Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Ons eendje lekt olie, nu lees ik het een en ander over een defecte klep in de olievulpijp zodat er geen onderdruk meer in het carter is. Als ik de oliepijlstok eruit haal bij stationair draaien komt er een behoorlijke overdruk uit, conclusie? olievulpijp vervangen?
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
En dat kan je weer testen door de compressie te meten
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Als ik mijn duim op het gat van de olievulpijp druk merk ik wel een zuigende werking dus onderdruk. :
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Olievulpijp of oliepeilstokpijpje ?
Schijt aan originaliteit.
Wat bedole je met lekken? Dat er een plas olie onder de eend ligt?
Bekende lek punten zijn:
-klepdekesel pakking
-ruber slangetje tussen de olievulpijp en de pijlstok, zit onderaan de vulpijp.
-Krukas keering, achter de koelvin, lekt vaak!
-Aansluitingen van de olie koeler.
Als de klep die in de vulpijp zit lekt, morst ie geen olie op straat.
Heb overigens nog nooit gehad dat die vulpijp stuk is, heb heel wat eenden gehaf afgelopen jaren.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Wat nog een bekende plek is is de doorvoering van de nokkenas naar buiten naar decontacktpunten. Wanneer je nog met punten rijdt merk je dat doordat deze dan vet worden. Daar lekken is moeilijk te verhelpen keeringen zijn zo vervangen laten we daar dan maar op hopen.
Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ik heb nu al bij 2 auto’s gehad dat de olievulpijp niet meer goed was en veel te veel overdruk had.
Bij mijn Aca knapte er eerst een olieleiding en een week later weer kwam de olie eruit waar de oliepijlstok in het blok zit.
Deze olielekkages kwamen allemaal voort uit het feit van een niet goed werkende olievulpijp. Na vervanging (van een goede oude) geen druppel lekkage meer.
De nieuwe goudkleurige zijn ook erg vaak kapot…!!!
martijn
niets moet, alles moet kunnen