Xsara wil niet automatisch rechtdoor!!!
BB-kinkie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-05-2007

Gepost: 31 mei 2007 03:06 AM

Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een keurig nette Xsara 1.9D break!! Very Happy

De auto doet het geweldig en loopt als een zonnetje, helaas ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn auto niet rechtdoor wil rijden.
Als ik een flauwe bocht naaar links of naar rechts heb gemaakt dan komt het stuur niet helemaal terug naar de middenstand.

Dit is zeer irritand want je bent dus eigenlijk continu aan het sturen Confused
Ik heb de auto al laten uitlijnen, maar helaas mocht dit niet baten.

Nu vraag ik mij af waar dit dan nog meer in kan zitten, stuurhuis wat aanloopt, stuurbekrachtiging,  iets wat gesmeerd moet worden???? ik weet het niet

Ik hoop dat iemand dit wel eens heeft meegemaakt en weet wat ik er aan kan doen. Voor de rest is de auto recht en heeft volgens mij geen schade verleden.

falderie falderaaaaa!!!!!!!!!

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 31 mei 2007 03:07 AM
  [ # 1 ]

Een rondje uitlijnen kan wellicht helpen! Kijk ook even je bandenspanning na trouwens.

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 31 mei 2007 03:16 AM
  [ # 2 ]

Re: Xsara wil niet automatisch rechtdoor!!!

BB-kinkie schreef:

Ik heb de auto al laten uitlijnen, maar helaas mocht dit niet baten.

patje74 schreef:

Een rondje uitlijnen kan wellicht helpen! Kijk ook even je bandenspanning na trouwens.

Patrick toch… Surprisedops:  Wink

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 31 mei 2007 03:28 AM
  [ # 3 ]

Re: Xsara wil niet automatisch rechtdoor!!!

beerpeet schreef:

Patrick toch… Surprisedops:  Wink

Oeps… ik heb blijkbaar een beetje te lang in de olielucht gehangen vanavond…  Surprisedops:

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 mei 2007 05:35 AM
  [ # 4 ]

Hoe zit het met de stuurbekrachtigings olie?
Is deze nog vers of zit deze er al een tijdje in, de kleur moet vuurrood zijn.
Als deze donkerrood of bruin is, zou ik het verversen en dan kijken of het beter is.

Verder kun je de stuurkogels na laten kijken, zit er niet overmatige speling op?

Profiel  
 
BB-kinkie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-05-2007

Gepost: 31 mei 2007 09:39 AM
  [ # 5 ]

De stuurkogels zijn zeker weten in goede toestand, maar de vloeistof heb ik nog niet gecontroleerd. Zou het misschien aan een luchtbel in de stuurbekrachtigingscilinder kunnen liggen Confused:

Of kan daar geen luchtbel in blijven hangen. Kan me voorstellen dt je dan ook zo iets krijgt. Hij stuurt lekker soepel, maar wil gewoon niet helemaal terug naar nulstand als je het stuur los laat. Wat dus betekent dat de auto uit zijn eigen niet lekker rechtdoor wil blijven rijden Sad

falderie falderaaaaa!!!!!!!!!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 mei 2007 02:44 PM
  [ # 6 ]

Kan lucht zijn of water, deze vloeistof trekt net als de remolie water aan.
Als er teveel inzit dan remt/stuurt het niet lekker meer, doordat het water gaat koken veroorzaakt het dampbellen.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 31 mei 2007 08:49 PM
  [ # 7 ]
peusjoo306 schreef:

deze stuurbekrachtiging ontlucht hem zelf, ook deze olie gaat een auto leven lang mee…..niks aan doen dus, alleen op peil houden..

Volgens de handboeken niet, er word duidelijk een ontluchtings procedure voorgeschreven, wat ook logisch is aangezien het een gesloten systeem is. De vloeistof gaat ook niet een leven lang mee, Citroen mag dat dan wel zeggen, maar zo zijn er wel meer grappen van Citroen. De versnellingsbak olie is zo een grapje, zijn zat mensen die baat hebben gehad bij het verversen van deze olie en hetzelfde geld voor de stuurbekrachtigings olie.

Het is eigenlijk hetzelfde verhaal als met LHM, als deze verouderd en vervuild is, dan merk je dat ook in het sturen, veren en remmen.

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 31 mei 2007 09:47 PM
  [ # 8 ]

Voordat we afdwalen, probeer eerst de banden. Banden van voor naar achter en van achter naar voor. Dan is het waarschijnlijk wel weg. Banden blijven schuin afslijten, ook al heb je uitgelijnd..

Profiel  
 
BB-kinkie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-05-2007

Gepost: 31 mei 2007 10:09 PM
  [ # 9 ]

Ga ik effe proberen, zat ook al te denken dat het misschien aan de banden of de schokdempers ligt. Auto is ook behoorlijk gevoelig voor spoorvorming en zijwind.
Ik heb hiervoor een peugeot 405 1.9d naar de 440.000 gereden en deze heeft nooit dit soort dingen gehad.
Die auto lag als op rails op de weg Sad

Hoop echt dat ik het ga vinden, vooralsnog is het een beetje een anticlimax voor zo’n mooie aut0

Als iemand hier nog ideeen heeft hoor ik het graag, alvast bedankt jongens.
Rijden die van jullie trouwens wel als op rails???????

falderie falderaaaaa!!!!!!!!!

Profiel  
 
BB-kinkie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-05-2007

Gepost: 31 mei 2007 11:05 PM
  [ # 10 ]

Ben net effe buiten wezen kijken, er zitten inderdaad michilin energy’s op aan de voorkant. Bandenmaat 185/65 R14.
Aan de achterkant zitten er halfgare bridgestones op.

Shocked


Wat heeft het eigenlijk voor effect als je er 15 inch banden op pleurt, kwa rij eigenschappen???
Zit te denken aan andere velgjes en bandjes, wat is het beste hiervoor!!

Ik zag bij te koop velgen van een picasso 185/65 r15 met een steek van 108 15 7j (ik neem aan dat deze passen.)

En als je optisch mooie velgen wil met wat van die plattere banden er op, welke velgmaat moet je dan aanhouden zonder dat het aan gaat lopen??

falderie falderaaaaa!!!!!!!!!

Profiel  
 
abxsport
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 31 mei 2007 11:31 PM
  [ # 11 ]

Je moet op de ET-waarde letten, die moet hetzelfde zijn als de originele. Mag wel iets afwijken, maar het liefst niet ivm overmate lagerslijtage..

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 01 juni 2007 01:10 AM
  [ # 12 ]

Als je naar 15 inch wilt moet je voor 195/55R15 gaan. De maat die je noemde is te groot. Velgen moeten 6j breed zijn (6,5j mag ook) steek 4*108 en ET16 hebben.

Misschien vergezocht, maar zitten de banden niet binnenstebuiten? Asymmetrische banden zoals de Energy hebben meestal een binnen en buitenkant.. Dan zouden de banden ooit verkeerd op de velg gemonteerd zijn..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 01 juni 2007 02:38 AM
  [ # 13 ]

Of je monteert net als ik 205/50R16. Heb je zelfs op 200 kmh nog genoeg aan twee vingers. En windgevoeligheid doen we al helemaal niet meer aan.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
BB-kinkie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 31-05-2007

Gepost: 01 juni 2007 03:04 AM
  [ # 14 ]

Denk dan toch aan een veerpootbrug en konischokbrekers om dat op te gaan lossen. Is eigenlijk wel bezopen dat je sportieve schokbrekers onder een veredelde slak moet schroeven om hem een beetje stabiliteit te geven Confused

Heb net effe gekeken voor schokbrekers komt in totaal op 280 voor en 140 achter

dus geintje van 420 euro en dan nog maar af wachten hoe hij dan rijd Sad

Maar ga morgen eerst effe die banden naar achter om zetten Razz

falderie falderaaaaa!!!!!!!!!

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 01 juni 2007 03:06 AM
  [ # 15 ]

Toch vermoed ik een andere oorzaak. Ikzelf heb ook best een tijdje op 185/65R14 rond gereden en alhoewel dat aardig indirect stuurde heb ik nooit het idee gehad dat hij niet goed centreerde.

Mijn winterbanden, bedenk ik me net, zijn ook 185/65R14 en die gaan prima rechtdoor…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook