garagestmarien schreef:heerlijke discussie? waarom, op volvo na dan, hebben fabrikanten nooit lpg installaties ingebouwd?
iedereen op frans kenteken, we betalen helemaal geen belasting meer. daarom alleen maar diesels op de weg. alleen de heel haastigen, mochten die bestaan, rijden hier op benzine.
de laaste tijd wordt er in frankrijk ook wel lpg gereden
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
ik heb geen enkele auto op lpg en weet ook werkelijk niet waar ik dat hier in mijn omgeving zou moeten kunnen tanken.
meestal langs de snelweg en bij de grote supermarkten
het is wel een klein percentage wat nog op lpg rijdt in frankrijk maar het wordt wel meer
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik kon in mijn HY met een actieradius van 400km op LPG, benzineloos door Frankrijk komen.
Je kunt de LPG-stations langs de Franse snelwegen over het algemeen herkennen aan de grote rij met Nederlanders er achter.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
garagestmarien schreef:heerlijke discussie? waarom, op volvo na dan, hebben fabrikanten nooit lpg installaties ingebouwd?
iedereen op frans kenteken, we betalen helemaal geen belasting meer. daarom alleen maar diesels op de weg. alleen de heel haastigen, mochten die bestaan, rijden hier op benzine.
Niet helemaal waar, in Frankrijk kun je auto’s ook af-fabriek met lpg bestellen: de laguna, C5, xantia, 406, 607 en 407. Ook krijg je fikse korting op de belasting bij het ” op naam zetten ” van een franse LPG auto. Zo betaal je voor een 10cv slechts overschijfgeld voor een 5cv.
Ook is je zakelijke bijtelling lager als je in frankrijk met een leasebak op gas rijdt. Het zijn de garagehouders die als de dood zijn voor lpg. De is een typische houding van Fransen, Gas is gevaarlijk. Ik heb tijdens mijn werk in Frankrijk bij de anwb zo vaak van een garagehouder de woorden gehoord: GPL?? Ca je ne touche pas! Je ne veut pas mourir….
Zoveel betekenend als, LPG? daar kom ik niet aan, ik wil nog niet dood. De franse regering heeft zelfs een wet waarin de garagehouder verplicht word om aan LPG auto’s te moeten werken. Alleen tussen moeten en doen zit een heeeeeeeeeel groot verschil.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
citroenc2 schreef:meestal langs de snelweg en bij de grote supermarkten
het is wel een klein percentage wat nog op lpg rijdt in frankrijk maar het wordt wel meer
we hebben hier alleen kleine supermarkten en geen snelwegen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
garagestmarien schreef:citroenc2 schreef:meestal langs de snelweg en bij de grote supermarkten
het is wel een klein percentage wat nog op lpg rijdt in frankrijk maar het wordt wel meer
we hebben hier alleen kleine supermarkten en geen snelwegen
U woont in de Morvan?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
garagestmarien schreef:citroenc2 schreef:meestal langs de snelweg en bij de grote supermarkten
het is wel een klein percentage wat nog op lpg rijdt in frankrijk maar het wordt wel meer
we hebben hier alleen kleine supermarkten en geen snelwegen
waar woon je dan ongeveer in france
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Zelfs jaren geleden, toen ik nog op LPG/GPL reed, kon ik overal in Frankrijk terecht. Af en toe het boekje met tankadressen erbij. Btw, ook in Italië geen problemen mee gehad. En België? Dito.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:hogervp schreef:@Bram, er zijn nog legio bedrijven die geen calculatie maken van de autokosten. Wil een werknemer op benzine rijden bij 40k per jaar, dan wordt dat toegestaan. Raar maar waar.
Patrick
Bij ons op het werk ook. Collega’s rijden op benzine omdat de dieselvarianten van die modellen (passat, S40, Avensis, 407) te duur zijn in de lease. Dat ze vervolgens elke 600 kilometer 75 euro in die tank gieten in plaats van elke 1000 kilometer 60 euro schijnt het bedrijf niets uit te maken..
Dat grotere bedrijven geen rekensom uitvoeren is onzin. Een beetje wagenpark wordt geleased en daar zit een indicatie van brandstofkosten (gemiddeld verbruik * jaarkilometrage) bij, evenals ervaringscijfers vanwege extra onderhoud en dalende betrouwbaarheid door LPG. De leasemaatschappijen zetten ettelijke duizenden auto’s weg en kunnen zeker bij reguliere autotypes op uitgebreide praktijkcijfers steunen.
Als blijkt dat benzine bij een nieuwe auto rendabel is tot 40k km/jaar, so be it. Ik zag pas weer een leaselijst, daarbij bleek het kantelpunt tussen een vergelijkbare benzine en dieselmotor inderdaad ergens tussen 35 en 40k km per jaar te zitten.
En LPG is inderdaad wat onbetrouwbaarder dan benzine, terwijl huidige diesels naast een flinke schep extra geld (toenemende afschrijving door duurdere techniek & BPM straf en daar bovenop de bijtelling voor de berijder) ook niet meer de ouderwetse degelijkheid is. Als gemiddeld het specifiek vermogen bij diesels verdubbeld is, kan je erop wachten dat het sneller stuk gaat.
DigiDaan schreef:Echter gezien bepaalde sentimenten in deze discussie ben ik geenszins van plan me erin te mengen
Daarin heb je eigenlijk wel gelijk.. ops:
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
citroenc2 schreef:garagestmarien schreef:citroenc2 schreef:meestal langs de snelweg en bij de grote supermarkten
het is wel een klein percentage wat nog op lpg rijdt in frankrijk maar het wordt wel meer
we hebben hier alleen kleine supermarkten en geen snelwegen
waar woon je dan ongeveer in france
in st marien, 23. precies in het midden van het land. heel, heel, heel rustig.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Nieuwe lpg- en aardgasauto goedkoper
DEN HAAG - De aankoop van een auto die op lpg of aardgas rijdt, wordt aantrekkelijker gemaakt. De aanschafbelasting of BPM gaat omlaag als gevolg van een aanpassing van energielabels voor nieuwe personenauto’s met een al in de fabriek geïnstalleerde aardgas- of lpg-installatie.
Het kabinet heeft dat vrijdag besloten op voorstel van minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken), mede namens collega Jacqueline Cramer (Milieu).
Het gaat volgens bronnen om serieuze bedragen. De nieuwe regeling moet het rijden in milieuvriendelijker auto’s stimuleren.
Het energielabel bestaat sinds 1 juni 2006, en geeft informatie over brandstofverbruik en CO2-uitstoot; van een groen A-label voor een zuinige auto tot een rood G-label voor een slurper.
Nu worden auto’s op aardgas of lpg ‘afgerekend’ op de CO2-uitstoot van de auto met benzine. In de nieuwe regeling wordt bij de typegoedkeuring een verbruiksmeting uitgevoerd, met de echte CO2-uitstoot als uitkomst. Aardgasauto’s stoten daarvan 20 procent minder uit, voor lpg-auto’s is dat 10 procent.
Dat zal in de energielabels terugkomen en daarmee in lagere BPM-bedragen. Voor A en B-label gaat het om een bonus van respectievelijk 1000 en 500 euro, voor een C-label blijft het bedrag gelijk, en voor de andere labels gaat het om ‘boetebedragen’, oplopend van 135 tot 540 euro.
„Eindelijk. Nu worden aardgasauto’s eindelijk op hun merites beloond”, reageerde brancheorganisatie Bovag. Er rijden er nog niet veel rond. Ze zijn vooral te vinden in wagenparken van gemeenten, leasemaatschappijen of bedrijven die zich willen profileren met dit soort ‘groene’ auto’s.
Op zich is het een goede zaak dat gas nu in de energielabels wordt doorberekend. Echter wordt hier alleen gekeken naar de uitstoot, waarbij aardgas er gunstiger vanaf komt. Maar hoe goed is het om op aardgas te rijden wanneer mijn Groninger buurtjes langzaamaan aan het wegzakken zijn?
LPG is deels een restproduct welke zelfs deels wordt afgefakkeld! Volgens mij is het vrij logisch om te denken dat, wanneer er meer op LPG gereden wordt, er minder afgefakkeld hoeft te worden.
Vanuit dit oogpunt gezien, wordt er nu gezegt “ga maar onze aardgas-voorraad op rijden en laat het restproduct van de raffinaderijen links liggen”. En dat vind ik gek…
Of maak ik hier een denkfout en moeten we toch met zijn allen aan het aardgas?
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Goede eerst stap.
Alleen dit geld natuurlijk alleen weer voor nieuwe auto’s…
Gelukkig is de LPG G3 wegenbelasting al niet al te hoog, vergeleken met diesel dan.
Als ze eens beetje geld gaan bijleggen op LPG installatie’s in 2de hands auto
Ik weet gewoon zeker dat er veel mensen op LPG rijden, omdat ze de aanschaf te duur vinden.
Ik koop liever een LPG, dan dat ik er 1 op benzine koop (die vaak duurder zijn ) en dan nog eens dik 2000 euro voor de installatie moet neerleggen.
en nu nog in België die extra LPG taks afschaffen en ik ben een gelukkig man
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Uiteindelijk (maar dat zal al zo vaak gezegd zijn) is het natuurlijk de hypocritie ten top. Ondanks een G3 premie ben je nu eenmaal meer belasting kwijt dan op benzine. En dat terwijl LPG het minst milieu belastend is (aardgas wellicht nog minder). Als Den Haag nu echt aan het milieu wil, heffen ze die extra tax gewoon op. Maar dan lopen ze te veel mis en dus is dat deel van de economie blijkbaar toch belangrijker dan het milieu Hypocriet en nog eens hypo….
Dyna Z1: Tout alu.