Lieve mensen,
Na het reviseren van de motor voor mijn DS loopt ze weer als een zonnetje en heb ik al weer aardig wat kilometertjes gemaakt.
Maar omdat je nooit klaar bent met je auto en ik dus ook niet heb ik het volgende ondekt: bij de ontsteking(die zit nog achteraan zoals een DV blok) tussen het koppelstuk en het blok verlies ze wat olie. Ik kan me niks voorstellen hoe dat zomaar kan. De ontsteking komt op de nokas uit en die ligt toch niet vol met olie lijkt mij..
Hoe kan dit?
Met vriendelijke groet,
Nick
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dit klinkt een beetje naar iets wat ik, alweer, niet met een Snoek heb beleefd, maar in een dikke ton BMW-nultweeën (wat stuitert die vering tegenwoordig! Komt dat van het Snoeken?) al wel vaker dan eens: keerringetje/O-ringetje van de verdelervoet lek. En zelfs als dat niet aangesloten zit op een olieplas, de olie wordt wel onder druk getransporteerd. Is er ergens een kier, dan knerst het eruit. Beetje een naar klusje, want dan zal de verdeler eraf moeten… Maar ‘t lijkt me geen dure zaak
Trouwens, zou iemand hier zo’n vraag ook op het nultwee-forum kunnen beantwoorden vanuit DS-perspectief??
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Hoi Nick
Nokkenas loopt wel in olie. Zoals jij beschrijft van een DV blok zit er tussen koppelstuk (verdelerhuis) en blok een papieren pakking. Tevens zit er een olie keerring op de nokkenas. Hierdoor blijft de wormwiel overbrengimng gesmeerd.
: De vraag is nu wat er lekt, want bij gemonteerd blok lijkt mij deze door jou beschreven lekkage moeilijk te beoordelen. Als jij gelijk heb ben ik bang dat je koppelingsplaten ook vet slaan en dan ben je verder van huis. Maar dat zul je moeten merken of de koppeling gaat slippen. Ook is er nog een mogelijkheid dat de kleine oliekeerring lek is. Deze zit weer tussen het verdelerhuis / ontsteking.
Suc6
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DEESSE50 schreef:Hoi Nick
Nokkenas loopt wel in olie. Zoals jij beschrijft van een DV blok zit er tussen koppelstuk (verdelerhuis) en blok een papieren pakking. Tevens zit er een olie keerring op de nokkenas. Hierdoor blijft de wormwiel overbrengimng gesmeerd.
: De vraag is nu wat er lekt, want bij gemonteerd blok lijkt mij deze door jou beschreven lekkage moeilijk te beoordelen. Als jij gelijk heb ben ik bang dat je koppelingsplaten ook vet slaan en dan ben je verder van huis. Maar dat zul je moeten merken of de koppeling gaat slippen. Ook is er nog een mogelijkheid dat de kleine oliekeerring lek is. Deze zit weer tussen het verdelerhuis / ontsteking.Suc6
Nee. deze verdeler zit achteraan. Jij beschrijft de nieuwe situatie met verdeler vooraan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aha.. Ik wist wel dat er olie bij de nokas komt maar niet dat t op zo’n hoog pijl kwam. Er zit dus ook nog geen pakking tussen de verdelerkap en het blok. Deze zit inderdaad achterop het blok. Ik heb een DY3 blok omgebouwd naar de oude situatie. Hogedrukpomp zit ook op de nokas, het gat daarvoor wat dus eigenlijk dicht zit heb ik ook opengemaakt voor de pomp.
Ze moet wel helemaal in orde wezen voor van de zomer want dan gaan we met haar naar Frankrijk.
Maar ik ga eerst wel ff proberen met de pakking Bedankt
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
O ja! Een DS heeft natuurlijk een stoterstangenblokkie - dan ligt die nokas wel in de olie Zie je wel, dat BMW-perspectief vertekent wél!
Is het al 4 uur??
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nou…. hij ligt niet IN de olie maar wordt wel degelijk nat gehouden! Zoals elke nokkenas btw. Zo ook het worm tandwiel van de verdeler. Net boven dat worm tandwiel zit een keerring. Als die gal is gaat ie olie verplaatsen naar boven toe en dat komt er onder de verdeler uit….Bij het latere type kan je dan je bak eruit gaan sleutelen…. ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Smakman schreef:Hogedrukpomp zit ook op de nokas, het gat daarvoor wat dus eigenlijk dicht zit heb ik ook opengemaakt voor de pomp.
Heb je dat plaatje toevallig nog wat daarvan af kwam? Die zoek ik nog.. Ik heb mijn HD pomp eraf liggen en daarvoor in de plaats komt een 7 plunjer HD pomp dus dat gat moet dicht.
ja, het komt niet uit de verdeler maar tussen het blok en de deksel waarin de verdeler zit. ik had er pakking tussen gedaan en weer erop gezet. dat nieuwe tapeind wat ik erin heb is voor het mooie niet echt lang genoeg dus die wilde ik eruit halen, pleurt er een moertje in dat gat bij de nokas.
daar werd ik natuurlijk erg vrolijk van want je komt er met geen mogelijkheid bij, dat lieg ik wel een beetje want hij is eruit. dit leverde nogal wat irritaties op dus heb ik besloten morgen de verdeler er weer op te zetten.
ohja ik heb nog wel een paar van deksels liggen trouwens voor bij de ontsteking! maar jij bedoeld voor bij de hogedrukpomp? die heb ik met boortje 35mm opengemaakt, daar zit geen deksel op maar misschien is die voor bij de verdeler wel de zelfde maat? je mag er wel 1 hebben in ieder geval super alexander
Grtz
Nick,
Ik weet niet hoe dat zit bij een DV motor, maar bij mijn 1911 cc langeslag motor hoort een dekseltje te zitten waar normaal de één plunjer HD pomp zit. Dat dekseltje zoek ik nog….
In ieder geval bedankt!
Alexander
okee, dat dekseltje wat ik heb heeft een doorsnee 45mm buitenom.
ik krijg de onsteking niet meer goed.. heb het schoepie al een paar keer gedraaid en met de verdeler aan het draaien geweest maar ze loopt voor geen meter! heb echt geen idee meer hoe het zit. er zitten nieuwe boudies in, de kabels geven vonkjes, contactpuntjes zijn schoon maar loopt gewoon bagger.. even pakking ertussen dacht ik maar het is alweer een drama geworden!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
kabels in goede volgorde op je verdeler? ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ja die zitten precies hetzelfde als de vorige keer.. 2x gecheckt ops:
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dan cylinder 1 in bdp zetten en kijken of de rotor een beetje in de buurt van kabel 1 staat. (180 graden verkeerd is ook goed)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
goed idee.. ik zal het probereren
er ging van alles mis tijdens het monteren, daardoor had ik wat draadjes vervangen en VERKEERD terug gedaan. de condensator zat verkeerd wat leerzaam allemaal