Vandaag met eXpelliarMus bij Jan Weijer geweest, elek. middenarmsteun gehaald…
Maar hoe de elektronica aan te sluiten? Een aantal draadjes hebben we af moeten knippen omdat die niet naar stekkers leidden. Weet iemand waar ze voor zijn en waar ik ze op aan sluit?
Scroll———>>>
Bruin of oranje moet je aansluiten op de binnenverlichting, eentje die meegaat met de dimmer onder het stuur, paars is de aarde. Met die twee gaat het lampje in de schakelaar branden.
Dan moet je een schakelaar pakken en de stekker erop zetten. Druk een van de knoppen in en meet de weerstand tussen de drie overgebleven grijze draden en een van de twee draden die naar de motor gaan. Meet je 0 ohm, dan is dat de voeding of de aarde. Meet je er nog 1 met 0 ohm, dan is dat ook de voeding of aarde. Met andere woorden, schakel je de twee draden die je net vond in willekeurige volgorde aan op 12V en aarde, dan zou de motor moeten werken.
Dat is tot zover ik kan komen…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Dank je Frank.
Heb ik daar in die middenconsole een draad in de buurt lopen die op de dimmer zit aangesloten?
Is het zo dat ik 2x 12V aarde moet hebben, omdat ik 2 knopjes heb op die schakelaar?
En die derde grijze draad, is dat ook aarde?
Ik heb de stroomvoorziening gewoon gepakt van de draden die er liggen voor de aansteker voor de achter aansteker.
voor de bediening heb ik een type 1 raamstekker gebruikt.
die kun je volgens onderstaand schema aansluiten..
ik weet niet of je er iets aan hebt maar goed, tis maar ter info.
In mijn Xm heb ik trouwens wel de gordelactief ding losmoeten halen en met een beetje kunst en vliegwerk vast moeten zetten. [/img]
Ik had overigens maar 1 keer 12v nodig. ff simpelgestelt. ik had een + & - en 2 stuur draden. dat was het. Ik heb overigens idd ff geen brandend lampje in de schakelaar. Die moet ik nog ff in orde maken…
Op zich staat er wel aardig wat spul. Een handvol XMs waar nog aardig veel in zit. Helaas waren de mooiste auto’s niet voor de sloop…...
Als het je gelukt is volgens bovenstaand schema de boel werkend te krijgen, geef me dan een seintje want bij mij klopte dat niet…..
Je hebt inderdaad 2 x massa nodig en 1 x 12V, en een 12V draadje die via de dimmer loopt vind je bij de asbak, waar de twee lampjes zitten die ook via de dimmer gaan. Daar 12V van aftappen en klaar.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik weet niet of ik dat schema kan gebruiken, want ik heb de originele stekker met originele knop voor de middenconsole. Ik wil het daarmee aansluiten.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4562.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Gaat je lukken, geduld is een schonezaak.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Die stekker van de foto is de stekker van een normale achterramenschakelaar die op het middenconsole hoort. En het schema is daarvoor gemaakt. Maar neem mijn eerste post nog eens door…daar kom je een stukje verder mee hoop ik.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Even voor de duidelijkheid….
Draad 1 = aarde
Draad 5 = 12v binnenverlichting
Draad 2 = ?
Draad 3 = ?
Draad 4 = ?
Ik heb nóg 2x massa nodig en een keer 12v of omgedraaid?
welk schema gebruik jij dan ??
Je hebt toch voldoende aan 1 keer 12v ? of bedoel je een 12v constant en een onderbroken ?
Ik eh….heb er de ballen verstand van Gompy…
Maar, even logisch gokkend: Ik heb 3x 12v nodig toch?
1x voor lichtdimmer
1x voor functie steun naar beneden
1x voor functie steun omhoog
nope..
Heb je gekeken bij dat linke wat ik je stuurde ?
Dat zou jij gewoon moeten kunnen gebruiken. Ook al heb je de ori knop.
Wat ik had waren 4 draden.
1 massa ( kun je overal weghalen)
1 12v (afgetaot van de kabel die er keurig voor achyeraansteker lag)
Daarna had ik nog twee anderen. Ik noem ze ff stuurdraden vanaf de steun. in combi met de 12v zorgde de ene draad voor een opwaartse beweging en de andere voor de neerwaartse.
Overigens heb ik dezelfde oranje stekker gebruikt. Heb alleen ff moeten slijpen om um in de raamknop T1 te krijgen.
gravend in mijn kersepit meen ik me te herinneren dat iig die paarse in directe relatie staat met de knop verlichting.
Het licht wordt afgetapt van de aanvoer, en voor omlaag en omhoog wordt de polariteit omgedraait. er zit 2 * aarde op. Als je op een motor + en - zet al deze een kant opdraaien (OF omhoog, OF omlaag). Draai de polen om, zal deze de andere kant omdraaien. De schakelaar zal intern ergens de polen omdraaien, maar pakt nog steeds dezelfde plus
Hoop dat je het een beetje begrijpt zo. Desnoods maken we wel ff een tekening
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:Het licht wordt afgetapt van de aanvoer, en voor omlaag en omhoog wordt de polariteit omgedraait. er zit 2 * aarde op. Als je op een motor + en - zet al deze een kant opdraaien (OF omhoog, OF omlaag). Draai de polen om, zal deze de andere kant omdraaien. De schakelaar zal intern ergens de polen omdraaien, maar pakt nog steeds dezelfde plus
Hoop dat je het een beetje begrijpt zo. Desnoods maken we wel ff een tekening
Ok Matthijs…ja nu snap ik het weer iets beter…
Een tekening maken mag altijd…
zelf nog ff naar m’n schema gekeken… ops:
3 keer -,
2 keer plus
2 keer stuurdraden
van de 3 massa’s is er 1 in combi met 12v voor de verlichting van je knop.
De andere overgebleven 2 massa en 1 + zorgen voor 2 setjes
bestaande uit
massa, stuurdraad omhoog, 12v
massa stuurdraad omlaag 12v.
hoop dat je er wat aan hebt.
probeer het gewoon even op een accu wat wat is. Hebben cruiser en ik toen ook gedaan. Dan laat je ook geen zekering knappen en weet je iig welke draad wat doet.