Bram schreef:Kijk eens aan…..weer wat geleerd, in al die jaren dat ik diesel, dacht ik altijd dat de eerste (onderste) cm gloeien wel voldoende was…...niet dus. ops:
Dank je, Sohail….kan ik er rekening mee houden mocht ik dat klusje weer eens zelf gaan doen, die monteur hield ze maar een seconde of 3 onder spanning en dat is natuurlijk te kort om hem helemaal te laten gloeien. :
Ik heb de gewoonte om die technische boeken helemaal uit te lezen en dit soort dingen te onthouden voor het geval dat.
Mocht je zelf hulp nodig hebben met de gloeiers, dan help ik je graag
ZX1.4i schreef:Mocht je zelf hulp nodig hebben met de gloeiers, dan help ik je graag
Met de gloeiers op dit moment even niet ....ik heb wel eerdaags een andere klus voor je (tegen betaling!), maar daarvoor moet je me maar even een PB sturen via het C5 forum….je weet dat mijn PB functie hier is uitgezet (censuur).
http://www.c5club.nl/c5forum/profile.php?mode=viewprofile&u=19
Emailadres en telnr. komen naar je toe via een omweg
ZX1.4i schreef:Emailadres en telnr. komen naar je toe via een omweg
Sorry, nog even offtopic, maar helaas heb ik nog niks ontvangen, Sohail.
Totaal aantal Berichten: 15704
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Nog even een doemverhaal. Bij onze voormalige Berlingo 1.9D (ondertussen en tijdens dit verhaal in het bezit van mijn vader) hielp het vervangen van de gloeibougies nagenoeg niets. Probleem bleek hier het vollopen van in- en uitlaat met roet als gevolg van een verlopen klepspeling. Ondanks dat de kleppen hydraulisch zijn kan dit blijkbaar toch verlopen en slecht starten en uiteindelijk ook slecht lopen tot gevolg hebben. Bij deze berlingo begon dat euvel rond de 200000 km, maar volgens de betrokken garagist had hij het ook al gezien bij auto’s met minder dan 100000 km…
De 1.9D heeft geen hydraulische klepstoters, de XU9D niet en de DW8 niet, deze laatste is eind 99 op de markt gekomen. Wel is het zo dat bij een DW8 het stellen van de kleppen eerder voorkomt dan bij een XUD. Als ze echt gesteld moeten worden, dan kun je de klachten hebben die topic-starter nu heeft.
Het vol zitten van de inlaat met roet komt door de EGR welke volgens mij op een DW8 bijna altijd aanwezig is.
Het is vervangen
Op 28/3/2007 heb ik dus de gloeiers van mijn Berli laten vervangen, men heeft ook een nieuw lampje in mijn Stoplicht links achter geplaatst en de remmen nagekeken. Dit was mijn factuur:
Werk 1 uur=====================> 38.20€
4 Gloeispiralen ==================> 87.96€
1 Spanbandje ===================> 0.35€
1 Remlampje 12V21/5W =============> 1.78€
Milieutaks======================> 3.97€
Papier ========================> 0.25€
Smeervet ======================> 2.48€
Voorlopig Totaal ==================> 134.99€
Vadertje Staat wil natuurlijk 21% BTW ====> 28.35€
T O T A A L =====================> 163.34€
Eigenlijk vindt ik het veel geld, maar ik heb de auto iedere dag nodig, dus moest het maar gebeuren, wat ik echter niet begrijp is dat ik bij mijn vorige auto nooit gloeiers heb moeten vervangen.
Greetings,
Stylus
Met vriendelijke groeten uit België,
STYLUS 3530
BERLINGO III Feel Edition 10/2015 Acier Gris met nu 107000 KM
BERLINGO II MULTISPACE 1.9 D Iceland - Grijs van 17/5/2003 met nu 181000 km
BERLINGO IIa MULTISPACE 1.4 Goudkleurig van 2006 met nu 51000 km
elke euro is er eentje teveel maar vind voor dit werk de factuur netjes
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Re: Het is vervangen
STYLUS3530 schreef:Werk 1 uur=====================> 38.20€
4 Gloeispiralen ==================> 87.96€
1 Spanbandje ===================> 0.35€
1 Remlampje 12V21/5W =============> 1.78€
Milieutaks======================> 3.97€
Papier ========================> 0.25€
Smeervet ======================> 2.48€
Het uurtarief hier in NL ligt gewoon schandalig hoog, vooral sinds de pleuro er is
Men klaagt wel dat de brug en andere dure apparatuur betaald moet worden, maar dat moet in Belgie ook, waarom kan het daar dan wel goedkoper :
In iedergeval is dit een nette factuur, alleen de prijs van de gloeibougies is aan de hoge kant, die horen incl. btw c.a. €60 te kosten. Verder is het netjes dat men het klein materiaal gewoon op de factuur specificeert, ipv standaard €25 ofzo aanslaan wat je vaak ziet.
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Re: Het is vervangen
ZX1.4i schreef:STYLUS3530 schreef:Werk 1 uur=====================> 38.20€
4 Gloeispiralen ==================> 87.96€
1 Spanbandje ===================> 0.35€
1 Remlampje 12V21/5W =============> 1.78€
Milieutaks======================> 3.97€
Papier ========================> 0.25€
Smeervet ======================> 2.48€Het uurtarief hier in NL ligt gewoon schandalig hoog, vooral sinds de pleuro er is
Men klaagt wel dat de brug en andere dure apparatuur betaald moet worden, maar dat moet in Belgie ook, waarom kan het daar dan wel goedkoper :In iedergeval is dit een nette factuur, alleen de prijs van de gloeibougies is aan de hoge kant, die horen incl. btw c.a. €60 te kosten. Verder is het netjes dat men het klein materiaal gewoon op de factuur specificeert, ipv standaard €25 ofzo aanslaan wat je vaak ziet.
Die 38.25 euro is excl. de BTW. Incl. NL BTW zou je op € 45,52 uitkomen, percies het tarief dat ik bij mijn specialist betaal. En al in het gulden tijdperk was het uurtarief hoog. Vergeet niet dat we sinds invoering van de euro alweer 5 jaar verder zijn. Vergelijken met toen heeft geen enkel nut meer.
Qua levensduur valt er weinig over te zeggen. Ik heb met mijn vorige PSA diesel 10 jaar met de gloeiboegies gedaan.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik was 100 euro kwijt voor de 4 nieuwe gloeibougies van Renz z’n Tzd-turbo (incl arb.ln)...vond ik een redelijk bedrag.
En ze waren er 3 kwartier mee bezig.
Re: Voorgloeiers van de 1.9 D
berkliko schreef:Beste Citroentjes,
Ik heb een citroen berlingo 1.9d 600/5, Waar zitten mijn voorgloeibougies?
Deze wil ik namelijk zelf gaan vervangen.
Die moet je zo zien zitten…er loopt een vrij dikke draad van links naar rechts met 4x een moertje erop…DAT zijn je gloeibougies.
Vlakbij de verstuivers dus waar die inspuit-leidingen naartoe gaan.
Re: Het is vervangen
STYLUS3530 schreef:
T O T A A L =====================> 163.34€
Eigenlijk vindt ik het veel geld, maar ik heb de auto iedere dag nodig, dus moest het maar gebeuren, wat ik echter niet begrijp is dat ik bij mijn vorige auto nooit gloeiers heb moeten vervangen.
Greetings,
Stylus
mij lijkt het ook veel,heb je dit bij een officieele citroendealer laten doen of ergens anders.
zonder wat reclame te maken : bij midas is dit volgens mij wel heel wat minder.
ps:ik heb bij 2 vorige auto’s gloeiers laten vervangen (bij midas )
Midas is een fastfitter in Belgie, zoiets als de Kwikfit en Euromasters hier in NL.
De meesten hier op het forum zijn niet zo gecharmeerd van fastfitters, ze zijn niet allemaal even handig en deskundig, hoewel ze zich voordoen dit wel te zijn
ZX1.4i schreef:Midas is een fastfitter in Belgie, zoiets als de Kwikfit en Euromasters hier in NL.
De meesten hier op het forum zijn niet zo gecharmeerd van fastfitters, ze zijn niet allemaal even handig en deskundig, hoewel ze zich voordoen dit wel te zijn
Tsja…het is alweer een tijdje geleden dat ik bij Kwikfit mijn uitlaat liet doen (tevens mijn laatste bezoek aan hen).....ze lieten een jonge knul van 16 (?) jaar, die duidelijk nog geen sleutelervaring had (althans niet met BX), mijn uitlaat vernieuwen…ik heb toen maar de chef werkplaats erbij gehaald want het ging niet goed, zag ik.
Natuurlijk moeten die jonge knullen het vak ook leren, maar laat ze dan eerst een jaartje of zo onder begeleiding van een ervaren monteur dat werk doen.
Maar dat zal niet gaan qua kosten, met die gooi en smijtprijzen van ze.
*Gaat u maar in onze kantine een bakkie koffie nemen, mijnheer…..dan zetten wij er wel effe nieuwe remblokken op*.....jaja.