Ok, het was even dubben, maar ik heb dan toch de diesel gekocht. Ik ben dus nu de trotse bezitter van een BX 19 TGD Break. Best een behoorlijk grote bak al zeg ik het zelf. En zeker na mijn laatste station, een Alfa 33 SportsWagon waar de helft van de achterbak ook nog eens werd ingenomen door de LPG tank.
Goed, wat gegevens. De auto is van 1991 en heeft 224.000 km gelopen. Nu ongeveer 150 in mijn handen en ik ben best tevreden. De vorige eigenaar heeft de auto nieuw gekregen en heeft er dus 13 jaar mee gedaan. Het is geen overdreven autopoetser geweest, maar met een beetje poetswerk krijgen we dat wel weer in orde. Het veersysteem is pas vernieuwd en komt goed op hoogte. Tikt vrijwel niet, dus best netjes. De motor is een typisch geval van starten en lopen en gaat prima, ook met 130 en stevige windvlagen (zoals ik vandaag heb kunnen testen). Het interieur is van binnen wel toe aan een beurtje, dus dat komt binnenkort helemaal goed. (Maar niet met dit weer.)
Al met al denk ik dat ik er best tevreden mee mag zijn. Het is een nette auto, al is hij niet in showroom staat, en ik denk dat hij nog wel een een ton of zo mee kan zonder al te grote problemen.
Natuurlijk zijn er nog wel dingen die ik er aan wil doen. Zo zit ik te denken om eventueel een keer een GTi interieur te gaan zoeken en de onderdelen voor centrale vergrendeling en electrische ramen… Maar dat heeft geen haast. Verder wil ik wel snel een nieuw zwart stripje hebben voor op de voorbumper en gaan we van de zomer alle matzwarte delen (zie nu grijs en op plekken zelfs wit gesleten zijn) opnieuw spuiten zodat alles er weer lekker uitziet. en dan nog wat afwerk dingetjes aan het interieur en ... en ... en ...
De vreugde van een andere auto…
Arne
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
feli !! hij is mooi citroen rood.
heb je nog kunnen afpingelen?
Ja, er is wel wat vanaf gegaan. Maar niet meer dan 75 Euro. Ach, da’s toch een begin (Meer dan een tank in deze…)
Arne
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Lijkt me een nette wagen (hoezo poetsen? Hij zit goed in de lak nog!) voor een scherpe prijs. Was de distributieriem nou al vervangen? Zo nee, meteen laten doen, anders kun je over een paar weken je auto weggooien… Het is een turbodiesel zo te zien? Voorzichtig met koude olie (niet hard optrekken en meer dan 3000 toeren). Na 20 minuten mag je flink ‘blazen’, da’s goed voor hem.
Tot 300.000 km hoef je geen problemen te verwachten. Elke 150.000 kun je nl remschijven, draagarmlagers, dashboardlampjes, etc vervangen.
waarvoor staat die TGD?
ik weet het niet,
bij de TRD sloeg de TR ook niet op turbo, maar op “très riche”,
verwijzend naar de afwerking.
De TGD is de niet-turbo break. Ik heb de ongeblazen 1.9 diesel in het vooronder liggen en die loopt heel lekker. Het is geen racer, maar dat geeft niet, want daar heb ik hem niet voor gekocht. Het is wel een hele comfortabele reisauto (al moeten we allebei nog wel wennen aan de stoelverstelling )
De auto is altijd in onderhoud geweest bij een Citroen specialist (waarvan ik ook spullen heb, de vorige eigenaar was daar vaste klant) en er is nooit op onderhoud beknibbeld. Er staat keurig een notitie onder de kap voor de distributieriem voor 240.000 en die is dus nog niet vervangen. Heeft iemand een idee wat zo’n geintje kost? En zit er nog een goede Citroen specialist in Zeeland (NIET Vis in ‘s Gravenpolder) om dat te laten doen?
Arne
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
ghulst schreef:Ik heb de ongeblazen 1.9 diesel in het vooronder liggen
Aha, dat vermoedde ik al. Maar je hebt wel een turbodiesel motorkap. Vandaar mijn verwarring.
ghulst schreef:Er staat keurig een notitie onder de kap voor de distributieriem voor 240.000 en die is dus nog niet vervangen. Heeft iemand een idee wat zo’n geintje kost?
Bij diesels is dat een pittig klusje. Reken op paar honderd euro.
Handjes schreef:Aha, dat vermoedde ik al. Maar je hebt wel een turbodiesel motorkap. Vandaar mijn verwarring.
Oh, is dat zo? Ik had ook al het idee dat er iets niet helemaal klopte aan die kap. Maar alles is verder wel netjes, ook geen schade of zo… Dus misschien door de dealer geregeld destijds… Geen idee…
Maar goed, het staat wel net met dat grilletje. Dat is toch het verschil? Verder rijdt de auto heerlijk. Lekker geveerd, goeie stoelen en lekker zuinig. En hij nodigd zeker niet uit tot scheuren, dus dat worden relaxte kilometers vanaf nu
Arne
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
ghulst schreef:Handjes schreef:Aha, dat vermoedde ik al. Maar je hebt wel een turbodiesel motorkap. Vandaar mijn verwarring.
Oh, is dat zo? Ik had ook al het idee dat er iets niet helemaal klopte aan die kap. Maar alles is verder wel netjes, ook geen schade of zo… Dus misschien door de dealer geregeld destijds… Geen idee…
Maar goed, het staat wel net met dat grilletje. Dat is toch het verschil? Verder rijdt de auto heerlijk. Lekker geveerd, goeie stoelen en lekker zuinig. En hij nodigd zeker niet uit tot scheuren, dus dat worden relaxte kilometers vanaf nu
Arne
Breaks hebben altijd een korte kap met grilletje.
19 D
19 TD
19 TGD
19 TZD
is altijd turboloos.
Alleen
TZD TURBO of
TZD TURBO BREAK hebben een turbo.
Nog wat meer over grilletjes,
19 GT, DIGIT, SPORT
19 GTI
19 GTI 16V
TZD TURBO
en alle in NL geleverde breaks
hadden een korte kap met grilletje. Ik weet niet hoe het in het buitenland zit, dus hang me niet op als een BX 14 E BREAK in frankrijk zonder grilletje rondrijdt.
Natuurlijk zijn eigenaren creatief, dus je zult best eens in het wild een auto tegenkomen die niet aan bovenstaande specificaties voldoet maar toch een grilletje heeft.
Verder
Jaspuspor schreef:mooi ding man….........ik heb zelf precies dezelfde, ook een rooie, nu al een paar jaar in mijn bezit, ongeveer 220.00 km gelopen, bouwjaar ´94 prima wagen, weinig tot geen geen storingen en altijd starten lopen, dus.
Jij hebt alleen een soort spoilertje onderaan je voorbumper, dat heb ik weer niet, is dat wel orgineel zo ??btw: in feb 2002 heb ik de distributieriem laten vervangen, kosten toen:
€ 42,65 voor de riem en ongeveer 3 werkuren à €43,-
Mijn rood was erg slecht… Ik heb nu het grootste deel van de zaterdag staan poetsen en het wordt al beter. Je ziet nu weer dingen weerspiegelen in de (niet meer roze) motorkap. Maar er moet nog wel het een en ander aan de lak gebeuren. Dat weet je als je een rooie koopt. Mijn andere auto’s tot nu toe waren allemaal rood -puur toeval-, dus ik weet wat nodig is. Verder is het een heerlijke auto. We hebben er ondertussen al een 700 kilometer mee gereden en het rijdt prima. Voor de snelheid zou een turbo wel fijn zijn, maar dan heb je er ook een aardige risicofactor bij. Dit loopt gewoon lekker.
Jou vervangingskosten voor de riem klinken veel prettiger dan de eerder genoemde bedragen. Ik zal het hier nog eens nagaan…
Arne
Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991
Ik zie deze draad nu pas…..en kijk eens…..herinneringen aan mijn eerste RD-break uit 1986 (en gekocht in 1991)....zelfde *ferrarirode* kleur.
Prachtige wagen, Arne….!
Goed….vanmorgen heeft *Dokter Jan* (de Citroën-specialist in Haarlem )..... een nieuwe voorraadbol gezet in mijn pas verworven BX-tzd turbo….en aan beide kanten nieuwe retourslangen.
Het tikken van de HP-pomp is ook meteen over….als je op de rem trapt.
Vraag me wel af….of een ANWB-keurstation deze auto vorige week kon goedkeuren terwijl hij van onderen *zeek* van de LHM-olie.
Lijkt me toch ook een APK-puntje, nietwaar ?
Vanmiddag was dus de *testcase* voor de BX…...ik moest van A’dam naar Meppel rijden…...op de heenweg niks aan de hand….(terwijl ik toch af en toe *iets* harder ging dan van de regering mag (puur om te testen hoor.. )....maar op de terugweg ging opeens (bij ongeveer 130 km p/u) het gele lampje van de temperatuur knipperen.
Ik kon vrijwel meteen stoppen bij een tankstation…..motorkap open en liet hem stationair draaien.
Ik voelde meteen aan de achterkant (motorzijde dus) van de Radiateur….en die was vrij koud.
Een paar tellen later gingen de 2 koelvinnen draaien…..en weer wat later werdt de radiateur WEL warm aan de achterzijde.
Ik draaide de radiateurdop eraf….en de koelvloeistof borrelde er even uit…...(na 2 a 3 seconden bleef het in het expansievat zitten.)
OH JEE….dacht ik toen meteen…..*lekke koppakking ?* .....(ik stond nog boven Zwolle).....maar het gele lampje was inmiddels alweer uit.
Ben daarna met 120 km p/u of lager verder gereden…...nog een keer gestopt bij een pompstation…..weer hetzelfde gedaan…..en toen was het in het expansievat wel *rustig*.
Maar wel weer een vrij koude radiateur (die na een paar tellen wederom weer warm(er) werdt….terwijl ik toch gewend ben dat je bij warme motor na een lange snelwegrit altijd een warme radiateur moet hebben.
Zou dit een gevalletje van een Termostaat zijn : .....die niet goed open ging ?.....er komt geen blauwe of witte rook uit de uitlaat…..en het gele lampje is de 130 km daarna ook niet meer gaan knipperen…...mijn conclusie zou zijn…..dat het geen lekke koppakking is, want dan had ik Haarlem echt niet meer gehaald.
Verder rijdt de auto uitstekend….accelereert als de beste…en houd niet in.
Ben er nagenoeg helemaal zeker van dat het de thermostaat is. Als de motor koud is, leidt de thermostaat de koelvloeistof niet door de radiateur zodat de motor sneller op bedrijfstemperatuur is. Repareren dus!
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gefeliciteerd Menno. Die km-stand is heel netjes, gelukkig niet te laag, anders zou ik het niet vertrouwen. Een diesel koop je tenslotte toch om veel km’s mee te maken? En dat trage van die turboloze diesel moet je relatief zien: in de tijd dat de BX met deze motor voor het eerst op de markt kwam werd zij geprezen om haar goede loop en prestaties. Vergelijkbaar spul van midden jaren ‘80 was vaak een stuk trager, of was een stuk rumoeriger… Dus echt niets verkeerd mee!
Re: ??
M&M schreef:winnetou schreef:Gefeliciteerd Menno.
Hé wie heet er hier nog meer Menno ?? , aangezien bovenstaande stukje niet over mij gaat
Groet Menno.
Ik denk dat ie Arne bedoelt.
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX
Breaks hebben altijd een korte kap met grilletje.
19 D
19 TD
19 TGD
19 TZDis altijd turboloos.
Alleen
TZD TURBO of
TZD TURBO BREAK hebben een turbo.
Je vergeet de voorloper van de TZD Turbo: de TRD Turbo, want die heeft toch echt een turbo (en je hebt 2 weken geleden nog op de sloop van zo’n TRD Turbo uit 1990 een slang afgehaald ......:
Let trouwens niet op het pijltje op de foto, die wijst niet naar de turbo
Nog wat meer over grilletjes,
19 GT, DIGIT, SPORT
19 GTI
19 GTI 16V
TZD TURBO
Marten, dit klopt niet. De GT en Digit zijn nooit geleverd met korte motorkap met grilletje. Alleen in Australië zijn 99 GT’s geleverd met korte motorkap en grilletje, waarschijnlijk vanwege de warmte in dat land:
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 16 x BX