de techniek:de stuuruitslag (draaicirkel) van de GS/A is erg kort, dus de hoek van de wielen tov de auto is groot, dus de krachten op de homokineten zijn dito groot.
Off topic: De draaicirkel van een GS/A is gelijk aan die van een stadsbus, kapotte assen heb ik er nooit meegehad.
On topic: Spidan kan leuk een ashoesje of een handremkabel maken, maar ze staan er bekend om dat ze geen assen kunnen reviseren.
Evenals Sud est dat is ook zo,n drama.
Er zijn momenteel wel goede assen op de markt waar me even de naam van ontschoten is.
Zoek ik morgen even op.
Ajeto!!!
mike schreef:de techniek:de stuuruitslag (draaicirkel) van de GS/A is erg kort, dus de hoek van de wielen tov de auto is groot, dus de krachten op de homokineten zijn dito groot.
Off topic: De draaicirkel van een GS/A is gelijk aan die van een stadsbus, kapotte assen heb ik er nooit meegehad.
hmm, dan zet hem eens langs een Xantia en een BX!
mvgr wupke:
Dat zoiets aan de eigenaar ligt wil er bij mij niet in.
Zeker in het geval van een bx-toch al geen bochtenvreter, en al helemaal niet zoals ik er in rij.
Nee, ik ga er mee terug.(met de vorige ruilas deed ik overigens maar plm 35000 ook niet veel vind ik.)
Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!
Re: Homokineet alweer stuk?
Keezx schreef:
Als dat een z.g. ruilas was dan weet ik het wel.
Dat zijn gewoon opgepoetste ouwe assen met een paar nieuwe hoesjes erop.
Koop nu maar een ECHTE nieuwe.
is een erg boute uitspraak Keezx.
ok,Brezan wint niet de kwaliteitsprijs, maar beweren dat ze een as alleen oppoetsen en er wat hoesjes overheen doen ,tja hmm..
bewijs me dat eerst dan maar eens.
mvgr wupke:die gewoon twijfelt aan de kwaliteit ipv het product.
Gorilla schreef:Dat zoiets aan de eigenaar ligt wil er bij mij niet in.
Zeker in het geval van een bx-toch al geen bochtenvreter, en al helemaal niet zoals ik er in rij.
Nee, ik ga er mee terug.(met de vorige ruilas deed ik overigens maar plm 35000 ook niet veel vind ik.)
Precies; wat een bespottelijke opmerkingen komen er hier voorbij. Wat ik als berijder aan een tussenlager kan verknallen is me volstrekt onduidelijk.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Gorilla schreef:Dat zoiets aan de eigenaar ligt wil er bij mij niet in.
Zeker in het geval van een bx-toch al geen bochtenvreter, en al helemaal niet zoals ik er in rij.
Nee, ik ga er mee terug.(met de vorige ruilas deed ik overigens maar plm 35000 ook niet veel vind ik.)Precies; wat een bespottelijke opmerkingen komen er hier voorbij. Wat ik als berijder aan een tussenlager kan verknallen is me volstrekt onduidelijk.
Een tussenlager zul je zeker niet kapot krijgen. Maar de homokineetjes wel hoor. Gas geven in een bocht is funest bij BX assen. Ik heb in de afgelopen jaren al genoeg assen vervangen, terwijl ik toch nog dik 40 KM van Assen af woon:wink:
Test
Radiale en axiale krachten.
Radiaal = Haaks op de hartlijn van de as.
Axiaal = in de lengterichting van de as.
als een auto veel in en uitveert,veel trillingen krijgt via het wegdek , dan vertaalt de op en neer gaande beweging zich in een axiale beweging van de as.
die krachten komen op de as,en uiteindelijk op het steunlager.
het hellen in de bochten versterkt de krachten op het tussenlager.
dus JA,, je kunt je tussenlager wel degenlijk door rijgedrag de nek om draaien.
iets wat ik niet stelde was/is dat iemand hier zich daaraan schuldig maakte..
ik gaf enkelt aan als een mogenlijkheid van de verhoogde slijtage ,dat het rijgedrag mee KAN spelen!
dat wil dus NIET zeggen dat het in deze kwestie zo is !!
mvgr wupke:
kreazyV8wuppo schreef:Radiale en axiale krachten.
Radiaal = Haaks op de hartlijn van de as.
Axiaal = in de lengterichting van de as.
als een auto veel in en uitveert,veel trillingen krijgt via het wegdek , dan vertaalt de op en neer gaande beweging zich in een axiale beweging van de as.
die krachten komen op de as,en uiteindelijk op het steunlager.het hellen in de bochten versterkt de krachten op het tussenlager.
dus JA,, je kunt je tussenlager wel degenlijk door rijgedrag de nek om draaien.
iets wat ik niet stelde was/is dat iemand hier zich daaraan schuldig maakte..
ik gaf enkelt aan als een mogenlijkheid van de verhoogde slijtage ,dat het rijgedrag mee KAN spelen!
dat wil dus NIET zeggen dat het in deze kwestie zo is !!mvgr wupke:
juist, maar een heftige trilling zal de weg van de minste weerstand kiezen, en die zit vwb de axiale speling in de trapezoïde of hoe dat ding heet, en in de homokineet zelf.
Ik zeg niet dat die lagers nooit stuk gaan, maar zo’n lager gaat niet harder stuk van lomp racen.
Test
Thijsvandebles schreef:kreazyV8wuppo schreef:Radiale en axiale krachten.
Radiaal = Haaks op de hartlijn van de as.
Axiaal = in de lengterichting van de as.
als een auto veel in en uitveert,veel trillingen krijgt via het wegdek , dan vertaalt de op en neer gaande beweging zich in een axiale beweging van de as.
die krachten komen op de as,en uiteindelijk op het steunlager.het hellen in de bochten versterkt de krachten op het tussenlager.
dus JA,, je kunt je tussenlager wel degenlijk door rijgedrag de nek om draaien.
iets wat ik niet stelde was/is dat iemand hier zich daaraan schuldig maakte..
ik gaf enkelt aan als een mogenlijkheid van de verhoogde slijtage ,dat het rijgedrag mee KAN spelen!
dat wil dus NIET zeggen dat het in deze kwestie zo is !!mvgr wupke:
juist, maar een heftige trilling zal de weg van de minste weerstand kiezen, en die zit vwb de axiale speling in de trapezoïde of hoe dat ding heet, en in de homokineet zelf.
Ik zeg niet dat die lagers nooit stuk gaan, maar zo’n lager gaat niet harder stuk van lomp racen.
Dan vind ik nog het verschil tussen de originele as (ruim 250KKM) en de Spidan/Brezan as (hooguit 50KKM) “betekenisvol”. Lompe bochtjes zijn aan mij zeker wel besteed, maar - dan had ie maar geen auto moeten worden?
Ich bin ein Breaker