Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006
- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Gisteren m’n Saxo langs de Citroen Dealer gebracht voor een technische keuring voor de zekerheid… en dat heb ik geweten:
1. de auto heeft vrij zeker voorschade gehad
2. er is een verschil tussen de achterremmen van 30%
3. de voorremmen zijn dunner dan het aangeraden minimum
4. koppeling is niet perfect maar gezien de KM stand acceptabel
5. gaskabel dient vervangen te worden *
6. remvloeistof meer dan twee jaar oud
7. knipperlichten achter geven wit licht *
8. rechtervoormistlamp vochtig *
9. linkervoormistlamp roest *
10. ruitenwisser achter versleten *
11. ruitenwissers voor versleten *
12. verkeerde koplampen gemonteerd, hoogteverstelling werkt niet (zie punt 1)
13. bandenprofiel op het randje, 3x 3mm, 1x 2.5mm
14. kachelradiator heeft lichte lekkage *
15. koolstoffilter is defect/kabel los, motor loopt niet constant
16. stuurbekrachting is altijd actief, hoort alleen bij rijden aan te staan
17. uitlaat achter flink veel roest maar nog heel *
Nu is mijn vraag: wat is allemaal zelf goed te doen? Ik heb een * gezet bij de punten die ik sowieso verwacht wel zelf uit te kunnen voeren (ik heb een HY en daarbij zuigers en motorblok gewisseld…).
De dealer schatte het in op meer dan 1000 euro aan reparaties. Ik heb deze Saxo voor 3950 gekocht en voel me eigenlijk toch wel genaaid:
1. Notabene gevraagd of er groot onderhoud aan zat te komen en dat was niet zo volgens hem
2. Er zou een grote beurt geweest zijn, maar dan had de remvloeistof toch wel vernieuwd geweest
3. APK is vast door een bevriende beunhaas gedaan, want het remverschil, de banden en de witte knipperlichten zouden toch minimaal een aantekening waard geweest zijn
Iemand een idee wat de wagen waard had geweest? (Saxo 1.4VTS BIC uitvoering (Belgische 538 sport zeg maar), juni 1999, 93000KM, licht metalen velgen, geen radio, geen onderhoudshistorie, koppakking en distributie al vervangen).
Ben me nog aan het beraden over stappen richting de handelaar waar ik ‘m gekocht heb, maar ja is zo’n grijs gebied.
FF de puntjes langs lopen..
1. Hoeft geen probleem te zijn mits goed gerepareerd, trekt de auto niet? Dan is het goed.
2. Dat is standaard, hebben 106jes en 205jes ook last van. Tenzij de remcilinders echt lek zijn natuurlijk, ff trommeltjes eraf en kijken. Zal wel mee vallen, schuurpapiertje erover en klaar.
3. Een echte blokkenmonteur geweest, schijven en blokken kosten je de kop niet en is goed zelf te doen.
4. Tsja, t is niet nieuw
5. Das ook niet het moeilijkste en duurste.
6. Remvloeistof kan tegelijk met n rondje remmen.
7. Ff 2 oranje lampjes erin voordat ie naar de APK gaat en klaar.
8 & 9. Tsja dat komt vaker voor. Ook bij Xsara’s. Nieuwe of afkoppelen.
10 & 11. Probleem?? Dat heb je bij elke auto..
12. Koplampie van de sloop en daarna afstellen, klaar.
13. 4 nieuwe sloffen, tsja dat heb je bij elke auto. Kun je weer 50000 mee rijden…
14. Ja das balen maar ook wel te doen.
15. Geen ervaring mee
16. ?? Die doet t altijd, tenminste de pomp. Zolang je stuur niet begint te draaien bij t stilstaan zie ik t probleem niet…
17. Roest? Al eens een uitlaat gezien zonder roest?
Tsja, zijn veel dingen waar je bij de aanschaf zelf wel op kan letten. Maar daar heb je nu niks meer aan. Grote beurt zou niet verkeerd zijn voor deze wagen, ben je gelijk weer klaar voor langere tijd. Al kan er natuurlijk altijd iets stuk gaan..
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
LEiPiE schreef:10. ruitenwisser achter versleten
11. ruitenwissers voor versleten
abxsport schreef:10 & 11. Probleem?? Dat heb je bij elke auto..
Waar werk je op al weer?
LEiPiE schreef:
17. uitlaat achter flink veel roest maar nog heel
abxsport schreef:17. Roest? Al eens een uitlaat gezien zonder roest?
Een uitlaat roest van binnenuit, en vooral door weinig gebruik. De buitenkant hoeft totaal niets te zeggen over de hardheid ervan en kan wellicht nog jaren mee.
Gewoon mee doorrijden tot dat hij je niet meer bij kan houden dus.
Maar goed, het zijn stuk voor stuk dingetjes die je zelf kunt doen lijkt mij. Begin er gewoon aan en als je al strandt dan zijn er hier zat ervaringsdeskundigen.
Ik vind de genoemde prijs trouwens wel meevallen! Ik weet niet hou de kachelradiator bij jou zit, maar daar kan nog wel eens best wat tijd in gaan zitten.
Gelukkig monteer ik bijna nooit ruitenwissers, maar dr rijden heel veel auto’s rond met slechte ruitenwissers. Als t rubber hard is moet ie er officieel al af, maja geen hond die dat doet. Gewoon tot ie kapot is
Is allemaal zelf goed te doen mits je beetje handig bent zie geen problemen.
Alleen aantal dingen zou je toch bij de aankoop van die sax wel gezien moeten hebben vind ik….
AX Soupapes 16 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006
- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Rooney schreef:Is allemaal zelf goed te doen mits je beetje handig bent zie geen problemen.
Alleen aantal dingen zou je toch bij de aankoop van die sax wel gezien moeten hebben vind ik….
Mja, sommige dingen moet je net weten natuurlijk, die mistlampen is op zich niet veel aan te zien verder bijvoorbeeld. En met een aantekeningsloze APK verwacht je dat je met de remmen en banden enzo toch een jaar voor uit kan en dat dat gewoon goed zit (als in: niet precies op het randje zonder aantekening).
In ieder geval ieder bedankt voor de informatie!