Stel het membraam in een bol knapt of werkt niet meer naar behoren, wat gebeurt en nu uiteindelijk dan ? loopt een bol dan vol met lhm ?
Re: Bollen en membraam
pete72ds schreef:Stel het membraam in een bol knapt of werkt niet meer naar behoren, wat gebeurt en nu uiteindelijk dan ? loopt een bol dan vol met lhm ?
Lijkt me wel, lijkt me dat het effect van de vering dan ook meteen voorbij is. Stel voor: alle bollen zonder membraam = gesloten systeem gevuld met vloeistof. De druk is dan op alle plekken in het systeem overal het zelfde. Nul vering dus.
Volgens mij heb je dan aan 1 kant in dit geval geen vering althans niet deugdelijk.
ZO. Nu graag het antwoord van de specialisten. Heb ik het goed?
Volgens mij zit je redelijk goed, Aerdvark.
Ik heb vandaag bij mijn BX 2 nieuwe voorbollen laten plaatsen, omdat bij in de rechter veerbol het membraam gescheurd/kapot was. Dit resulteerde in een veergedrag zoals je dat alleen hebt als je in de hoogste stand rijdt. Ik zal je besparen hoe je dan over drempels rijdt.
Kortom; een veerbol heeft niet het eeuwige leven. Indien het membraam na jaren is uitgerekt en tenslotte tijdens het veren tegen de vulnippel aankomt, zal ie daar uiteindelijk van kapot gaan.
Enige remedie is dan een nieuwe veerbol monteren.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Een geklapte bol geeft bij de Ds een heel apart gevoel…..
Op de hoek waar de bol is geklapt is de auto keihard, en kan amper ingeveerd worden, bij het rijgedrag krijgen bij een drempel last van een vreemd soort horizontaal draaien. Bij mijn dame was het rechtsvoor misgegaan. De dame stuiterde rechts voor omhoog, en links voor veerde ze gewoon in…... Heel vreemd….
Nadele van ene geklapte bol, is dat de stikstof uit de bol in je LHM gaat zitten…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Precies datzelfde had ik dus ook, rechtsvoor.
Ik denk dat de stikstof die in je LHM terecht komt niet zo heel erg veel kwaad kan, maar dat zouden de LHM-kenners maar eens moeten bevestigen of ontkrachten.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Stikstof in je LHM heeft hetzelfde effect als lucht in je LHM….....
Dat wil je liever niet…..... Alleen krijg je lucht wat eenvoudiger uit het systeem als stikstof….
Afhankelijk van hoeveel componenten er gebruik maken van LHM, heeft dit al dan niet een grote invloed. Maar, in een remcircuit wil je geen stikstof of lucht in je LHM als je goed gebruik wilt blijven maken van je remmen.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Juist! door de hoge druk lost de stikstof op in de lhm. Daalt de druk , wordt het weer gasvormig… Oplossing: LHM vernieuwen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
hmm dus behalve een veerbol vernieuwen ook de lhm, en dan is het nu ook duidelijk waar mijn lhm gebleven is als dus een membraam van een veerbol kaduk is. Maar dan nu even een paar andere vragen:
1 De veerbol vervangen, druk van het systeem afhalen door de ontlastschroef en dan losdraaien of eventueel tikken ?
2 Verversen; de lhm uit het voorraadvat laten lopen is dat voldoende ?
3 milieuvraag, waar laten jullie de lhm die uit het systeem komt ? chemisch afval ?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
pete72ds schreef:hmm dus behalve een veerbol vernieuwen ook de lhm, en dan is het nu ook duidelijk waar mijn lhm gebleven is als dus een membraam van een veerbol kaduk is. Maar dan nu even een paar andere vragen:
1 De veerbol vervangen, druk van het systeem afhalen door de ontlastschroef en dan losdraaien of eventueel tikken ?
2 Verversen; de lhm uit het voorraadvat laten lopen is dat voldoende ?
3 milieuvraag, waar laten jullie de lhm die uit het systeem komt ? chemisch afval ?
1)wagen in laagste stand,dan is er al het meeste LHM terug in het vat!drukloos maken door ontlastschroeef open te zetten.
2)Vat leegtappen en opvangen en met draaiende motor een paar keer (indien aanwezig) uw servostuur heen en weer draaien. Een voor een de rem ontluchtingsnippels openzeten (darmpje bevestigen naar opvangbak) en telkens je een ontluchtingsnippel open hebt,krachtig het rempedaal,pompend bewegen. zo komt daar ook de meeste LHM uit.
3) Bij ons in België,opvangen en in een gesloten recipient naar het containerpark brengen,en sorteren bij klein gevaarlijk afval.
ik hoop U hiermee geholpen te hebben!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
NOOITmet een leeg LHM vat de motor starten!
tenzij je ook je pomp wil vervangen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Remmen zou ik pas NA het verversen doorspoelen. Zo krijg je zo min mogelijk lucht in je systeem.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
IK heb eens even mijn bol achter eraf gehaald en dit is een voor mij andere bol maar misschien is hij wel niet zo vreemd.
Aan het uiteinde van de bol zit een geel dopje maar aan de andere kant dus waar de schroefdraad zit, zit ook nog een schroef erboven op met daarom heen puntjes die volgens mij de kanaaltjes zijn, wat is dit voor een bol, het is trouwens een deelbare bol.
pete72ds schreef:IK heb eens even mijn bol achter eraf gehaald en dit is een voor mij andere bol maar misschien is hij wel niet zo vreemd.
Aan het uiteinde van de bol zit een geel dopje maar aan de andere kant dus waar de schroefdraad zit, zit ook nog een schroef erboven op met daarom heen puntjes die volgens mij de kanaaltjes zijn, wat is dit voor een bol, het is trouwens een deelbare bol.
Die schroef met de kanaaltjes is de verwijderbare schokdemper…...
MVG Alexander
Die schroef met de kanaaltjes is de verwijderbare schokdemper…...
Dit is echt neiuw voor mij ! wat is het doel hiervan ? en moet/kan dit worder overgezet op een andere bol ? Of kan er ook een bol op zonder dit schokbrekerstukje
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat is een hele oude bol. Vroegah kon je schokrekertjes wisselen tot je het lekker vond rijden. LAter is dat af fabriek in gesteld. weer later werden de bollen gelast….
elke bol past. maar er hoort er maar 1 juiste op!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>