De constante stroomdraad vertakt zich vlak voor de stekker. Als er al een zekering doorgefikt is die niet in de radio zit, dan doet de hele radio het niet meer lijkt me. Ook heb ik in de handleidinge gekeken. Er staat niets over het automatisch (ongewenst) resetten van de instellingen, ook niet bij het lijstje defecten. Dus het heeft niets met de instellingen van de radio te maken. Ik heb nog niet gekeken naar een eventuele interne zekering in de radio of een (eenvoudig verwisselbare) batterij, dat ga ik dus nog eens doen.
Gister heb ik Roel geholpen met het uit elkaar halen van een BX van hem. Motor er uit (Roel had alle bedrading, slangen en andere zaken al los gehaald en het voorfront er uit gezaagd), deuren er uit, voorstoelen er uit, achterbank er uit, dashboard er uit, achtersubframe er uit en dat subframe ook nog geheel uit elkaar gehaald. Hierdoor weet ik weer wat meer en beter hoe de BX in elkaar zit. Het is net Lego ! Alles zit op elkaar en is vrij eenvoudig qua constructie. Sommige dingen zijn zelfs simpeler dan bij een Eend ! Van Roel heb ik ook 2 voorstoelen (ik meende van een sport of GTI) gekregen en die hebben we gelijk maar in mijn BX gezet. Dat zit een stuk beter ! Overigens, ik had een deal met Emiel wat betreft een interieur, maar die is in goed overleg geannuleerd.
Van Roel heb ik ook nog wat plastic klein grut gekregen zoals klepjes en dergelijke. Hij zou het toch weggooien en bij mij is her en der wat spul een beetje brak. Tevens heb ik met 1 afdekplaatje nog een ideetje: extra sigarettenaanstekerplugding in maken voor een ooit nog aan te schaffen TomTom. Dan kan ik kiezen op welke plug ik die aansluit
Ook heb ik nog een goede 2e hands hoofdbol gekregen. Mijn oude hoofdbol was totaal plat en met deze nieuwe hoofdbol tikt de drukregelaar aanzienlijk minder ! Het lag dus aan de hoofdbol, maar ik denk dat ik de LHM retour toch eens nakijk. Al is het maar om een indicatie te krijgen hoe goed (of slecht) mijn LHM-systeem is.
Verder heb ik ook nog een stuk goede uitlaatbuis gekregen. Mijn uitlaat heeft namelijk een tik gekregen (niet mijn schuld, foutje van de vorige eigenaar) en is bij een bocht wat verder door gebogen. Tevens zit er een scheurtje in. Hij is nu nog netjes gasdicht, maar ik verwacht dat dat bij de APK in Januari anders zal zijn. Het kromme stuk wil ik echter niet weggooien maar rechtbuigen en de scheur lassen. Dan kan ik die op voorrad houden of aan het BX-club magazijn geven. Ik kan dus weer even klussen
Ook kwamen we er achter dat de koudstartinrichting niet of niet helemaal meer functioneert. Er zit al 1 van een sloper op, dus ik denk dat ik er maar een spiksplinternieuwe op zet. Dan ben ik van dat gedoe af. Ook heeft Roel me uitgelegd dat als de dieselpomp verkeerd staat afgesteld, dit maar een klein beetje is. Dus ik ga niet aan de pomp lopen afstellen. Want voor hetzelfde geld staat de pomp keurig goed en waren de inspanningen voor niets.
Echter ... Vandaag heb ik de elfstedentocht gereden en met warme motor draait de motor na het starten 10-15 seconden op slechts 500 toeren. Vervolgens klimt het toerental weer naar de 1000. Als ik dan gas geef of iets dergelijks en het gas weer los laat, valt het toerental weer gewoon terug naar de 1000. Erg vreemd ... Ik heb ook geen idee wat het zijn kan.
Roel, wederom enorm bedankt voor je informatie, advies, hulp en onderdelen !
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Echter ... Vandaag heb ik de elfstedentocht gereden en met warme motor draait de motor na het starten 10-15 seconden op slechts 500 toeren. Vervolgens klimt het toerental weer naar de 1000. Als ik dan gas geef of iets dergelijks en het gas weer los laat, valt het toerental weer gewoon terug naar de 1000. Erg vreemd ... Ik heb ook geen idee wat het zijn kan.
Zou aanzuiging van lucht ergens in de brandstofleiding (van tank totaan pomp) kunnen zijn; diesel is zo zwaar dat door het kleinste lekje al lucht wordt aangezogen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Lelijke Eend schreef:Echter ... Vandaag heb ik de elfstedentocht gereden en met warme motor draait de motor na het starten 10-15 seconden op slechts 500 toeren. Vervolgens klimt het toerental weer naar de 1000. Als ik dan gas geef of iets dergelijks en het gas weer los laat, valt het toerental weer gewoon terug naar de 1000. Erg vreemd ... Ik heb ook geen idee wat het zijn kan.
Zou aanzuiging van lucht ergens in de brandstofleiding (van tank totaan pomp) kunnen zijn; diesel is zo zwaar dat door het kleinste lekje al lucht wordt aangezogen.
Elmer zou eens kunnen proberen om dat brandstoffilter te omzeilen door die 2 slangen die er aan zitten direct op elkaar aan te sluiten en dan eens een korte tijd proberen of het probleem er dan nog is.
Let op….je diesel zal dan uiteraard niet meer worden gefilterd, maar het is een mooie test om te kijken of het probleem daar in zit.
Het is altijd al een beetje sukkelen geweest met de BX en eerste type Xantia diesels (de brandstoftoevoer), heb het al een paar keer aan de hand gehad.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Je zou voor die paar euries ook geen risico kunnen nemen en gewoon het filtertje vervangen.
patje74 schreef:Je zou voor die paar euries ook geen risico kunnen nemen en gewoon het filtertje vervangen.
Maar daar voorkom je geen luchtlekkage door. Verder ben ik het wel met de strekking van je opmerking eens: door slechts precies 1 korrel zand kan de pomp al onherstelbaar kapot draaien.
Ich bin ein Breaker
patje74 schreef:Je zou voor die paar euries ook geen risico kunnen nemen en gewoon het filtertje vervangen.
Dat lijkt mij beter…
Onzuivere diesel in je pomp, neen, dat wil je niet!
EDIT: Karel was me net voor, en ik ben het met hem eens…..
Test
Ik had het uiteraard over het complete filterhuis van de BX, die tegen het schutbord aanzit dus.
Die willen nog weleens valse lucht gaan zuigen als ze oud zijn….let maar eens op die drukknop er bovenop, hoe vaak die niet roestig zijn.
We moeten het nu ook weer niet gaan overdrijven….een paar km rijden zonder filter is mij ook een keer overkomen met een Peugeot 305 Break 1.9 D. die exact hetzelfde filterhuis had als de latere BX diesels (dus die van de Criezel), daar stond ik mee stil langs de snelweg en de ANWB monteur heeft toen die bypass aangelegd (de motor stopte er opeens helemaal mee namelijk)....was notabene vlak bij Den Bosch en hij wist dat ik ermee naar Haarlem moest.
Thuis uiteraard meteen een andere erop gezet….maar om even te testen of het daarin zit, dat was de reden dat ik die tip gaf.
Bram schreef:Ik had het uiteraard over het complete filterhuis van de BX, die tegen het schutbord aanzit dus.
Die willen nog weleens valse lucht gaan zuigen als ze oud zijn….let maar eens op die drukknop er bovenop, hoe vaak die niet roestig zijn.We moeten het nu ook weer niet gaan overdrijven….een paar km rijden zonder filter is mij ook een keer overkomen met een Peugeot 305 Break 1.9 D. die exact hetzelfde filterhuis had als de latere BX diesels (dus die van de Criezel), daar stond ik mee stil langs de snelweg en de ANWB monteur heeft toen die bypass aangelegd (de motor stopte er opeens helemaal mee namelijk)....was notabene vlak bij Den Bosch en hij wist dat ik ermee naar Haarlem moest.
Thuis uiteraard meteen een andere erop gezet….maar om even te testen of het daarin zit, dat was de reden dat ik die tip gaf.
Dé tip voor dat probleem is een dop van een spuitbus over de drukknop heen te plakken (als die het is tenminste). Daarmee is er voldoende tegendruk om de diesel gewoon op te pompen, én je kunt het eenvoudig ongedaan maken.
Ich bin ein Breaker
Filter vervangen ? Alweer ? Dat filter zit er net 5000 kilometer op (en dan reken ik het nog ruim ook!). En hoewel ik niet precies weet hoe een dieselpomp in elkaar zit, weet ik wel dat zo’n ding niet geen vuil verdraagt. Al rijden alle ANWB-ers in heel nederland + al hun internationale collega’s zonder brandstoffilter in hun dieselauto: ik ga dat filter niet bypassen. Wat ik wel ga doen morgen is voor het starten even met de knop wat diesel oppompen (ontluchten). Ik ga er van uit dat als het probleem dan weg is, er ergens een lekje zit (en als ik het mis heb hoor ik dat hier wel ).
Kan ik controleren waar dat eventuele lekje zit door met een bus remmenreiniger in het rond te gaan spuiten zoals bij een motor met een benzinemotor ?
Overigens, ik heb geen Xantia-diesel in m’n BX liggen, maar het type dieselmotor wat er voor kwam. Ik heb namelijk eens bij een andere BX (van wie die was ben ik even vergeten ops: ) onder de kap gekeken met een modernere Xantia-dieselmotor. En die zag er anders (moderner ) uit dan mijn dieselblok. Het filter zit bijvoorbeeld niet tegen het schutbord maar meer voorop de motor, in de buurt van de dieselpomp.
Schijt aan originaliteit.
LE…..er zijn 2 types brandstoffilters in de BX geleverd (en met brandstoffilter bedoelde ik dus het HELE aluminium huis er omheen en niet het filter zelf !)...als je voor de motor staat bij het oude type, zit hij links op een soort beugel aan het schutbord vast….en bij de z.g. Xantiamotor zit het filterhuis rechts OP de motor vlak boven de thermostaat.
Ik probeerde hierboven al enkele malen uit te leggen dat het dus om het hele alu-huis gaat met die drukknop erop.
Mocht je het nu nog niet weten….als je geen knijpballetje hebt, heb je het oude type.
Probleem is namelijk dat die aluminium behuizing weleens ergens gaat lekken…er zit een grote O-ring onderin en nog wat ringen bovenop bij de aansluitingen, daar zou evt ook iets kunnen lekken.
Update: hier een foto zoals jouw motor eruit zal zien :
Helemaal links op de foto zie je nog net het filterhuis zitten…en dat is echt wel aan het schutbord vast gemaakt.
Lelijke Eend schreef:Filter vervangen ? Alweer ? Dat filter zit er net 5000 kilometer op (en dan reken ik het nog ruim ook!).
Lekker laten zitten!
Wat ik wel ga doen morgen is voor het starten even met de knop wat diesel oppompen (ontluchten).
Doe dat nou maar niet; daardoor kan het (membraan in het) pompje sneuvelen.
Kan ik controleren waar dat eventuele lekje zit door met een bus remmenreiniger in het rond te gaan spuiten zoals bij een motor met een benzinemotor ?
Geen schijn van kans; benzine wordt als damp aangezogen; diesel wordt in de motor verneveld door de verstuivers; de luchtaanvoer is gewoon een open pijp.
Dat truukje bij een benzineauto is erop gebaseerd dat aanzuigen van valse lucht mogelijk is (bij een diesel dus niet, daar is alle lucht gewenste lucht) waardoor verrijkte lucht leidt tot een veranderd stationairtoerental. Bij een diesel maakt het al dan niet lek zijn van de luchtaanzuiging in feite weinig uit (op wat vuil na); de motor zal er niet gauw slechter door gaan lopen. De brandstoftoevoer van de dieselpomp naar de motor staat onder zo hoge druk (plm 130 bar) dat een spuitje remmenreiniger daar in de buurt geen indruk zal maken. Lekt daar wat dan merk je dat wel zonder te spuiten (wordt een groot inferno) en blijf er dan maar beter uit de buurt.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Lelijke Eend schreef:Filter vervangen ? Alweer ? Dat filter zit er net 5000 kilometer op (en dan reken ik het nog ruim ook!).
Lekker laten zitten!
Wat ik wel ga doen morgen is voor het starten even met de knop wat diesel oppompen (ontluchten).
Doe dat nou maar niet; daardoor kan het (membraan in het) pompje sneuvelen.
Blijf ik daar van af.
Kan ik controleren waar dat eventuele lekje zit door met een bus remmenreiniger in het rond te gaan spuiten zoals bij een motor met een benzinemotor ?
Geen schijn van kans; benzine wordt als damp aangezogen; diesel wordt in de motor verneveld door de verstuivers; de luchtaanvoer is gewoon een open pijp.
Dat truukje bij een benzineauto is erop gebaseerd dat aanzuigen van valse lucht mogelijk is (bij een diesel dus niet, daar is alle lucht gewenste lucht) waardoor verrijkte lucht leidt tot een veranderd stationairtoerental. Bij een diesel maakt het al dan niet lek zijn van de luchtaanzuiging in feite weinig uit (op wat vuil na); de motor zal er niet gauw slechter door gaan lopen. De brandstoftoevoer van de dieselpomp naar de motor staat onder zo hoge druk (plm 130 bar) dat een spuitje remmenreiniger daar in de buurt geen indruk zal maken. Lekt daar wat dan merk je dat wel zonder te spuiten (wordt een groot inferno) en blijf er dan maar beter uit de buurt.
Vermoeden bevestigd ! Is er dan een andere maniert om na te gaan of (en zo ja: waar) er een lek is ?
Schijt aan originaliteit.
Werkt de handrem van een BX met aparte remblokken of worden dan dezelfde remblokken gebruikt als waar je gewoon mee remt ?
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Werkt de handrem van een BX met aparte remblokken of worden dan dezelfde remblokken gebruikt als waar je gewoon mee remt ?
Jawel….je voorste remblokken.
Als je bij elk voorwiel even kijkt zie je de handremkabel erop zitten.
Willen nog weleens doorslijten (buitenkabel) en dan is het een APK puntje.
Ook wil er nog weleens 1 kabel breken…...uiteraard ook een APK punt.
Dat laatste had ik een paar maanden geleden nog….trok de handrem aan…en zat dus tegen het plafond
Ik trok vandaag ook aan de handrem. Terwijl ik 90 km/u reed. Even testen.
Schijt aan originaliteit.