Maar goed, mijn Xantia diesel is tot nu toe oerbetrouwbaar gelukkig..
Ik zou graag LPG gaan rijden op het moment dat ik een volgende auto aan ga schaffen maar ik ben dus toch bang dat het minder betrouwbaar is dan een zelfde auto op Diesel. Het is natuurlijk wel beter voor de portemonee en het milieu!
En nee, ik wil geen Toyota!!!
voge schreef:Maar goed, mijn Xantia diesel is tot nu toe oerbetrouwbaar gelukkig..
Ik zou graag LPG gaan rijden op het moment dat ik een volgende auto aan ga schaffen maar ik ben dus toch bang dat het minder betrouwbaar is dan een zelfde auto op Diesel. Het is natuurlijk wel beter voor de portemonee en het milieu!
Voor de goede orde…...als ik er echt van overtuigd was dat ik met een auto op LPG net zo betrouwbaar en een stuk voordeliger dan met een diesel zou rijden, dan had ik allang een gasbak gehad hoor, ik ben natuurlijk geen dief van mijn portemonnaie
Nu liggen de prijzen van 2e hands Citroen’s met LPG of dieselmotor niet zo heel ver uit elkaar, dus dat is het probleem niet voor mij.
Probleem is wel dat wanneer ik een gasbak zou kopen met (zeg) 2,5 ton, of een diesel met dezelfde km.st…..ik gegarandeerd tegen kosten ga aanlopen van een nieuwe gasconverter, kleppen die ingebrand zijn, danwel een slecht lopende motor op benzine….zoals men hier nogal eens kan lezen.
Sinds ik dit draadje startte in 2004, heb ik nog geen echt overtuigende argumenten gelezen die mij mettertijd doen besluiten om op LPG over te stappen.
Komt natuurlijk nog bij dat je met een auto op LPG zo om de 350 a 400 km bij de pomp staat (diesel zo rond de 900 a 1000 km), zo’n tank in je kofferbak hebt zitten (die mij soms echt in de weg zit)....ik stelde al eens eerder de vraag waarom verreweg de meeste bedrijven steevast een diesel aanschaffen en geen gas laten inbouwen, daar zal toch wel een reden voor zijn ?
En Voge…..inderdaad kun je het nog heel lang uitzingen met je 1.9 TD hoor…..ik heb zelden een motor gezien (gehad ook) die zo trouw zijn werk doet, beter dan de 1.8 TD van de BX (gevoelige cylinderkop e.d.)....ik zou dus graag die TD motor in mijn TZD willen hebben.
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Over de verschillen in kosten van LPG vs. diesel het volgende: Ik ben na m’n schuiver met de Xantia begin dit jaar eens gaan rekenen. De vergelijking ging tussen repareren van de huidige 1.8i 16V op LPG of aanschaf van een Xantia HDi 90. Uitgaande van m’n jaarkilometrage van 40.000 kwam het voordeel van de gasbak uit op een kleine € 800,- (wegenbelasting+brandstofkosten) op jaarbasis. Verder betaal je bij een diesel in de regel meer verzekeringspremie (hogere dagwaarde), de afschrijving ligt (uitgaande van een even oude auto met dezelfde kilometers) absoluut gezien nagenoeg gelijk en het onderhoud zal voor een LPG-auto wat hoger uitpakken (al heb ik daar in de praktijk nog weinig van gemerkt). Grofweg gerekend scheelt het me zo’n € 700,- per jaar t.o.v. een HDi, dus: gasbak gerepareerd.
@Patje74: in Geesbrug (Drenthe) zit zo’n beetje de goedkoopste pomp van NL: Laatst nog getankt voor 40,9 c/l. Verder hebben de buren daar nog weleens, ook oudere, Citroëns buiten staan.
@Bram: die tank zit mij niet in de weg en dan nog kun je kiezen voor een onderbouwtank. Hoevaak heb je een lekke band: ik heb het in de 12 jaar dat ik m’n rijbewijs heb (nog) niet meegemaakt. Al maak je het mee, d’r zijn zat mensen die voor een lekke band de wegenwacht laten opdraven. Wat betreft de keuze door bedrijven voor een diesel, die luisteren waarschijnlijk te vaak naar het welbekende borrelpraat
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
patje74 schreef:Bram schreef:Ik blijf aan het argument vasthouden dat je met 1 liter gas, (wat nu ongeveer de helft kost van een liter diesel)....ook ongeveer de helft aan km’s kunt rijden, dus is het qua kostprijs gelijk.
Hoeveel neemt een BX diesel eigenlijk bij gemengd gebruik?
Iemand?
patje74 schreef:
Iemand?
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162737&highlight=bx+verbruik
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
patje74 schreef:patje74 schreef:Bram schreef:Ik blijf aan het argument vasthouden dat je met 1 liter gas, (wat nu ongeveer de helft kost van een liter diesel)....ook ongeveer de helft aan km’s kunt rijden, dus is het qua kostprijs gelijk.
Hoeveel neemt een BX diesel eigenlijk bij gemengd gebruik?
Iemand?
Mijn TZD Turbo break reed zo rond de 1 : 17, het kan misschien wel wat zuiniger..
PBO schreef:@Bram: die tank zit mij niet in de weg en dan nog kun je kiezen voor een onderbouwtank. Hoevaak heb je een lekke band: ik heb het in de 12 jaar dat ik m’n rijbewijs heb (nog) niet meegemaakt. Al maak je het mee, d’r zijn zat mensen die voor een lekke band de wegenwacht laten opdraven.
Wat betreft de keuze door bedrijven voor een diesel, die luisteren waarschijnlijk te vaak naar het welbekende borrelpraat
Beste Pieter,
je weet wat voor werk ik een paar dagen per week doe met de BX en ik kan bij een lekke band echt niet gaan wachten (zeker op de heenweg) op de ANWB om mijn band erom te gooien….ik denk ook niet dat ze dit op prijs zullen stellen bij de WW als je geen reserveband bij je hebt.
Wel toen ik een jaar of wat geleden met 2 lekke banden stond (reserve bleek dus ook lek ops: )...toen hielp die man mij snel weer op weg, maar ik had wel 3/4 uur vertraging en dat vond de klant niet echt fijn.
Ik geloof je graag dat het met een G3 auto een paar honderd euro p/j goedkoper is (verzekering, onderhoud e.d.), maar dan nog zweer ik bij de betrouwbaarheid van de diesel.
V.w.b. de bedrijven…..ik denk niet dat dit alleen maar *borrelpraat* is, ze kunnen echt wel rekenen die jongens.
Totaal aantal Berichten: 199
Geregistreerd: 10-04-2005
- XM V6 3.0 exclusive LPG-G3
diesel of LPG of diesel én LPG
Ik heb nu zo’n 15 jaar in verschillende dieselauto’s rondgereden, maar omdat LPG minder vervuilend is en ook nog eens goedkoper, zou ik voor mijn volgende CX toch eigenlijk de voorkeur moeten geven aan LPG. Het is eigenlijk niet verantwoord meer om met oude diesels rond te blijven rijden en de lucht voor iedereen te verpesten. Ik voel me soms toch wel een beetje schuldig met mijn 50000 km per jaar in een oude CX diesel. Het schijnt trouwens ook mogelijk te zijn om op diesel én LPG tegelijk te rijden, waardoor het vermogen hoger zou worden en de schadelijke uitstoot minder. Zie: http://www.dppnl.nl/ en http://www.iwemaenterprise.nl/Diesel_LPG.htm
Is er iemand op dit forum die daar ervaring mee heeft?
Groeten, Dolf.
Copyallright © dolfmoon
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Er bestaat ook zo’n oplossing dmv waterstof. Op http://www.howstuffworks.com is een artikel te vinden over ‘hydrogen boost’. Er is een soortgelijk systeem (iets anders) te vinden op http://www.hydrogen-boost.com, met zo te zien verbruik vermindering van 20-30%, en vooral veel minder uitstoot. Beide vormen van waterstof boost hebben als voordeel dat de waterstof uit de brandstof wordt gemaakt, dus niet apart LPG tanken…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Diesel/LPG systemen, ik had er wel eens van gehoord maar niet veel over gelezen. Ik ben ook zeer benieuwd naar ervaringen van anderen. Wordt hierover geschreven in de autobladen? Die lees ik namelijk al een tijdje niet meer.
@Bram, er zijn nog legio bedrijven die geen calculatie maken van de autokosten. Wil een werknemer op benzine rijden bij 40k per jaar, dan wordt dat toegestaan. Raar maar waar.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Nou… het is gewoon een onomstootbaar feit dat vele moderne wagens niet zo graag op LPG lopen. Uiteraard heeft dit niets met de brandstof te maken, ook niet met de installatie en ook niet met het design van de motor. Nope…. het enige is eigenlijk het computersysteem die roet in het eten smijt.
Het feit dat een (ook moderne) benzinemotor prima op LPG kan lopen wordt dagelijks bewezen door o.a. Volvo, die hun computersystemen wel heeft aangepast op LPG gebruik daar ze hun wagens zelfs af-fabriek met LPG afleveren. Dat de zelfde motor in een Renault ineens problemen geeft op LPG is dus gelijk te verklaren.
Bij deze kunnen we dus de mythe dat een benzinemotor gewoon niet geschikt is voor LPG de bak in gooien.
Dus, computers er uit, carburateur op het blok schroeven en gassen maar!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Voor de goede orde…...als ik er echt van overtuigd was dat ik met een auto op LPG net zo betrouwbaar en een stuk voordeliger dan met een diesel zou rijden, dan had ik allang een gasbak gehad hoor, ik ben natuurlijk geen dief van mijn portemonnaie
Ik heb jaren in een CX 20 gereden, en in al die tijd slecht 1x de verdamper vervangen (die ik overigens samen met de auto erbij kreeg) Niet 1x heb ik stilgestaan met die auto (+500.000) kilometers
Sinds vorige week de installatie grotendeels overgebouwd in mijn Athena. Wel een nieuwe leiding en een nieuwe verdamper (Vialle), voor EUR 350,- zit alles er in. Afgelopen weekend naar Frankrijk gereden, en wat schetst mijn verbazing, een verbruik van 1 op 11.17!!!!!!!! Wel redelijk rustig gereden. Als je dan bedenkt dat ik 67 liter kan tanken, heb ik dus een actieradius van 600 à 700 kilometer. LPG kan ik hier tanken voor 0.47 cent. De auto is overigens wegenbelastingvrij.
Zet dat maar eens af tegen een diesel, zelfs al is die belastingvrij, dan ga je het niet redden. Zelfs een 2500D heeft echt geen verbruik van 1 op 23 zelfs niet als je rustig aan doet. daarbij zijn die oude diesels echt niet meer van deze tijd, lawaaierig, trillen, traag… Bij een benzine motor vind ik dat verschil een stuk minder in vergelijking met een moderne motor.
Het enige echte nadeel is de bagageruimte, maar aangezien die bij een CX toch al onhandig is, en ik meestal alleen of met 2 in de auto zit mis ik dit niet.
Ik weet dat het een eindeloze discussie kan zijn diesel/LPG en ik weet ook dat er bepaalde Citroëns zijn die een hekel aan LPG hebben, maar daar zoek je je type natuurlijk op uit.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
hogervp schreef:@Bram, er zijn nog legio bedrijven die geen calculatie maken van de autokosten. Wil een werknemer op benzine rijden bij 40k per jaar, dan wordt dat toegestaan. Raar maar waar.
Patrick
Bij ons op het werk ook. Collega’s rijden op benzine omdat de dieselvarianten van die modellen (passat, S40, Avensis, 407) te duur zijn in de lease. Dat ze vervolgens elke 600 kilometer 75 euro in die tank gieten in plaats van elke 1000 kilometer 60 euro schijnt het bedrijf niets uit te maken..
Ik denk dat LPG met name voor de particulier interessant en geschikt is, alhoewel je de laatste tijd wel meer leaseautos en zelfs bestelauto’s op gas ziet.
Echter gezien bepaalde sentimenten in deze discussie ben ik geenszins van plan me erin te mengen
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:
Echter gezien bepaalde sentimenten in deze discussie ben ik geenszins van plan me erin te mengen
haha, het is toch een heerlijke discussie??
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
heerlijke discussie? waarom, op volvo na dan, hebben fabrikanten nooit lpg installaties ingebouwd?
iedereen op frans kenteken, we betalen helemaal geen belasting meer. daarom alleen maar diesels op de weg. alleen de heel haastigen, mochten die bestaan, rijden hier op benzine.