Afgelopen donderdag ( 24-5-2007) heb ik in de regio West een lezing gehouden over het zelf reviseren van een stuurhuis.
Voor de liefhebbers hier de foto’s:
http://www.xs4all.nl/~meeter/dscabrio/stuurhuis/index1.html
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
op mijn in aanbouw zijnde site kan je ook nog een filmpje vinden over de juiste werking van het stuurhuis…...........
op/aanmerkingen gaarne middels pb daar dit draadje anders afwijkt van
Egbert’s stuurhuis revisie voor mij is het ook nog ffff afwachten of het ook werkt met een upload “snelheid” van 512Kb…....... ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
hoe heb je uit eindelijk de overlap drukken goed afgesteld?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:hoe heb je uit eindelijk de overlap drukken goed afgesteld?
Niet!!
Doe een stuurhuis revisie zelf alleen als het probleem interne of externe lekkage is, maar het stuurhuis wel lekker stuurt. Niet lekker sturen ligt aan de plunjers en daar doe je bij klassieke revisie ( vervangen van O-ringen en teflon ringen) niets aan.
Als je de plunjers dan toch gewoon laat zitten, dan blijft de overlap druk gelijk.
Heb het zo tot nu toe 2 maal met succes gedaan.
Wil je toch de overlap drukken afstellen, dan verhuurt het club magazijn de meters. Of even langs Chyparse gaan en ze stellen voor E 15,- de drukken voor je af bij een los stuurhuis.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Een mooie foto serie. Maar wat is het nut van het papier. Is dat gewoon bakpapier voor in de oven of toch iets anders.
gr Patri
Inderdaad prachtige foto’s. Het zelf reviseren van een stuurhuis intrigeert me, met name omdat het afgeraden wordt ivm de hoeveelheid speciaalgereedschap.
Heb je nog gereedschap zelf moeten maken?
En de afdichtingen, komen die uit zo’n revisiesetje van 120 euro?
Groet, Jeroen
Re: Stuurhuis revisie
Egbert schreef:Afgelopen donderdag ( 24-5-2007) heb ik in de regio West een lezing gehouden over het zelf reviseren van een stuurhuis.
Voor de liefhebbers hier de foto’s:
http://www.xs4all.nl/~meeter/dscabrio/stuurhuis/index1.html
Mooie foto’s Egbert!
Is dit te doen voor leken ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
ubogaart schreef:Inderdaad prachtige foto’s. Het zelf reviseren van een stuurhuis intrigeert me, met name omdat het afgeraden wordt ivm de hoeveelheid speciaalgereedschap.
Heb je nog gereedschap zelf moeten maken?
En de afdichtingen, komen die uit zo’n revisiesetje van 120 euro?Groet, Jeroen
Zelf een stuurhuis revisieren is zelf te doen ( ik heb het 2 maal gedaan), maar het is voor mij echt op de rand van mijn kunnen.
Ik heb inderdaad speciaal gereedschap gemaakt, je moet de teflon ringen oprekken en weer krimpen en daarvoor heb je taps toe lopende buizen nodig.
Die heb ik gemaakt van geschikte stukken plastic buis, een stuk zadelpen van een fiets etc.
Het bakpapier is om te voorkomen dat de teflon ringen beschadigd worden door de plastic en metalen buisjes.
Ik heb een revisie set van Chyparse genomen van 120 Euro. Toen ik er aan begon, dacht ik: misschien lukt het en als het niet lukt, dan ben ik hooguit die 120 Euro kwijt en een paar vrije dagen.
Op foto:
http://www.xs4all.nl/~meeter/dscabrio/stuurhuis/page/image63.html
zie je een geboord gaatje in het huis, hier heb ik draad in getapt, nippel in gedraaid, slangetje er aan en zo een lek leiding voor als hij tzt extern gaat lekken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Bart's ID19F 1967 schreef:ben begonnen aan de revisie van het stuurhuis.
Dus : succes voor wie aan de slag wil !
Mooi werk!!
Inventief gereedschap.
Succes met het rondsel.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Goed verhaal, duidelijk!
Hallo Beste mensen.
Naar aanleiding van dit topic ben ik ook een stuurhuis aan het reviseren. Omdat ik meestal weinig tijd heb, Heb ik een stuurhuis gekocht op marktplaats. Om te verkomen dat mijn auto voor lange tijd niet kan gebruiken. Omdat het stuurhuis er dan uit is.
Nu heb ik het rondsel al voorzien van nieuwe rubbers en teflonringen. Maar nu blijkt van de buis. Waar de cilinder in zit krom te zijn . (waarschijnlijk is deze uit een schade auto gekomen)Het is precies op de plaats.Waar het stuurhuis op de carosserie zit gemonteerd aan de passagierzijde. Is er misschien iemand op het forum die nog een oud kapot stuurhuis heeft die wel recht is. En deze misschien voor weinig kwijt wil ??. Zodat ik deze uitdaging misschien toch nog tot een goed einde kan brengen.
Twee fotos van de stand van zaken. Het moelijkste komt nog. Zoals hulp gereedschap maken. Het rondsol is al klaar. Ik heb niet aan de overlap schroeven gezeten. Als ik laar ben laat ik hem eerst testen.waar ik mijn vinger is daar blijkt het stuurhuis verbogen te zijn. het uiteinde staat ongeveer 3 tot 4 milimeter uit het lood.
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
patri schreef:Maar nu blijkt van de buis. Waar de cilinder in zit krom te zijn . (waarschijnlijk is deze uit een schade auto gekomen)Het is precies op de plaats.Waar het stuurhuis op de carosserie zit gemonteerd aan de passagierzijde. Is er misschien iemand op het forum die nog een oud kapot stuurhuis heeft die wel recht is. En deze misschien voor weinig kwijt wil ??. Zodat ik deze uitdaging misschien toch nog tot een goed einde kan brengen.
Heb wel een stuurhuis voor je, maar geen idee hoe je kunt zien of die ook niet krom is. Komt uit een sloper en heb ik nooit mee gestuurd, dus.
Ligt een jaar of vier droog en ingepakt opgeslagen in garage.
Is dat wat?
Hallo beste mensen.
Ik ben nog steeds bezig met de revisie van het stuurhuis. Maar ik krijg de bout waarop de stuurstangen zitten niet los van de tandheuvel. Ik heb een soort gelijk hulp gereedschapje gemaakt (Foto 3). Maar als ik dit hulp gereedscapje aandraai. Dan wijkt het weg naar boven. uit de buis. Ook als ik eroverheen een lijmklem zet en die onder de buis monteer. Hebben jullie, voor je dit ging los maken,eerst verwarmd of zoiets. Het zit bij mij altans zo vast als een huis.
patri schreef:Maar ik krijg de bout waarop de stuurstangen zitten niet los van de tandheuvel.
Dit is een zeer herkenbaar probleem.
1) Je kan er ook voor kiezen om dit te laten zitten, want alle hydroliek delen kan je gewoon los halen.
2) Ik heb het vrij lomp gedaan: Verhitten met brander en dan met pneumatische bijtel ( die ik eerst stomp geslepen had) los “slaan”.
Succes, Egbert
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper