radiator vervangen en ontluchten
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 31 mei 2007 01:04 AM

Ja, het is weer eens zo ver, gisteren de aura weer aan de praat gekregen en vandaag lekte mijn eigen zx in een keer koelvloeistof.
Conclusie, radiateur kapot hij lekte op een hoek, mijn zwager en ik hebben vanavond de donor er in gezet maar ik heb het idee dat er nog lucht in het systeem zit.
We hebben het systeem gevuld zoals het hoort en de motor warm laten worden de verwarming er bij aan en toen zakte het vloeistof nivo, bij gevuld tot tussen het min en max gewacht tot de fan begon te draaien en toen de motor uitgezet en toen kwam er dus ongeveer weer een liter koelvloestof er uit.
De ontluchtings nippels op de verwarming en het termostaat huis heb ik los gehad en er komt geen lucht en geen water uit.
Wat doen we verkeerd?
Ik durf niet te gaan rijden naar mijn werk ben bang dat de koppakking er anders uit vliegt.
De temperatuur komt niet hoger dan 90 gr, lijkt mij normaal dit was met de vorige radiateur ook het geval.

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 31 mei 2007 01:56 AM
  [ # 1 ]

Mark,

Als de 1.8 als XU dezelfde ontluchting heeft als een 1.6 dan zit er op je kop naast het thermostaathuis een slang die uit de richting komt van het inlaat systeem.

Op de kop zit een pijpje waar de slang op zit. Daar zit ook een “zijaansluiting"op, waar een ontluchtspiefje op zit. Ik heb dat op een aantal blokken gezien als een kunststof wieltje. Als je dat eruit draait komt er een ontluchtingsgaatje vrij waarmee je het BLOK ontlucht.

Zoek daar maar eens naar. Ik heb overigens een maand of wat terug een vervanger gehaald voor dat plastic wieltje en kreeg een koperen ontluchtingsschroef met een inbus bovenop voor het losdraaien.

Als je daar ook onlucht dan gaat er minstens nog een liter of anderhalf bij.

In mijn 1.6 gaat er meer dan 7 liter in.

Het opendraaien van je kachelkraan heeft geen enkele zin want de kachelradiator is altijd warm. Je kachelkraan bedient een luchtklep en niet de kachel zelf.

Verder zit er nog een ontluchtingsnippel op de aansluiting van de kachelslangen op het schutbord. Die moet je dus niet vergeten. Dat is meteen ook het hoogste punt van de ontluchtingscyclus.

Je moet dus iets bouwen op je radiatordopopening (Scrabble) die de hoogte overbrugt tussen dat punt en de nippel bij het schutbord anders krijg je nooit alle lucht eruit.

Jos van der Voort

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 31 mei 2007 09:49 PM
  [ # 2 ]

Als die warm is, dat je thermostaat open staat, gewoon flink snel knijpen in je retourslang een nodig aantal keren….


Door dit ontstaan er een soort doorstroomgolfen en word lucht eruit gegolft.

Werkt altijd goed, die dopjes gebruik ik nooit, je kan er slecht en zitten soms muur vast.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
HobbyBob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 23-01-2006

Gepost: 31 mei 2007 10:07 PM
  [ # 3 ]

Wat ook weleens wil helpen (als de ontluchtingsdopjes vastzitten), is de auto met de voorwielen op bokken zetten, om te zorgen dat je radiateur (of expansievat) het hoogste punt is.

ZX 1.4i Reflex Break 1994

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 01 juni 2007 12:42 AM
  [ # 4 ]

Ik heb de auto vandaag bewust laten staan, omdat ik voor mijn gevoel de auto nog niet klaar heb, aanstaande zaterdag ga ik er mee verder ik moet dan ook nog twee schokdempers achter vervangen, hoop dat ik er dan uit kom, in de tussen tijd is iedere tip welkom.

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 01 juni 2007 01:32 AM
  [ # 5 ]

Oke Jos, je hebt inderdaad gelijk volgens de Haynes moet je een soort van headertank gebruiken om het nivo omhoog te brengen, maar wat heb jij als tankje gebruikt voor op de radiateur?

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
W E
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 80
Geregistreerd: 06-03-2006

Gepost: 01 juni 2007 02:34 AM
  [ # 6 ]

Je kunt een fles gebruiken en daar de bodem uitsnijden. Zet de fles op z’n kop in de radiator. Goed aandrukken en vullen!

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 01 juni 2007 01:33 PM
  [ # 7 ]

Ik heb een stukje PVC buis met een rubbertje erom dat precies in de vulopening past.

Voordeel is dat er niet zoveel verloren gaat omdat het pijpje zelf maar weinig inhoud heeft.

Beetje onzin natuurlijk want ik vul bij met KVS van de Action a 1,25 euro per liter. Maar ja dan is het maar goed voor het milieu want zo loopt er minder op de straat.

Vergeet in elk geval die ontluchtingsnippel op de kop niet want die ontlucht het BLOK! Dat scheelt je zo anderhalve liter die er meer ingaat. Die nippel is anders als het ventieldopje op je thermostaathuis die er vlak naast zit.

Jos van der Voort

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 01 juni 2007 11:46 PM
  [ # 8 ]

ik heb al wat voorbereidend werk gedaan voor morgen, en als ik het goed heb dan heb ik de onluchting van het blok ook gevonden.
volgens mij zit deze net boven het thermostaat huis en is inderdaad een soort van t-stuk met aan de ene kant een koelslang en aan de andere kant een afgedopte aansluiting, aleen zit hier bij mij een torx boutje in en geen onluchtings kraantje, Jos is dit hem?

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 02 juni 2007 08:51 PM
  [ # 9 ]

Ja het is me gelukt, mede door de tip die ik kreeg van Jos (bedankt hier voor) ik heb een cola fles gebruikt als buffer op de radiateur en afgevuld tot boven de ontluchtings nippels en inderdaad zat er zoals ik al vermoede nog veel lucht in het systeem.
Alle nippels en de onluchting op het blok goed ontlucht, dus zou het nu goed moeten zijn, het niveau zakt ook niet meer en alles is weer droog zo als het hoort.
Ook vandaag de achterschokbrekers vervangen, dit was echt nodig ze waren heel slecht, dit ging uitzonderlijk goed, eindelijk een klus die zonder grote problemen ging.
He, he, alles werkt weer naar behoren en nu maar hopen dat ik weer een aantal kilometers er mee kan tuffen zonder al te grote problemen.

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 juni 2007 02:14 AM
  [ # 10 ]

@ZX-Enschede, weet je nog dat je vorig jaar ook aan het ontluchten was en dat plastic schroefje verrot was?
En dat elk plastic schroefje dat je op de sloop losdraaide ook kapot ging.

Het blijkt dat een boutje van de D-riem kappen van een TU motor prima in het schroefdraad past, het randje aan dit boutje sluit de boel goed af. Draai het alleen met de hand vast, niet met een steeksleutel, ander draai je de boel kapot.

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 03 juni 2007 10:39 PM
  [ # 11 ]

Hier heb ik nog wel een leuk verhaal bij.

Wij zouden met de distributie ook het verrotte ontluchtingskraantje op het blok aanpakken. Helaas kregen we de restanten plastic van het kunststof kraantje er ook met een linkse tap niet uit.

Goede raad duur maar wat blijkt: het pijpje waar de ontluchtingsschroef in zit is precies 10mm BUITENdiameter. De plaatselijke installateur bood de oplossing. Er zit nu een koperen knelkoppeling op. Met een paar verloopjes eindigt die in een radiator ontluchting.

Het past allemaal net en het blok kan gewoon ontlucht worden.

Ziet er alleen niet uit!

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 03 juni 2007 10:41 PM
  [ # 12 ]
markwerkman schreef:

ik heb al wat voorbereidend werk gedaan voor morgen, en als ik het goed heb dan heb ik de onluchting van het blok ook gevonden.
volgens mij zit deze net boven het thermostaat huis en is inderdaad een soort van t-stuk met aan de ene kant een koelslang en aan de andere kant een afgedopte aansluiting, aleen zit hier bij mij een torx boutje in en geen onluchtings kraantje, Jos is dit hem?

Torx is voor mij ook weer nieuw. Blijkbaar heeft Citroen geworsteld met een goede oplossing want behalve het plastic wieltje en de inbusbout die ik hier nog heb liggen is er dus ook nog een torx variant.

En euh Marc…. al verder lezend heb je de blokontluchting gevonden.

Minstens anderhalve liter of niet?

Jos van der Voort

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 03 juni 2007 11:13 PM
  [ # 13 ]

Nu we het toch over ontluchten hebben, ik zit aan een Spirovent te denken, http://www.spirotech.nl/index.php?option=content&task=view&id=9

C.a. 12 jaar geleden heb ik ze voor het eerst gezien op een installatie-techniek beurs, bedoeld om CV verwarmings installaties automatisch te ontluchten. Werkt erg goed zag ik op een demo opstelling, door alle lucht/gas eruit te halen werkt de installatie beter en gaat langer mee.

Nou denken jullie zeker, wat heeft dit met motoren te maken???
De scheepsdiesels op me werk worden zo nu en dan ook aangepast en voorzien van deze apparaten om het koelsysteem vrij te houden van lucht. Het schijnt erg goed te werken, dus waarom niet een kleine uitvoering van dit apparaat voor op de auto motor???

Profiel  
 
markwerkman
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006

- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Gepost: 03 juni 2007 11:42 PM
  [ # 14 ]

Ja ik denk dat er in totaal nog wel twee liter bij in ging aangezien ik het blok in eerst instantie niet goed onlucht kreeg.
Mijn vrouw is vandaag voor de eerste keer met de auto weer weg geweest en de temperatuur bleef constant op 90 graden, hij is overal nog droog en het niveau zakt ook niet meer, dus ik zou zeggen “missie gslaagd”.

Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt   ballon

Profiel  
 
bxchic
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 10-11-2006

Gepost: 30 januari 2013 11:25 AM
  [ # 15 ]

ik heb een vreemde vraag ( bestaan die dan? ) volgens hetgene wat ik hier lees moet er dus op de motor een ontluchtingsnippel zitten van mijn zx 1.4, ik kan deze echter niet vinden.
ik heb contact gehad net de ciroën garage en die monteur vertelde dat er GEEN ontluchtingsnippel op de motor zit.

heeft iemand een foto van die nippel en waar die zit.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook