Wij hebben hem! De Picasso diesel. Wij hebben onze Picasso, 1800 benzine uit 2002, geruild voor een Picasso 1.6 HDI van maart 2004 met 52000km op de teller.
We rijden net iets meer dan 20000 km per jaar en benzine tanken hakt er dan aardig in. Gemiddeld deed de benzine 1 op 11. Ook vond ik het olieverbruik van de benzine schrikbarend hoog; meer dan 3 liter op 10.000 km. De Citroen “specialist” hier in de buurt heeft het gehad over het vervangen van de klepseals. Een tijdrovende klus waarbij volgens hem de kop er af moet. Volgens mij niet de oorzaak van het probleem (90.000km op de teller). De dealer noemt het olieverbruik aanvaardbaar en heeft meerdere Picasso’s rijden met een zwarte uitlaat.
De diesel lijkt erg zuinig voorlopig, na 1000 km lijkt hij gemiddeld net de 1 op 20 niet te halen.
Ik hoop dat deze diesel voor ons een probleemloze auto gaat worden.
Het is een mooie donker blauwe Image.
Meer volgt.
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Mooi man, lekker zo’n dieseltje. 110 pk past goed bij de auto.
1 op 20 zou moeten kunnen als je vrijwel alleen snelweg rijdt, en onder de 120 km/u blijft.
De 2.0 is net ff wat minder efficient, maar daarmee kan ik (als ik geen haast heb), ook ruim 1000 km op een tank halen.
Verkocht, helaas schade gereden!
Gisteren weer getankt. De boordcomputer gaf aan dat er nog 200 km gereden kan worden. De inhoudsmeter van de tank laat alleen het rode blokje nog zien. Mijn vrouw heeft hem nu twee dagen mee en die rijdt niet prettig met alleen nog het rode blokje.
Affijn getankt, 820 km op de teller en er ging 42 liter diesel in. Dat is keurig, weer bijna 1 : 20!
Het betekent ook dat er nog 12 liter in de tank zou moeten hebben gezeten en dat er inderdaad nog ruim 200 km gereden had kunnen worden.
Vandaag de auto ingeruild en dezelfde teruggekocht uit 2008! Wegens groot succes! Wij hebben uiteindelijk 230.000 km (totaal stond er nu bijna 280.000 km op de teller) gestuurd met de vorige en hebben geen onoverkomenlijke problemen gehad. Tuurlijk de koppeling en natuurlijk een keer computer probleem maar verder zeer zuinig rijdende ruime gezinsauto.
Olie verversen nooit later dan om de 20.000 liever nog om de 15.000, dan ook met een 1.6 HDI geen problemen.
Nu begon de EGR klep te zeuren vorige week en dat was voor mij de druppel. Bovendien stond er op autoscout een leuke aanbieding.