Gewoon uit nieuwsgierigheid: is de 1.8i 16V nu een Peugeot of Cit-blok?
En waar is dit blok zijn leven begonnen?
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
In het algemeen zou ik zeggen dat het blok ontwikkeld is voor en door PSA, dus door de motorafdeling voor beide bedrijven, maar misschien heeft iemand anders meer informatie hierover..
Bedoel je trouwens de XU of de EW?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Geen idee. Ik heb de Xantia een maand geleden gekocht en vind het leuk er stukje bij beetje wat aan de weet te komen. In hoeverre bv kun je nog spreken van Citroen-delen? Van mijn Saxo weet ik wel dat ie grotendeels de Peugeot 106 als vader heeft. Zowel motor als koets.
van de Xantia weet ik dat dus niet. Vandaar de vraag.
Dyna Z1: Tout alu.
Saxo en 106 zijn eerder zusters. In die zin is de evenknie van de Xant bij Peugeot de 406.
De 1800 motor van jouw Xant is een XU blok dat in de basis in 1982 zijn debuut maakte in de BX16 en de 305 GT. Wat de originele afkomst van de XU is (Peugeot?, Peugeot-Citroën?, Simca/Talbot?) weet ik niet.
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Zo zijn de 1.8 8V, 1.8 16V, 2.0 8V 2.0 16V feitelijk min of meer dezelfde (licht)metalen onderblokken, waarbij met name de koppen steeds verder zijn geëvolueerd.
Als je wilt heb ik wel een sheet met gegevens over de 1.8i16V XY motor die in mijn xsara zit. Volgens mij is dat wel heel aardig dezelfde (LFY) als in de xantia. Die gegevens heb ik overigens weer van mede-forumlid ZX-Enschede
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zo’n sheet met gegevens is altijd welkom. Zet je die hier op het forum, of post je die mij?
Ieder geval bedankt voor de moeite!
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
pb
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7808
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Nu we toch bezig zijn, er is ook een boel op wikipedia te vinden.. http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_PSA_engines
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:Zo zijn de 1.8 8V, 1.8 16V, 2.0 8V 2.0 16V feitelijk min of meer dezelfde (licht)metalen onderblokken, waarbij met name de koppen steeds verder zijn geëvolueerd.
Ter aanvulling: De 2liters hebben een blok uit gietijzer i.p.v. lichtmetaal .
Nogmaals dank voor sheets,
Ruud.
Dyna Z1: Tout alu.