(hoop dat het al niet 100 keer de revu is gepaseerd)
Goed, zoekfunctie gebruikt maar het enige relevantie kwam uit 2004…
Ik ben aardig thuis in de turbo techniek, werking van motoren en het kietelen hiervan.
Nu komt het:
S1 heeft mechanische pomp, kan zelf de inspuit hoeveelheid regelen tot +- 1.4 bar. Wastegate aanpassen / bleedvalve en gaan met de banaan.
S2 echter heeft de electrische pomp met een computer en de hele rataplan. Hier weet ik echter weinig van… kan deze zelf bijregelen? of is het 0.1 bar erbij, meteen in de noodloop en nieuwe chip laten schrijven? Moet dit uitbesteed worden?
Dit is namelijk een cruciaal punt in mijn zoektocht naar een XM.. opzich wil ik een S2, maar als die motor niet (eenvoudig->goedkoop) op te voeren is en afhankelijk ben van een chipper dan wordt het een S1 blok, desnoods in een S2 gebouwd. Of een S1 van 93/94 kopen met S1 blok erin en wat S2 uiterlijke dingen overzetten.
Graag jullie mening
Ouwe mopperkont
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_933.jpg)
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Re: Opvoeren 2.1TD S1/S2 verschillen…
Matthijs309 schreef:(hoop dat het al niet 100 keer de revu is gepaseerd)
Goed, zoekfunctie gebruikt maar het enige relevantie kwam uit 2004…
Ik ben aardig thuis in de turbo techniek, werking van motoren en het kietelen hiervan.
Nu komt het:
S1 heeft mechanische pomp, kan zelf de inspuit hoeveelheid regelen tot +- 1.4 bar. Wastegate aanpassen / bleedvalve en gaan met de banaan.S2 echter heeft de electrische pomp met een computer en de hele rataplan. Hier weet ik echter weinig van… kan deze zelf bijregelen? of is het 0.1 bar erbij, meteen in de noodloop en nieuwe chip laten schrijven? Moet dit uitbesteed worden?
Dit is namelijk een cruciaal punt in mijn zoektocht naar een XM.. opzich wil ik een S2, maar als die motor niet (eenvoudig->goedkoop) op te voeren is en afhankelijk ben van een chipper dan wordt het een S1 blok, desnoods in een S2 gebouwd. Of een S1 van 93/94 kopen met S1 blok erin en wat S2 uiterlijke dingen overzetten.
Graag jullie mening
De electronische pomp is pas vanaf MJ ‘97 toegepast, dus er zijn genoeg S2’s met een mechanische pomp. Overigens is mijn ervaring dat de motor mét electronische pomp veel soepeler en vlotter loopt, daar hoef je weinig aan op te voeren…
Gr Martijn
Is er iemand die dit kan bevestigen ? Wat is er vanaf 94 dan bijgekomen? Wat regelt die computer precies? Is dat een computer met al echte mappings of gewoon een ‘simpel’ circuit waar nog aan te spelen valt?
Ouwe mopperkont
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7277.jpg)
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
wat is precies uiteindelijk je doel?
lachgas is de meest goedkope manier van vermogenvermeerdering.
Zeker niet waar, lachgas is een dure setup, je moet de fles altijd vullen ($$$) en geeft een inmense impact op zowel je motor als aandrijflijn.
Met een turbo kan je dezefde cijfers halen, permanent(! dus niet met druk op de knop maar altijd overal), rendabeler, zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik wil uit het standaard 110pk 265nm blok iets van 130~140pk halen tegen de 300nm aan. Voornamelijk door restricties bij de uitlaat weg te halen en eventueel de inlaat wat te tweaken, turbo aan te passen etc. Alleen de hamvraag is dus of die electra dat snapt. Met de mechanische pomp kan je wel de nodige dingen afstellen zelf alleen weet ik dus niet wat die “Computer” kan.
Bij benzine modellen kan je aftermarket management systemen eropsetten zoals vems en megasquirt die je zelf kan inregelen maar met die diesels ligt dat net ff wat anders.
Ouwe mopperkont
Matthijs309 schreef:
Bij benzine modellen kan je aftermarket management systemen eropsetten zoals vems en megasquirt die je zelf kan inregelen maar met die diesels ligt dat net ff wat anders.
Een compleet aftermarket motormanagement is ook niet echt iets dat je snel en makkelijk inbouwt. Een elektronisch geregelde 2.1 is prima te chippen. Natuurlijk kost dat wel geld.
Verder heb ik op Martijns post weinig toe te voegen. Er zijn genoeg serie’s 2 met mechnische brandstofpomp.
Overigens snap ik het wel een beetje.. Het is fijner om zelf aan de brandstofpomp of turbo te kunnen schroeven dan dat je dat moet uitbesteden bij een chipper.
ik heb er geen kaas van gegeten maar m’n boerenverstand zegt dat als een auto te chippen is je de waardes die voor jou van belang zijn, dan toch kan aanpassen?
of denk ik nu te simpel ?
Dus er zijn echt type2’s met mechanische pomp waar geen computer of andere rare regel electronica aanzit?
@ Gompy: laten chippen is weer te makkelijk, en ik vind een 400 euro daarvoor buitensporig veel. Daarbij hobby ik gewoon rustig stap voor stap naar mn doel.. uitlaatje aanpassen voor snellere spool-up, dan misschien eens een intercooler aanpassen, dan de druk eens dat omhoog, een andere compressor op de turbo.
Ja je kan alles in 1 keer doen en laten chippen..
Nee ik vind het leuker om kleine stapjes te doen om het effect beetje uit te sprijden en om het zo goedkoop mogelijk te houden.
Ouwe mopperkont
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7277.jpg)
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Matthijs309 schreef:Zeker niet waar, lachgas is een dure setup, je moet de fles altijd vullen ($$$) en geeft een inmense impact op zowel je motor als aandrijflijn.
Met een turbo kan je dezefde cijfers halen, permanent(! dus niet met druk op de knop maar altijd overal), rendabeler, zo kan ik nog wel even doorgaan.Ik wil uit het standaard 110pk 265nm blok iets van 130~140pk halen tegen de 300nm aan. Voornamelijk door restricties bij de uitlaat weg te halen en eventueel de inlaat wat te tweaken, turbo aan te passen etc. Alleen de hamvraag is dus of die electra dat snapt. Met de mechanische pomp kan je wel de nodige dingen afstellen zelf alleen weet ik dus niet wat die “Computer” kan.
Bij benzine modellen kan je aftermarket management systemen eropsetten zoals vems en megasquirt die je zelf kan inregelen maar met die diesels ligt dat net ff wat anders.
heb je die helemaal links in het rijtje gezien van mijn fotooke? turbo EN lachgas. daspaslagge
Je kunt (indien goeie merk turbo?) de turbodruk toch opvoeren bij een D12 met mechanische dieselpomp ?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7277.jpg)
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
En dat zijn mannen met verstand kan ik je zeggen
Maar je hebt verschillende inlaatspruitstukken op een 2.1TD toch als ik me niet vergis?
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ja een plastice en een alu versie met EGR aansluiting
Ouwe mopperkont
Ik heb ze beide gehad, een S2 van 95’ met mechanische pomp en een 99’ met elektronische sturing dewelke ik nu rijdt. Of de ene nu meer kracht heeft als de andere is moeilijk te zeggen, wat ik wel kan zeggen is dat ik veel liever de 95’ reed als het puur op de motor aankomt. De mechanische versie had een veel direktere respons op het gaspedaal, ik heb graag dat als ik het pedaal induw dat de motor doet wat hem gevraagd wordt de 99’ lijkt altijd een dikke seconde bedenktijd nodige te hebben voor hij aanpakt. Dit is trouwens iets wat ik ook al bij andere ‘nieuwerwetse’ diesels gemerkt heb, en ik houd er echt niet van. Volgens mij is of was de koppelcurve van de oude vlakker, die begon geleidelijk door te trekken vanaf 2000tr waar de nieuwe pas echt losbreekt bij 2400tr maar dan sleurt hij wel door ook, dit is mijn persoonlijke ervaring, ik heb er geen tabellen of dergelijke bijgehaald hé.
Dit neemt niet weg dat ik niet graag met mijn ‘99 rijd hoor, integendeel hij zit nu eenmaal voller met allerlei leuke snufjes en er staat een mooi lederen salon in daar waar de andere echt ‘basic’ was maar het moteurke had ik wel liever.
Dirk
Simpele Ziel schreef:En dat zijn mannen met verstand
Waarvan dan?? Quote van hun site:
type motor PKvoor PKna NMvoor NMna Prijs
——————————————————————————————
BX 1,9 16V 118 130 145 160 € 455,00
BX 1,9 Gti 122 140 128 145 € 455,00
Van prijzen hebben ze wel verstand ja….
Test
Vroeger had je geen chips en computers in de motor.
Dus moest alles gesleuteld worden;
snelle nokken stok
vliegwiel lichter maken
spruitstukken aanpassen
etc etc.
Nu zijn er wel chips en computer.
Ik denk dat je het bovenstaande nog steeds kan doen.
Maar je computer moet denk ik toch ook wel aangepast worden
dan. Die denkt nog steeds aan de lagere turbodruk, dunnere
spuitstukken etc etc.
Met chiptuning plaats je een chip die het maximale (bij benadering)
uit de standaard motor haalt.
Het is dus de vraag tot in hoeverre de computer je daadwerkelijk
in de weg zit als je het zonder computer aanpassingen doet.
Maw turbo druk en snelle nokkenstok etc etc.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!