Maken de ruiten in een auto ook deel uit van de constructie ? Dus dat de autofabrikanten (Citroën en anderen) er rekening mee houden dat ruiten toch een bepaalde sterkte hebben en ze hier ook gebruik van maken ?
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 15438
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De aanwezigheid van het achter en de zijruiten is geen APK-eis, het voorruit weer wel, maar dat is weer om veiligheidsredenen. Dus ik denk niet dat de ruiten een voornaam deel uitmaken in de stevigheid van de construktie.
Volgens mij maken de ramen, en dan bedoel ik voor en achterraam, mee uit voor de stevigheid van de constructie van de auto.
Rij maar eens zonder voor en achterruit, in de carroserie zit dan veel meer beweging.
Bij sommige automerken is het niet zomaar eender hoe en met welke lijm de ruiten worden vastgezet.
Één en ander zal wel zijn redenen hebben.
Greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
De voorruit maakt volgens mij ook deel uit van je stevigheid, de achterruit lijkt me sterk. Bij een BX in ieder geval, aangezien de achterruit in de achterklep zit, die maar met drie punten ‘vast’ zit aan de carrosserie. Daarbij is de achterklep van kunststof, dat helpt ook niet echt mee aan de stevigheid
Eveneens ben ik tevens ook.
BIG charlie schreef:Volgens mij maken de ramen, en dan bedoel ik voor en achterraam, mee uit voor de stevigheid van de constructie van de auto.
Klopt, dat is al een tijdje zo.
Als de voorruit vervangen is, dan spreekt men altijd over een zogenaamde veilige “wegrijdtijd”, dan is de lijm uitgehard en hecht de ruit goed.
Deze klap van mijn Golf was frontaal met 50km/u tegen een andere Golf.
Portier en daklijk zijn ontzet, maar de ruiten nog heel, duidelijk een deel van de stevigheid van de carosserie.
Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
ZX1.4i schreef:BIG charlie schreef:Volgens mij maken de ramen, en dan bedoel ik voor en achterraam, mee uit voor de stevigheid van de constructie van de auto.
Klopt, dat is al een tijdje zo.
Als de voorruit vervangen is, dan spreekt men altijd over een zogenaamde veilige “wegrijdtijd”, dan is de lijm uitgehard en hecht de ruit goed.Deze klap van mijn Golf was frontaal met 50km/u tegen een andere Golf.
Portier en daklijk zijn ontzet, maar de ruiten nog heel, duidelijk een deel van de stevigheid van de carosserie.
Zo, ik neem aan dat dat een geval van total-loss was? Toch durf ik te betwijfelen of die achterruit ook deel uitmaakt van de stevigheid. In ider geval bij auto met de achterruit in de achterklep.
Eveneens ben ik tevens ook.
Nieuwe hobby?
Zeker wel een goed doel, golfjes totall rijden
Xsara Coupe
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Als het achterruit de stevigheid in grote mate beïnvloedt, waarom is het hebben ervan dan geen APK-punt? Of loopt de APK regelgeving daarin achter?
Maar eigenlijk is de vraag heel erg makkelijk te beantwoorden. Natuurlijk is een wagen met alle ruiten er in een steviger geheel. Dat is duidelijk. Maar of die beïnvloeding erg groot is, is de vraag. Het zal inderdaad per type anders zijn.
De voorruit is ook belangrijk voor de juiste werking van de passagier-airbag.
De voorruit dient als een soort ‘springplank” tijdens het ontvouwen van de airbag.
Dat de voorruit meedeelt in de torsiestijheid van de koets wordt wel bewezen door het kleine sterretje dat opeens doorscheurt als je over een hobbel rijdt.
Totaal aantal Berichten: 8480
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
patje74 schreef:De aanwezigheid van het achter en de zijruiten is geen APK-eis, het voorruit weer wel, maar dat is weer om veiligheidsredenen. Dus ik denk niet dat de ruiten een voornaam deel uitmaken in de stevigheid van de construktie.
hoe zit dat dan met die renault? zo’n klein plastic autootje, hoe heet dat ding ook weer, meestal geel. in ieder geval is bij dat autootje de voorruit een optie. krijg je die dan niet door de keuring?
Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
hoe zit dat dan met die renault? zo’n klein plastic autootje, hoe heet dat ding ook weer, meestal geel. in ieder geval is bij dat autootje de voorruit een optie. krijg je die dan niet door de keuring?
Een Norev bedoel je? ( serieus: denk aan een R4/5/6 Rodeo )
Jeroen
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
garagestmarien schreef:patje74 schreef:De aanwezigheid van het achter en de zijruiten is geen APK-eis, het voorruit weer wel, maar dat is weer om veiligheidsredenen. Dus ik denk niet dat de ruiten een voornaam deel uitmaken in de stevigheid van de construktie.
Een voorruit is verplicht indien het voertuig met origineel voorruit geleverd is. (meende ik gelezen te hebben, ik zal het eens nazoeken)
- BX 1.9 TURD, de Euro
toniclight schreef:hoe zit dat dan met die renault? zo’n klein plastic autootje, hoe heet dat ding ook weer, meestal geel. in ieder geval is bij dat autootje de voorruit een optie. krijg je die dan niet door de keuring?
Een Norev bedoel je? ( serieus: denk aan een R4/5/6 Rodeo )
Jeroen
nee, ik bedoel zo’n klein sportachtig gevalletje
Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Jeroen
- BX 1.9 TURD, de Euro
jaaaa
die ja
Totaal aantal Berichten: 7774
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
toniclight schreef:
Jeroen
Ja hoe heet dat ding ook alweer…
Heeft in ieder geval een winddeflector om de wind en beestjes enigszins uit je gezicht te houden, maar ik zou toch wel een helm op doen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!