Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
visual_bAstArd schreef:
Yep yep
Btw vandaag heb ik hem nog eens mooi gewassen sie
Babsie (berlingo) blinkt mooi !
Foto’s mag je altijd posten, doe maar in het gespot draadje.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
PlusMinus schreef:
Echt? Ik heb de mijne van april vorig jaar, en dat is de 1.6 HDi 75 pk. Rijdt lekker.
mijne is van maart 2006,ook een 1.6 hdi 75 pk.
inderdaad een vlotte rijder wat optrekken betreft maar eens je autostrade rijdt merk je toch wel dat het met veel moeite bij 155 km/u ophoudt.
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 07-02-2006
- Berlingo I 1.6 HDi 75 Image
- Berlingo II 1.6 e-HDi 92 Millenium
- Berlingo III 1.2 PureTech 110 MAN6 S&S Feel
jantje schreef:PlusMinus schreef:
Echt? Ik heb de mijne van april vorig jaar, en dat is de 1.6 HDi 75 pk. Rijdt lekker.
mijne is van maart 2006,ook een 1.6 hdi 75 pk.
inderdaad een vlotte rijder wat optrekken betreft maar eens je autostrade rijdt merk je toch wel dat het met veel moeite bij 155 km/u ophoudt.
Zeg zeg, redelijk blijven, hé. Dat karretje is daar niet voor bedoeld. Scheurijzers zijn gestroomlijnder uitgevoerd. Enne, zo hard mag niet, hé!
Hmm toch vreemd dat die van jullie allemaal zo’n langzaam gaan.. .Inderdaad, die ander die we hebben die gaat ook niet veel harder dan 145 op de teller, maar de mijne gaat echt door en nog over de 160 heen…
PS zo’n Berlingo rijd dus echt wel veel beter dan zo’n stuitermobiel als een Caddy bijv…
ex0dus schreef:Hmm toch vreemd dat die van jullie allemaal zo’n langzaam gaan.. .Inderdaad, die ander die we hebben die gaat ook niet veel harder dan 145 op de teller, maar de mijne gaat echt door en nog over de 160 heen…
PS zo’n Berlingo rijd dus echt wel veel beter dan zo’n stuitermobiel als een Caddy bijv…
Ik zag NU pas dat de Berlingo met zowel een 1769cc motor (1.8 ) is geleverd (58 pk) en de bekende 1905cc (of 1868) motor van 71 pk (1.9D)....dat 1769 blok is dus de oude motor (zonder turbo) van o.a. de Peugeot 205 en de Visa (C15) ops:
(met turbo in de BX levert hij dus 90 pk)
Dat zou kunnen verklaren dat de ene Berlingo een lagere top heeft dan de ander.
Tenzij de gegevens van Autoweek niet kloppen, maar daar ga ik niet vanuit.
Als het WEL waar is, vraag ik me af hoe Citroen het in zijn hoofd heeft gehaald om dat oude blok (is echt een slak) in een bedrijfswagen heeft kunnen zetten…..overigens staat (ook) dat oude 1.8 blok bekend als zeer hufterproef.
Dus een tip…degenen met een 1.8 blok, zouden eens een 1.8 turbodiesel van de BX erin kunnen gooien, mochten ze een fikse motorschade krijgen….dan hebben ze meer dan 20 pk erbij.
Moet er alleen iets verzonnen worden voor de luchttoevoer van de intercooler. (luchthapper op de motorkap ?)
Keezx schreef:Er zijn ook nog kleine verschillen tussen de oude 1.9 XUD en de wat nieuwere DW8 , bij de DW8 zou de accelleratie wat sneller zijn, maar voor beide wordt ongeveer hetzelfde vermogen en top (142) opgegeven.
Wie beweert dat z’n ongeblazen 1,9 160 haalt overdrijft of heeft een teller die defect is, of kijkt alleen op teller met een storm in de rug.
160 met een hoge besteller en 70 pk is fysiek niet mogelijk.
Dat lijkt mij ook…..ik heb 2.5 jaar geleden enige weken een Berlingo 1.9D in bezit gehad van mijn koeriersbedrijf, was pittig tot aan de 80 km p/u qua acceleratie, maar op de snelweg was het een herrie van jewelste voorin (had geen toerenteller), zat bij 120 km p/u volgens mij al dicht bij de 4000 rpm.
Dat…..plus het veel te rechtop moeten zitten (ivm het schot achter mij, was grijs-kenteken) was de reden dat ik hem weer terug kon verkopen.
Wel werd ik toen van Alkmaar terug gebracht door een Berlingo 2.0 HDI…...en wat reed die fijn zeg, veel lagere toeren, hogere top…kortom, die 90 pk HDI is precies goed voor een Berlingo.
wie beweert dat het niet kan?
ik kan u verzekeren dat het kan, Gps gaf ook dezelfde snelheid aan
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:wie beweert dat het niet kan?
ik kan u verzekeren dat het kan, Gps gaf ook dezelfde snelheid aan
Tuurlijk….*kanniet is dood* zei mijn vader vroeger altijd, maar de officieele top van een 1.9D (of het nu de 1868cc of 1905cc is) is 142 km p/u
Ik ben ook al vaker verhalen tegen gekomen dat de BX met diezelfde motor de 180 wel kon halen…....ik ben er i.i.g. nog nooit eentje tegen gekomen.
peugeotlover schreef:op het werk zit eentje die beweerd met een platte 1900 diesel XUD type in een 405 dat hij 195 liep
dat liep mijn 306 td al met moeite
Daarom….allemaal sterke verhalen (opschepperij), ik wil er weleens eentje uitdagen die zegt dat zijn Berlingo 1.9D de 160 haalt…dan ga ik wel even mee met mijn GPS
Als ze gewoon de standaard fabrieksinstellingen hebben halen zowel de BX en Xantia als de Xsara turbodiesel ook net de 180 (misschien 185).
Iemand zei al hierboven dat de teller dan zeker stuk is van een Berlingo.
En GPS liegt niet
Mijn 1.9 D (71 pk) die ook nog een ietsje pittiger is geworden door het iets inschroeven van de rookstop heb ik een paar weken geleden op de autobahn in Duitsland eens op de staart getrapt, teller stond op 160, maar GPS gaf aan 153….hij had nog iets harder gekund wellicht (top hoort 165 te zijn)....maar met een toerenteller die tegen het rode aan stond vond ik het wel welletjes, ik ga mijn motor niet opblazen.
peugeotlover schreef:op het werk zit eentje die beweerd met een platte 1900 diesel XUD type in een 405 dat hij 195 liep
dat liep mijn 306 td al met moeite
Ja heuveltje af misschien, zo haalde ik ook de 200 met mijn 306 Break met DW8 motor. De DW8 is ondanks zijn iets kleinere cylinder inhoud toch sneller dan een XUD heb ik gemerkt.
Dit is overigens dezelfde 306 Break zonder heuveltje af, de 160 haalde deze auto vrij snel, 170 duurt effe en voor 175 heb je een goede aanloop nodig. Het leuke is dat de 175 mogelijk werd na een software update, had namelijk zo nu en dan last van de bug in de software die de motor liet ratelen.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
De Berlingo 1.9D (2001, 155k) waar ik een week in heb gereden haalde met moeite de 125/130. Tot 80/85 ging het aardig, invoegen op de snelweg een stuk minder.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Ik denk dat het door de bakverhouding komt, zo een auto moet natuurlijk wel een berg gewicht kunnen meezeulen . Het is meer een soort pakezel, niet snel, maar kan wel een hoop zooi meesjouwen.
allemaal leuke verhalen maar ik weet 1 ding. ik heb mijn Berling 1.9D verkocht omdat deze te traag was in hernemen en al helemaal niet vooruit te branden was in de Bergen.
idd in het dagelijkse stadverkeer kan ie goed mee maar zodra je de autobaan op gaat en je moet stevig afremmen en dan weer vlot willen hernemen richting 120 dan
deze Berlingo 1.9D zou volgens de Citroenverkoper net zo krachtig zijn als de Evasion 1.9TD (ivm lager gewicht) dat ik geen verschil zou merken op vakantie .
de eerste wintersport had ik al prijs, een helling waar ik met de evasion omhoog schoot kwam ik met de Berlingo maar in zijn 1 op!!.
maar goed ik had de pech dat ik van een 1.9TD terug ging naar een 1.9D waardoor ik bovenstaande ervaren heb.
maar persoonlijk vind ik dat de Berlingo toch zeker een Hdi nodig heeft ops:
ronama schreef:maar ik persoonlijk vind dat de Berlingo toch zeker een Hdi nodig heeft ops:
Inderdaad, met een 2.0 HDI of een 1.6 HDI met intercooler (beiden 90 pk) heb je een top van 158/160 km p/u…..ik begrijp ook niet waarom ze de eerste serie Berlingo’s (1997-) niet met de 1.9 TD hebben geleverd, die ook 90 pk heeft.
Neem nu koeriersbedrijven die rijden met een gewone 1.9D van 70 pk….hebben nog wel eens een vracht van 500 kg erin zitten en moeten dan een rit maken van 500 km of zo…vooral als ze naar Duitsland moeten, heeft dat motortje het maar wat zwaar, vooral tegen de heuvels op.
Eigenlijk zou een 110 pk HDI (2.0 of de 1.6 HDIF) het mooiste zijn, maar die leveren ze (nog) niet.
Ik kan namelijk zo een Berlingo *krijgen* van het koeriersbedrijf met een 2.0 HDI (notabene met Airco ook nog), maar ik zit daar nogal beroerd in (te rechtop)....moet ik weer gaan proberen om een BX GTI stoel in een Berlingo te krijgen.
conclusie? een heerlijk relaxte comfortable auto met no nonsens en die eenmaal op snelheid (en ja dat duurt ff) lekker doortuft en net iets sneller optrekt dan mijn vrachtauto
Ik vind het nog steeds een pertecte auto je knikkert er alles in fietsen honden verhuizingen en wij niet alleen vrienden buren familie ook ops:
En dan krijg ik het toch nog voor mekaar om met een bak vol ikea spullen te hard te rijden op a12 weet ik veel dat dat daar 100kmh is ik reed al netjes 112 ipv 120 dus wie zegt dat een berlingo niet snel is
gr. frank