ik zoek al een tijdje mooie velgen voor onder mn xm, nu ben ik aan het onderhandelen met iemand op marktplaats die voor een prikkie 18 inchers te koop aanbied
hij zegt dat ze onder een xm passen maar omdat er geen banden omheen zitten kan ik ze niet passen, ik weet dat de maten van mijn xm zijn 16 inch, steek 5x108, et 35, (j-waarde weet ik niet)
de nieuwe velgen zijn 18 inch, steek 5x108, et 40, 8j merk binno komen van een c70
sorry voor de puristen…...maar gaat dit passen ??
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
ook ff een tip, op marktplaats staat ook een mooie set speedliners met banden 5mm profiel voor 175 eurie
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
zijn dat die 18"uit nijmegen voor 350 euro?
Die gaan passen onder je XM. Ik heb ze zelf ook overwogen maar samen met goede banden zou het ergens rond de 1000 uitkomen en dat gaat nu ff niet.
Volvo velgen passen overigens van meerdere modellen ook onder de XM.
De velgen van de s60 van me pa zou ik zonder probleem onder m’n xm kwijt kunnen.
et van 40 valt, zover ik weet idd binnen de marge.
Als je ze eronder hebt zitten ben ik wel erg benieuwd hoe het rijd. Ik ben wel gewaarschuwd dat het flink hard zou zijn.
Waarschijnlijk ga je met 18 inch ook naar flink brede banden. Hou er dan rekening mee dat het rijgedrag van de XM ook behoorlijk veranderd, zeker in grenssituaties.
De XM V6 van mijn broer was destijds uitegrust met 17 inch velgen met 255 brede banden. In plaats van in snelle bochten over zijn voorwielen weg te schuiven, zoals bijna elke voorwielaangedreven auto, brak plotseling de achterkant uit en dat is flink schrikken!
Eric Vertogen schreef:In plaats van in snelle bochten over zijn voorwielen weg te schuiven, zoals bijna elke voorwielaangedreven auto, brak plotseling de achterkant uit en dat is flink schrikken!
hehehe dat fenomeen ken ik ja. Dat had ik met de zx ook op het circuit van Zolder. Dat loste ik toen op door de voor dempers max hard af te stellen. Scheelde enorm in grip.
Helaas lukt dat niet bij de XM.
ook vet zeg
wel et43, dat gaat wel weer iets verder !
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
ronaldeponald schreef:ook vet zeg
wel et43, dat gaat wel weer iets verder !
Het zou moeten kunnen zover ik weet. Ik dacht dat de grens bij 45 lag. Even beetje zoeken, er zijn wel een paar draadjes over de max ET.
Persoonlijk vind ik ze mooier dan het setje dat jij gevonden had. Daarnaast schijnen deze ook helemaal gaaf te zijn.
Maar ja, das het mooie van smaak he, iedereen heeft er zelf eentje en daar valt niet over te twisten.
OP MP zoeken bij volvo kan soms ook leuke dingen opleveren trouwens.
Persoonlijk vind ik ze mooier dan het setje dat jij gevonden had. Daarnaast schijnen deze ook helemaal gaaf te zijn.
persoonlijk vind ik die bsa’s ook mooier, mar ze zijn toch weer iets duurder kheb kunnen afdingen tot 190 eurie en kvind het ook wel een onduidelijke foto !
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
Re: 18 inch ???
ronaldeponald schreef:
hij zegt dat ze onder een xm passen maar omdat er geen banden omheen zitten kan ik ze niet passen, ik weet dat de maten van mijn xm zijn 16 inch, steek 5x108, et 35, (j-waarde weet ik niet)
Standaard zit er 15 inch onder een XM. Als je naar 18” gaat kom je uit op banden van 205/50-18 of 215/45 -18. Deze maten zijn al groter dan standaard, maar zullen nog wel in de wielkuip passen. Op deze site kun je dat mooi uitzoeken:
Tevens zie je dan dat je erg weinig rubber overhoudt om kleine oneffenheden in de weg op te vangen. Door de geringere bandhoogte ga je behoorlijk inleveren op comfort! Daarom overweeg ik om mij 16” velgen weer in te ruilen voor standaard 15”...
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Standaard zit er 15 inch onder een XM
kdacht dat een exclusive van de fabriek schoenmaat 16 meekreeg
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
ronaldeponald schreef:Standaard zit er 15 inch onder een XM
kdacht dat een exclusive van de fabriek schoenmaat 16 meekreeg
nope, zover ik weet allemaal sc hoenmaatje 15.
om eerlijk te zijn zou ik 17 inch overwegen 18 inch is veel te
daarbij slijten je banden veel meer en neemt het verbruik flink toe
is 225/40 R18 geen optie ?
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
citroenc2 schreef:om eerlijk te zijn zou ik 17 inch overwegen 18 inch is veel te
daarbij slijten je banden veel meer en neemt het verbruik flink toe
waarop baseer jij die conclussie? Dat een bredere band meer verbruik kan opleveren, ok. Breder contactvlak.
Hoewel het maar een marginale stijgig zal zijn. Daarbij, een XM is nooit een superzuiinige wagen geweest dus….
Maar dat een bredere band meer zou slijten dan een kleinere…