Hallo forumleden,
En alweer ben ik gestrand met mijn BX16V. Gisteren op de A2 even ten zuiden van Eindhoven ging het lampje van de accu branden. Meteen de snelweg verlaten en geparkeerd op een carpoolplek.
Onder de auto vormde zich een plasje koelvloeistof. Een blik onder de motorkap leerde mij dat de krukaspoelie niet meer ronddraaide en zodoende de dynamo niet meer aandreef. Aangezien ik niet veel tijd had, heb ik de auto daar achtergelaten en ben ik opgehaald.
Zojuist even goed gaan kijken en nu blijkt dat het hart van de krukaspoelie waarover de multiriem loopt, wel draait, maar de buitenkant van de poelie stilstaat. Zodoende draait de dynamo dus ook niet. Omdat het hart wel ronddraait slingert de buitenste helft af en toe en heeft hierbij de dikke koelvloeistofslang beschadigd en hier lekt dan ook de koelvloeistof uit.
Mijn vragen:
Hoe zit de buitenste helf van de poelie vast aan het hart van de poelie bij een 16V?
Is de poelie specifiek voor de 16V of zijn er andere typen BX-en die dit hebben?
Wat zou de oorzaak kunnen zijn waardoor de poelie nu uit 2 losse delen bestaat?
De dikke koelvloeistofslang is die specifiek voor de 16V of ook andere BX-en met dezelfde slang?
Eric Vertogen (BX rijden blijft een avontuur)
10-GB-RX BX16V 1990 267.500 km
BG-45-NG Acadiane 1983 68.000 km (geschorst)
AH-00-94 Ami6luxe 1968 restauratie (geschorst)
bij mij zat de poelie met een bout vast aan het hart.
misschien is die eruit getrilt ofzo? of zit die bout gewoon los
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Eric Vertogen schreef:Hallo forumleden,
En alweer ben ik gestrand met mijn BX16V…..
Pfff… het zit jou ook altijd tegen he? Sterkte, ik heb helaas geen antwoord voor je, maar hierbij mijn medeleven.
Sterkte echt klote dat soort dingen !!!!!
bij mij zat de poelie met een bout vast aan het hart.
misschien is die eruit getrild ofzo? of zit die bout gewoon los
Hij zit met een bout vast ja, maar wordt door een spie op z’n plaats gehouden.. zonder die spie draait de poelie gewoon over de as heen.
Edit:
Niet goed gelezen, de poelie zelf was in 2 stukken gescheurd…
Harm schreef:bij mij zat de poelie met een bout vast aan het hart.
misschien is die eruit getrild ofzo? of zit die bout gewoon losHij zit met een bout vast ja, maar wordt door een spie op z’n plaats gehouden.. zonder die spie draait de poelie gewoon over de as heen.
Edit:
Niet goed gelezen, de poelie zelf was in 2 stukken gescheurd…
Klopt, de BX16V heeft een poelie die uit 2 stukken bestaat. Ik heb al gelezen dat dit met gevulcaniseerd rubber aan elkaar zit en dat dus door ouderdom die rubber verdwijnt en dus twee stukken poelie die over elkaar heen draaien.
Poelie zal ik dus woensdag pas kunnen gaan vervangen ergens op een parkeerplaats in weer en wind
Net zoals de koelvloeistof slang die waarschijnlijk ook specifiek 16V is en dus moeilijk verkrijgbaar.
Ik las het op BXNL ja, waarom zit daar eigenlijk rubber tussen? Waarschijnlijk alleen maar om een extra onderdeel te hebben dat kapot kan….
Edit:
Schijnt voor demping te zijn… in de ICE- treinen hadden ze tot een paar jaar terug wielen die ook volgens dat principe werken… en sinds Eschede weten we allemaal waar dat toe kan leiden!
Tja, zoals je zelf altijd al zegt…. BX rijden blijft een avontuur!
Succes met de klus.
WYD schreef:Tja, zoals je zelf altijd al zegt…. BX rijden blijft een avontuur!
Succes met de klus.
Ja, de klus zal wel lukken, nu nog de onderdelen.
Iemand die toevallig een koelwaterslang (de dikke van radiateur naar achterkant motorblok) heeft liggen van een 16V MK1?
Eric Vertogen schreef:Ja, de klus zal wel lukken, nu nog de onderdelen.
Iemand die toevallig een koelwaterslang (de dikke van radiateur naar achterkant motorblok) heeft liggen van een 16V MK1?
Ik neem aan dat je Mk2 bedoelt :
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
worb80 schreef:Eric Vertogen schreef:Ja, de klus zal wel lukken, nu nog de onderdelen.
Iemand die toevallig een koelwaterslang (de dikke van radiateur naar achterkant motorblok) heeft liggen van een 16V MK1?Ik neem aan dat je Mk2 bedoelt :
Nee, motorisch gezien is mijn BX een MK1, dus een MK1
in Groningen (Franse Auto’s) en Beilen (Fieten) heb je een citroen sloperij. misschien moet je daar eens informeren.
Bij de dealer zal je wel die onderdelen nieuw kunnen halen, maar hoeveel het kost weet ik niet
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
vortex schreef:in Groningen (Franse Auto’s) en Beilen (Fieten) heb je een citroen sloperij. misschien moet je daar eens informeren.
Bij de dealer zal je wel die onderdelen nieuw kunnen halen, maar hoeveel het kost weet ik niet
Poelie moet je denk ik wel nieuw halen. Je bent helaas niet de enige waarbij dit gebeurt. De kans dat een 2e hands poelie weer opnieuw kapot gaat is beslist niet denkbeeldig. En ja, die slang. Eigenlijk gaat daar hetzelfde verhaal op. Zij het dat deze slang niet door ouderdom kapot is gegaan: dit soort koelwaterslangen heeft ook niet het eeuwige leven en ik denk dat je er beter aan doet om een nieuwe te kopen.
Shit happens..
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Klinkt nogal tricky… hebben alle BX-en zo’n krukaspoelie? Kan het raadzaam zijn om zoiets preventief te vervangen bij een BX op leeftijd?
Ben een beetje bang voor mijn turbodieseltje, alhoewel de motor nou juist het onderdeel is waar ik tot nu toe totaal geen problemen mee heb gehad, afgezien van een olielekkage de laatste tijd ongeveer ter hoogte van de koppeling (maar daar gaat deze topic niet over.. ).
winnetou schreef:Klinkt nogal tricky… hebben alle BX-en zo’n krukaspoelie? Kan het raadzaam zijn om zoiets preventief te vervangen bij een BX op leeftijd?
Ben een beetje bang voor mijn turbodieseltje, alhoewel de motor nou juist het onderdeel is waar ik tot nu toe totaal geen problemen mee heb gehad, afgezien van een olielekkage de laatste tijd ongeveer ter hoogte van de koppeling (maar daar gaat deze topic niet over.. ).
Nee, alleen de BX16V heeft zo’n poelie.
Ik heb het probleem overigens gisteren opgelost. De poelie was zo vervangen voor een 2e hands exemplaar van mijn reserve-motorblok. En de slang is tijdelijk gerepareerd door het plaasten van een stukje buis op de plaats van de snee in de slang.
Foto’s komen zo snel mogelijk, maar na het vrij gemakkelijk repareren van mijn BX16V ging het met mijn pc helemaal mis. Zodoende zit ik nu met een reserve-pc en heb ik nog niet alle programma geïnstalleerd zodat ik mijn website kan updaten.
Eric Vertogen schreef:winnetou schreef:Klinkt nogal tricky… hebben alle BX-en zo’n krukaspoelie? Kan het raadzaam zijn om zoiets preventief te vervangen bij een BX op leeftijd?
Ben een beetje bang voor mijn turbodieseltje, alhoewel de motor nou juist het onderdeel is waar ik tot nu toe totaal geen problemen mee heb gehad, afgezien van een olielekkage de laatste tijd ongeveer ter hoogte van de koppeling (maar daar gaat deze topic niet over.. ).
Nee, alleen de BX16V heeft zo’n poelie.
Ik heb het probleem overigens gisteren opgelost. De poelie was zo vervangen voor een 2e hands exemplaar van mijn reserve-motorblok. En de slang is tijdelijk gerepareerd door het plaasten van een stukje buis op de plaats van de snee in de slang.
Foto’s komen zo snel mogelijk, maar na het vrij gemakkelijk repareren van mijn BX16V ging het met mijn pc helemaal mis. Zodoende zit ik nu met een reserve-pc en heb ik nog niet alle programma geïnstalleerd zodat ik mijn website kan updaten.
Maar je BX rijdt in ieder geval weer. Das het belangrijkste toch
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX