ff happen Wink

Maar ik stond midden op de A2, ring Eindhoven. Ik was toch in de buurt van de dealer, en ik vindt dat zo’n slang best garantie mag zijn (beter: hij zat er niet eens in)...dus meteen ff langs gereden. Wel een beetje jammer dat ik de weg niet meer wist :27

"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 29 december 2004 10:34 AM
  [ # 13 ]
jeffer schreef:
Karel schreef:

Grappig, wat ik al zei dus. Gefeliciteerd met deze geslaagde operatie, maar het valt me toch een beetje van je tegen dat je wél de woestijn bedwingt maar niet deze slang zelf monteert

Omdat ik nog niet gegeten heb, zal ik ff happen Wink

Maar ik stond midden op de A2, ring Eindhoven. Ik was toch in de buurt van de dealer, en ik vindt dat zo’n slang best garantie mag zijn (beter: hij zat er niet eens in)...dus meteen ff langs gereden. Wel een beetje jammer dat ik de weg niet meer wist :27

had mijn zusje ook een keer met haar mistubishi colt uit 89 (ook een carb.)
slang tussen het spruitstuk en de luchtaanvoer was gewoon helemaal verteerd en hing er bij te bungelen. stukkie nieuwe slang gehaald en opgelost voor 4 euro Cool

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
Handjes
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003

- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Gepost: 29 december 2004 12:56 PM
  [ # 14 ]
karel schreef:

Die zit in het t-stuk of koppeling waar je de warmelucht slang het inlaatcircuit in ziet gaan. Ik verwacht dat je een automatische schakelaar hebt (een 1400 carb heeft nog een handmatige!),

De 1.4TE’s met TU-motor hebben (vaak, maar niet altijd!) een automatische choke, maar inderdaad handmatige zomer-winterstand voor luchtfilter.

Niet vergeten de stand terug te zetten als de temperatuur +10 graden is.

Profiel  
 
jeffer
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 73
Geregistreerd: 22-07-2004

Gepost: 29 december 2004 01:17 PM
  [ # 15 ]

De zomer/winter stand schakelaar is een automatische. We hebben hem getest en hij schijnt goed te werken:)

Blij dattie het weer doet Smile

"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook