1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Weer een stapje verder .....
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 26 mei 2007 07:42 PM

Afgelopen zondag zijn we naar ..rooij geweest om de ZX eens door een expert te laten bekijken. Dat was een zeer leerzame dag waar mijn zoon en ik veel van opgestoken hebben. Ook nog benzinefilter vervangen.

Wupke zeer bedankt!

Afgelopen dinsdag de distributiekant aangepakt en riem, pomp en spanrol vervangen. Tevens alle sappen vernieuwd en een nieuw oliefilter.

Daarna gaf de stappenmotor weer eens de geest en die heb ik gister bij Snuverink in Borculo gehaald. Ik geloof niet dat ze daar de goedkoopste zijn maar wel wereldservice en 3 maand garantie.

De ZX loopt weer als het bekende zonnetje en euh.. Wupke: sinds de nieuwe stappenmotor blijft ook het motormanagementlichtje uit!

Jos van der Voort

Profiel  
 
Orvan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 04-12-2006

Gepost: 26 mei 2007 11:27 PM
  [ # 1 ]

Stappenmotir

Goed bezig aan je ZX dan.

Nu heb ik onlangs wat problemen met mijn ontluchting van mijn bezinetank gehad waardoot er veel vuil in mijn tank gekomen is, dit is nu verholpen en ik heb er ook een nieuw benzinefilter op gezet (de oude zat nagenoeg dicht, dus knap dat hij nog reed).
Nu lees ik net bij jou dat je lampje niet meer oplicht sinds je een andere stappenmotor gemoteert hebt, kan het ook zijn dat hij door dat onderdeel na veel snelweg rijden (dus langere tijd hogere toeren) niet meer lekker stationair loopt? (met als gevolg dat er allemaal lampjes gaan branden op mijn dash).
Als dat de oorzaal zou kunnen zijn, moet ik eens kijken wat zo’n ding kost, maar ik weet het ook niet zeker (weet ook niet hoe zo’n ding er uit ziet).

Groet
Orvan

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 27 mei 2007 04:59 PM
  [ # 2 ]

Re: Stappenmotir

Orvan schreef:

Goed bezig aan je ZX dan.

Nu heb ik onlangs wat problemen met mijn ontluchting van mijn bezinetank gehad waardoot er veel vuil in mijn tank gekomen is, dit is nu verholpen en ik heb er ook een nieuw benzinefilter op gezet (de oude zat nagenoeg dicht, dus knap dat hij nog reed).
Nu lees ik net bij jou dat je lampje niet meer oplicht sinds je een andere stappenmotor gemoteert hebt, kan het ook zijn dat hij door dat onderdeel na veel snelweg rijden (dus langere tijd hogere toeren) niet meer lekker stationair loopt? (met als gevolg dat er allemaal lampjes gaan branden op mijn dash).
Als dat de oorzaal zou kunnen zijn, moet ik eens kijken wat zo’n ding kost, maar ik weet het ook niet zeker (weet ook niet hoe zo’n ding er uit ziet).

Groet
Orvan

Stappenmotor ziet er zo uit:

Deze kostte mij bij Snuverink in Borculo 40 euro met drie maand garantie. Opsturen is 10 euro extra.

Overigens is bij mij het lampje al weer aan dus daar heb ik de oorzaak nog niet van gevonden. Toch maar eens de ECU uitlezen dus.

Als je stationair toerental alle kanten opvliegt dan is deze stappenmotor de boosdoener. Deze is van een 1.6i maar alle Ciets met een monopoint injectie hebben zo´n ding. Van Snuverink begreep ik dat ze in principe allemaal hetzelfde zijn en dat alleen de dikte van de stift anders kan zijn.

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 mei 2007 06:15 PM
  [ # 3 ]

Re: Stappenmotir

ZX-Enschede schreef:

Overigens is bij mij het lampje al weer aan dus daar heb ik de oorzaak nog niet van gevonden. Toch maar eens de ECU uitlezen dus.

Een goede reset van de ECU wil weleens helpen.
Een maat van mij had ook stationair problemen met zijn AX, ander gasklephuis erop hielp heel even. De ECU gereset d.m.v. de diagnose stekker en de motor loopt weer als een zonnetje. Bij de 1.6i XU is het dezelfde procedure, min. 20sec. kortsluiten met de massa.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 28 mei 2007 07:23 PM
  [ # 4 ]

De accu is er af en aan een paar keer los geweest. Dat zou de ECU toch goed moeten resetten.

Ik ga de reset procedure nog eenbs volgen en kijken wat dat doet: dus de accu eraf en dan stationair laten lopen tot de fan aanslaat.

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 mei 2007 12:34 AM
  [ # 5 ]
ZX-Enschede schreef:

De accu is er af en aan een paar keer los geweest. Dat zou de ECU toch goed moeten resetten.

Nee helaas niet, m.b.v. de diagnose stekker is de enige methode voor een goede reset.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 29 mei 2007 12:39 AM
  [ # 6 ]

En als je geen diagnose stekker hebt? Kan je die dan maken?

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 mei 2007 12:56 AM
  [ # 7 ]

De 1.6i XU moet een diagnose stekker hebben, ik weet niet waar deze bij een ZX zit. Meestal ergens rechtsvoor in de buurt van de ECU. Als deze op de één of andere manier toch ontbreekt, dan zul je zelf een draadje moeten trekken vanaf de ECU. Zal vanavond eens in de elektrieke schema’s duiken.

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 29 mei 2007 01:07 AM
  [ # 8 ]

Er zitten aan de bestuurders kant twee zekering, relais kasten waar bij mij de diagnose stekker zit.
Deze zit echter verborgen onder de reeds aanwezige relais en steek zekeringen.
Als het goed is kun je een kleine plastic plaat er uit halen en daar onder zit de stekker, als ik het goed weet is de stekker groen.

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 29 mei 2007 01:40 AM
  [ # 9 ]

Oh maar die groene stekker weet ik wel te vinden hoor. Ik dacht dat ik zelf een stekker nodig had om die verbinding met aarde te leggen.

Ik heb ook al eens geprobeerd om vis die stekker de ECU uit te lezen.

Probleem is dat de groene stekker ook twee groene draden heeft en dat ik dus niet kan bepalen welke de goede is om de ECU uit te kunnen lezen. Als me dat zou lukken dan ben ik 90% op pad om het probleem met het MM lampje te kunnen vinden.

Jos van der Voort

Profiel  
 
Orvan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 37
Geregistreerd: 04-12-2006

Gepost: 29 mei 2007 02:43 AM
  [ # 10 ]

Als je goed kijkt in je groene stekkertje zie je de (paarse) aansluitingen, de groen met witte draad (het wit is nauwwlijks te zien) zit op de 1e (staat heel klein op het paarse deel) de groene zit op 2.

De groene moet je aansluiten op een goede massa om te resetten, ook voor het uitlezen gebruik je deze. Het uitlezen heb ik zelf al gedaan, dat werkt prima, alleen resetten heb ik nog nooit gedaan.

Weet iemand overigens een complete lijst met codes te vinden, ik kreeg bij het uitlezen: 82, 83, 84, 85, 96
Geen idee wat dat betekent.

Groet

Orvan

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 29 mei 2007 03:39 AM
  [ # 11 ]
markwerkman schreef:

Er zitten aan de bestuurders kant twee zekering, relais kasten waar bij mij de diagnose stekker zit.
Deze zit echter verborgen onder de reeds aanwezige relais en steek zekeringen.
Als het goed is kun je een kleine plastic plaat er uit halen en daar onder zit de stekker, als ik het goed weet is de stekker groen.

Ach ja natuurlijk, ik had dit moeten weten, ik heb zelf een ZX gehad Surprisedops:

Ik zat de hele tijd met een AX in me hoofd, die hebben de stekker onder de ECU rechtsvoor.

Profiel  
 
aller-aller
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 04-10-2006

Gepost: 30 mei 2007 01:24 AM
  [ # 12 ]
Orvan schreef:

Weet iemand overigens een complete lijst met codes te vinden, ik kreeg bij het uitlezen: 82, 83, 84, 85, 96
Geen idee wat dat betekent.

Groet

Orvan

tsja… en geen code 11 en 12…

die van mij deed alleen 82 83 84
nooit kunnen vinden wat het was
feit is wel dat we dezelfde manco’s en klachten hebben
ik begin deze week met het reviseren van mijn brandstofsysteem tot aan de motor
daarna gasklephuis vervangen
kijken wat dat oplevert

ik reset iedere week, en dat helpt ook wel wat

zou je mij op de hoogte willen houden van je bevindingen?

groeten, maarten

it never gets any easier!

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 30 mei 2007 02:20 AM
  [ # 13 ]

Kijk ook eens Hier

Daar staat een handleiding hoe je de ECU uit moet lezen. De codes die daar staan zijn voor een ZX.

Jos van der Voort

Profiel  
 
aller-aller
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 04-10-2006

Gepost: 30 mei 2007 02:25 AM
  [ # 14 ]
ZX-Enschede schreef:

Kijk ook eens Hier

Daar staat een handleiding hoe je de ECU uit moet lezen. De codes die daar staan zijn voor een ZX.

ja ik weet het jos,
maar 83 84 85 staan daar niet bij
en dan is het nog steeds raar dat hij 11 en 12 niet geeft…

in de garage hebben ze hem geprobeerd uit te lezen zonder resultaat en niemand kon mij vertellen wat het probleem was

de ecu is niet stuk, want hij geeft signalen en storingen enzo
de uitleesstekker werkt, want ook daar krijg je signalen
je kan de computer resetten en inleren enzo

maar die codes werken gewoon niet!

maar dit probleem hebben we het al 10.000 keer over gehad geloof ik

het helpt orvan en mij niet verder iig Sad

ben ten einde raad, merk je het? Razz

groeten, maarten

it never gets any easier!

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 30 mei 2007 02:32 AM
  [ # 15 ]

Er is een stappenmotor en gaskleppositiesensor.

Had je die allebei al eens vervangen?

Ik ben met de originele mee aan mijn derde stappenmotor toe. Het probleem wat je krijgt is beroerd stationair lopen en het runnen tussen de toerentallen, bijvoorbeeld tussen 1200 en 2500 toeren.

Bij de gaskleppositiesensor heb ik me laten vertellen dat het spoeltje dat de positie van de sensor meet vervuild raakt en/of slijtage vertoont waardoor bij een bepaalde stand van de gasklep de sensor geen goede informatie meer geeft. Meestal zou dat dan moeten zijn bij een bepaalde stand die overeenkomt met de meest gebruikte stand van de gasklep. Bijvoorbeeld bij constant 120 KM per uur.

Heb je hier wat aan? Beiden zitten op het injectiehuis.

Jos van der Voort

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook