Uitlaat spruitstuk pakking lek V6
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 30 mei 2007 10:07 PM

Vandaag mijn wagen naar de APK.
Daar kwam ie niet door, de paaking van het spruitstuk lekt. Dat er daar ergens een lekje zat wist ik; dat het zoveel kost om te laten maken niet…

Dus wil ik het zelf gaan doen, maar mijn boekje (Peter Russek’s vehicle manual)
geeft niet goed aan wat de handigste methode is om het aan te pakken.
Iemand suggesties?

Ik wil graag weten of ik ‘m het beste van boven of van onderen benader, wat er grofweg bij komt kijken (wat moet er weg, vloeistoffen aftappen, etc) en hoe lang ik bezig zal zijn (lukt het me in een zaterdag?)...
Voor de goede orde: het is een V6- 12 klepper; met automaat, airco en LPG; het zit dus behoorlijk vol onder de motorkap…..

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!!!

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 30 mei 2007 11:29 PM
  [ # 1 ]

Van boven kom je r niet bij.

Moet van onderen gebeuren. Voorpijpen en katalysator weghalen en dan kun je er redelijk bij.
Alleen als je pech hebt breekt er een bout af. En als je die uit moet boren heb je een probleem.

Dus met een brug , wat technisch inzicht en redelijk wat geduld komt het wel goed.

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 30 mei 2007 11:37 PM
  [ # 2 ]

Dat klinkt als dat het wel te doen is. (vooropgesteld dat er id geen bout op een onmogelijke plaats afbreekt). Wel een goede tip om inderdaad ook wat spul mee te nemen voor als er een bout afbreekt (vijlen, boren lasapparaat..)

Het klinkt mij dat een garage dat in een paar uur toch wel voor elkaar zou moeten krijgen?? Er werd me verteld dat ze er wel zes uur mee bezig zouden zijn…

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 31 mei 2007 12:19 AM
  [ # 3 ]

Ik denk wel dat je er inderdaad 6 uur mee bezig bent , ervan uit gaan dat er misschien iets afbreekt.

Maar zoals ik al zei , het is te doen.

Heb hetzelf ook al gehad , de kans is wel dat het weer kan gaan lekken. Het wil wel een beetje warm worden aan de achterkant van het blok. Er komt geen rijwind koeling wat de voorste cilinderbank wel krijgt

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 31 mei 2007 12:36 AM
  [ # 4 ]

Als er een tapeind afbreekt is het je eigen schuld, ik weet niet hoe het bij de V6 is maar wel hoe het bij de viercylinder is en dat zijn kleine moertjes die in principe niet vastroesten. Dop 10 of 11 als ik het me goed herinner en als dat zwaar gaat moet je kruipolie spuiten en kleine stukjes heen en weer draaien, maar vooral niet veel kracht er op zetten want dan breekt hij gegarandeerd.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 31 mei 2007 12:41 AM
  [ # 5 ]

Ik weet niet om welk spruitstuk het gaat, maar een uurtje of 6 ben je inderdaad zomaar bezig. De truc die echt zal werken heb ik helaas niet voor je. Het is gewoon een k*tklus. Maar, wat wel helpt is GOED gereedschap. Dus geen Hema of kinzo doppen gebruiken, want dan draai je zeker je moeren en boutkoppen kapot Crying or Very sad

Gewoon de tijd nemen, en veeeeeeeeeel kruipolie….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 31 mei 2007 12:54 AM
  [ # 6 ]

Goed gereedschap is zeker het halve werk ja!
Ben ooit op m’n 17e begonnen met goedkoop gereedschap te kopen (dan had ik tenminste snel en betaalbaar van alles), met als stelregel dat alles wat kapot ging dus duidelijk vaker nodig was, en daarom dus vervangen werd door goede (betere) kwaliteit. (En sleutels of doppen die te ruim zijn geworden, daar gaat de haakse slijper in; dan maken ze niet nog meer moeren kapot Wink )

Bedankt voor de tips. Ik heb er wel vertrouwen in dat het zal lukken nu!

Profiel  
 
FerryV
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 14-09-2006

- ID/DS DSuper
Gepost: 08 juli 2007 11:38 PM
  [ # 7 ]

Een beetje laat, maar hier dan toch nog de afloop van dit verhaal:

Alles demonteren ging goed; lekker veel kruipolie overal, en met beleid alles losgemaakt. Totdat het spruitstuk zelf eraf mocht. Hierbij bleek al heel snel de rede van de lekkage: één spruitstuk bout ontbrak (later bleek die in de kop afgebroken te zijn, waarschijnlijk dus bij een eerdere pakking wissel??)
De andere twee bouten van dezelfde cylinder zaten super los: die kon je er met de hand af draaien: die waren dus ook kapot.

Nu heb ik redelijk wat ervaring met afgebroken bouten (oude motorfietsjes en een ds), maar helaas waren deze boutjes alle drie onder het vlak afgebroken. En uiteraard geen ruimte om er met een boormachientje bij te kunnen… Helaas geen haakse boor voor handen of te lenen, dus is de auto uiteindelijk toch bij de dealer beland, die het karwei heeft afgemaakt (weliswaar pas na een kleine twee weken..), maar de wagen rijdt nu iig weer, met nieuwe apk; en zonder het extra geluid uit het vooronder.  Eind goed, al goed.

P.s. Weet iemand waar je een haakse boor kunt kopen, en wat die ongeveer kosten??

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 08 juli 2007 11:49 PM
  [ # 8 ]

Die kun je bij de betere gereedsschappen winkel wel halen of bestellen.

Denk tussen de 50 en 80 euro.

Leuk om te horen dat het gelukt is. Viele de kosten nog mee bij de dealer ?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook