![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4562.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Type 1 ....... fore life.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Lekker irritant ben je Wes…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4562.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ja he, er is toch niks mooier dan een oude citroën, daar om nog een keertje TYPE 1 is het gewoon.
Zo en nu ben ik er klaar mee, ik ga haar morgen maar weer eens een laagje was geven.
Type 1 type 1 type 1 .......... oeps
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1630.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Amsterdammers hebben altijd al meer woorden nodig gehad om hetzelfde te zeggen…
Er is nix mooier dan een ouwe citroën..koop een Rosalie!
Hetzelfde vind ik dit met de Xm, de foutjes uit het oorspronkelijke model gehaald en een beetje gefacelift, steviger gemaakt, stiller, kwalitatief beter.
Allemaal prima, maar bij de facelift gaat het meer om verkooptechnische redenen dan om het verbeteren van de vormgeving. Het oorspronkelijke ontwerp is al een compromis tussen vormgeving en marktonderzoek. Een facelift is bedoeld om de verkoopcijfers nog een paar jaar te continueren of liever nog te verhogen. Dan moet je een groter publiek aanspreken en je vormgeving aanpassen aan de grootste gemene deler. Daarom lijken de gewijzigde delen steeds op dan gangbare vormen zoals bij Opel, Audi enz. Een CX met kunststof bumpers, laatste dashboard van DS, BX of XM. Daarom lijken auto’s steeds meer op elkaar en zul je geen extreem afwijkende vormen meer tegenkomen zoals indertijd de 2CV of de DS.
Vanuit de fabrikant begrijpelijk, voor vormgevers en liefhebbers jammer.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4562.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ries schreef:Amsterdammers hebben altijd al meer woorden nodig gehad om hetzelfde te zeggen…
Er is nix mooier dan een ouwe citroën..koop een Rosalie!
Nou daar zeg je wat, het is dat het als dagelijks vervoer niet echt te doen is, anders had ik dat idd mooi wel gedaan.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Type 1 natuurlijk !!
Waarom ? Omdat ik haar pas heb !
Zonder gekheid, iedereen heeft zijn eigen smaak/mening en daarover
kun je niet twisten.
Daarom is dit draadje ook al zo lang.
Biertje ? .......... Nee, XM !
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_397.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
n type II is anders dan een type I, anders is niet per se mooier of lelijker.
iek ga ook niet kiezen, zal binnenkort wel weer ff in het donker in de stalling gaan zitten en t dashboard bevoelen…
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_718.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Tja ik kan weer s niet kiezen
- TypeII grille (die rare tijd met te kleine asymmetrische logo’s, ook Reno deed dat ff)
- Type I of II kofferbak heeft allebei wat (I spoiler is expressiever, II subtiel “zwevend” gemonteerd)
- Type I interieur is mooiste, maar dan graag met de soft-touch Xantia2-kwaliteit (daar kan een XM TypeII echt nog niet aan tippen)
- Maar als er “tonnetjestellers” ala GS/A en CX-type1 in kunnen
- En met de >1993 of zelfs TypeII elektronica graag
- En de late V6 2.9 (ES9J4) en automaat, maar dan met Diravi
- Lichte kleuren: dan alle stootstrips, spiegels e.d. in matzwart
- Donkere kleuren: dan alles in kleur (te weinig contrast met matzwart)
- Wielen: vroege V6, of Etoile of vroege V6.24, al beginnen de “worstenvelgen” te wennen
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
Ries schreef:Serge schreef:De serie 2 is een knieval naar de commersie om van een blokkendoos iets meer een druppelvorm te maken, omdat dat op dat moment door alle andere merken ook voorgeschoteld werd en dat is natuurlijk altijd een slechte motivatie om iets nieuws te beginnen. Ik vind de serie 2 dan ook een mooie moderne auto, maar de serie 1 is duidelijk de XM zoals de XM bedoelt is; een fantastisch ontwerp!
Kijk, dat vind ik altijd zo’n flauwekul. Denk je dat ze bij Citroën rekening houden met de liefhebber van het merk? Dat is sinds de overname in 74 al lang verleden tijd.
Auto’s verkopen moeten ze, vergelijk het niet met de idealen van Andre.Vanaf de DS zijn ze toch al telkens meer naar de wensen van de klant gegaan.
De puristen blijven altijd bij het oorspronkelijke ontwerp, flauwekul, dingen evolueren nu eenmaal. Doorgaans worden ze beter!
Kijk naar de BX, aanvankelijk vond ik het een klungel, maar de laatste spreekt mij het meest aan, lekker de tijd gehad om volwassen te worden.Idem voor de CX imho.
Hetzelfde vind ik dit met de Xm, de foutjes uit het oorspronkelijke model gehaald en een beetje gefacelift, steviger gemaakt, stiller, kwalitatief beter.
Doorgaans vind ik de laatste generaties de mooiste, de Xantia niet overslaand.
serie 2 dus…
Ries, je klinkt een beetje als een stuiterbal die met 100 per uur in een schoenendoos wordt gegooid. Waar komt dat verhaal over puristen, evolutie en Andre nu vandaan?
De vraag is hier wat je mooier vindt; 1 of 2? En je hoeft geen 5-jarige studie industriele vormgeving gedaan te hebben om te zien dat commersie en veiligheid (ook een serieuze estheticiteit-doder) van de XM minder een eenheid hebben gemaakt; het interieur van de serie 2 heeft geen donder met het exterieur te maken en de ronde vormen van de serie 2 zijn alleen maar optische slimmigheidjes om een blokkendoos verdomd rond te laten lijken. Dat maakt de serie 2 voor mij nog steeds geen lelijke auto, maar ik erken wel dat itt de serie 1 de serie 2 qua vormgeving niet onderscheidend is. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het een ieder vrij staat om de serie 2 mooier te vinden, maar diegene kunnen dan beter bij de discours der esthetiek ende hooge kunsten op de achterste rij gaan zitten
Animal triste post coitum
Ik heb na rijp beraad toch maar voor type-1 gekozen, na alles zo eens gelezen te hebben.
Hoop dat ik niet tegen schenen aan schop
(ik heb natuurlijk nog wat in te halen qua Citroen, heb nog nooit een DS, CX en een XM gehad)
Toch mooi, zon discussie over smaak Maar het is leuk om te zien wat de mens overweegt om ergens voor te kiezen. De 1 gaat voor wat het oog mooi vind zonder te kijken naar hoe het bedoelt is en kiest waarschijnlijk voor de type2 , de ander neemt het hele citroengevoel hierin mee, en gaat daarom voor de type1. Dit komt van voornamelijk vanuit het hart.
Dan krijg je nog het aspect van de techniek, en hoe zwaar dat meetelt. type 1 het mooist maar 2 is degelijker, en daar vind je een balans Intressante discussie
Ouwe mopperkont
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1630.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Serge schreef:Ries schreef:Serge schreef:De serie 2 is een knieval naar de commersie om van een blokkendoos iets meer een druppelvorm te maken, omdat dat op dat moment door alle andere merken ook voorgeschoteld werd en dat is natuurlijk altijd een slechte motivatie om iets nieuws te beginnen. Ik vind de serie 2 dan ook een mooie moderne auto, maar de serie 1 is duidelijk de XM zoals de XM bedoelt is; een fantastisch ontwerp!
Kijk, dat vind ik altijd zo’n flauwekul. Denk je dat ze bij Citroën rekening houden met de liefhebber van het merk? Dat is sinds de overname in 74 al lang verleden tijd.
Auto’s verkopen moeten ze, vergelijk het niet met de idealen van Andre.Vanaf de DS zijn ze toch al telkens meer naar de wensen van de klant gegaan.
De puristen blijven altijd bij het oorspronkelijke ontwerp, flauwekul, dingen evolueren nu eenmaal. Doorgaans worden ze beter!
Kijk naar de BX, aanvankelijk vond ik het een klungel, maar de laatste spreekt mij het meest aan, lekker de tijd gehad om volwassen te worden.Idem voor de CX imho.
Hetzelfde vind ik dit met de Xm, de foutjes uit het oorspronkelijke model gehaald en een beetje gefacelift, steviger gemaakt, stiller, kwalitatief beter.
Doorgaans vind ik de laatste generaties de mooiste, de Xantia niet overslaand.
serie 2 dus…
Ries, je klinkt een beetje als een stuiterbal die met 100 per uur in een schoenendoos wordt gegooid. Waar komt dat verhaal over puristen, evolutie en Andre nu vandaan?De vraag is hier wat je mooier vindt; 1 of 2? En je hoeft geen 5-jarige studie industriele vormgeving gedaan te hebben om te zien dat commersie en veiligheid (ook een serieuze estheticiteit-doder) van de XM minder een eenheid hebben gemaakt; het interieur van de serie 2 heeft geen donder met het exterieur te maken en de ronde vormen van de serie 2 zijn alleen maar optische slimmigheidjes om een blokkendoos verdomd rond te laten lijken. Dat maakt de serie 2 voor mij nog steeds geen lelijke auto, maar ik erken wel dat itt de serie 1 de serie 2 qua vormgeving niet onderscheidend is. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het een ieder vrij staat om de serie 2 mooier te vinden, maar diegene kunnen dan beter bij de discours der esthetiek ende hooge kunsten op de achterste rij gaan zitten
![]()
![]()
Hahaha, klonk het wat fanatiek?
Omdat je zei dat je de s2 een knieval vond, leek je een purist die vasthoudt aan het oorspronkelijke ontwerp, hetgeen natuurlijk ook al gemaakt is om er zo veel mogelijk van te verkopen.
Dit is tetuurlijk een andere discussie, maar ik kon het even niet laten.
Ik vind het namelijk geen knieval, maar een logisch vervolg op de s1, overal een beetje bijslijpen om zolang mogelijk met 1 model te kunnen doen, typisch des Citoëns.
Het zal niet gebeuren, maar ik was wel benieuwd naar een serie 3.
Ik ga wel op de achterste rij zitten…heel discreet en gedistingeerd…
Ik vind eigenlijk van ieder model de allerlaatste uitvoeringen het mooist… xantia, bx, xm, cx, zx… behalve de xsara dan.
Maar dat is natuurlijk Not Done in citroen-land, waar je als liefhebber alleen het eerste model mooi mag vinden en het laatste model hooguit mag rijden als “degelijker en betrouwbaarder”
Matthijs309 schreef:Toch mooi, zon discussie over smaak
Maar het is leuk om te zien wat de mens overweegt om ergens voor te kiezen. De 1 gaat voor wat het oog mooi vind zonder te kijken naar hoe het bedoelt is en kiest waarschijnlijk voor de type2 , de ander neemt het hele citroengevoel hierin mee, en gaat daarom voor de type1. Dit komt van voornamelijk vanuit het hart.
Dan krijg je nog het aspect van de techniek, en hoe zwaar dat meetelt. type 1 het mooist maar 2 is degelijker, en daar vind je een balansIntressante discussie
de type 2 is ook niet zo degelijk als men denk neem bijv de 20 16v met zijn zuigers
of de 2.5td met zijn koppakkings
verder is het gewoon de keus die je maakt en wat het meeste aanspreekt