Wanneer mijn autoruiten aangedampt zijn krijg ik dit heel moeilijk weg met de blazers. Als uiteindelijk de voorruit gelukt is en de achterruit met de automatische ontdooiing blijf ik nog steeds met de zijruiten een probleem hebben ook al verzet ik de blazers van positie en “vollen bak” lucht blaas (zowel koud als warm). Heeft iemand hier nog slechte ervaring mee voor een Xsare Picasso ? Of een oplossing ??
In de garage zeggen ze dat ik mijn airco niet mag opzetten maar dan is de situatie alleen maar erger. Als ik dan de blazers op de zijruiten zet begint mijn voorruit weer aan te dampen en zo is het gevaarlijk rijden. :blue :blue
Zet 1 van je achterruiten een klein beetje open.
Het probleem is dat het vocht de auto uit moet zodat het niet aan je ramen vastslaat.
Ik neem aan dat je de airco niet op binnencirculeren hebt staan? Indien wel, uitzetten dus
Re: Aangedampte ruiten niet weg te krijgen
banxafe schreef:Wanneer mijn autoruiten aangedampt zijn krijg ik dit heel moeilijk weg met de blazers. Als uiteindelijk de voorruit gelukt is en de achterruit met de automatische ontdooiing blijf ik nog steeds met de zijruiten een probleem hebben ook al verzet ik de blazers van positie en “vollen bak” lucht blaas (zowel koud als warm). Heeft iemand hier nog slechte ervaring mee voor een Xsare Picasso ? Of een oplossing ??
In de garage zeggen ze dat ik mijn airco niet mag opzetten maar dan is de situatie alleen maar erger. Als ik dan de blazers op de zijruiten zet begint mijn voorruit weer aan te dampen en zo is het gevaarlijk rijden. :blue :blue
Waarom mag jij je arico niet aanzetten van die garage?? Het is juist een van de grote voordelen van airco!! Het ontwasemt echt als een gek met de airco aan. Kzou zeggen: daar is dat ding voor, dus gebruik hem ook. Het is alleen maar goed voor de airco als deze regelmatig gebruikt wordt.
Re: Aangedampte ruiten niet weg te krijgen
banxafe schreef:Als ik dan de blazers op de zijruiten zet begint mijn voorruit weer aan te dampen ....
Lijkt erg veel op het pas in het Xantia-forum behandelde “Ontwasemen voorruit”. Topic was toen ingebracht als 1e bericht van een nieuwe gebruiker. Is nooit verder dan dat 1e bericht gekomen, zodat we niet weten of iets uit de reacties geholpen heeft.
Weet je zeker dat je lucht niet op interne recirculatie staat? Tijdens gebruik van de airco condenseert bij recirculatie van je lucht vocht op de verdamper van je airco. Dat kan voldoende zijn om de hoeveelheid vocht die je produceert door uitademen en transpireren te verwijderen. Als je vervolgens de airco uitzet wordt er geen vocht meer verwijderd, er komt alleen maar bij. De lucht raakt oververzadigd en gaat condenseren op de koudste oppervlakken. Je ramen dus. Uit die recirculatie dus!
Normaal moet je in een Picasso zonder airco goed kunnen ontwasemen. Ik heb er nooit problemen mee. Beginnen met alle lucht op de voorruit via de voorruitontwaseming/ontdooing stand. Ventilatie in hoogste stand. Temperatuurregeling in hoogste stand. Dat moet het doen. Eventueel lucht- en vochtafvoer beetje helpen door achterramen op een kiertje te openen.
Wat natuurlijk niet helpt is een heel gezin met drukke kinderen met natte koude kleren in een Picasso te proppen, lekker rustig gordels aan te doen, de ramen laten beslaan en dan pas te starten en te beginnen met verwarmen.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Vaak gehoorde tip voor auto’s met airco is: zet de airco vijf minuten voor je bestemming uit en ontwasem dan op de ouderwetse manier (ventilatie, kachel en ramen). Dan schijn je het vocht van de condensor ook nog een beetje kwijt te kunnen raken. (ook alleen maar van horen zeggen en zien doen door de carpool-collega in de A4)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_710.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
EW schreef:Vaak gehoorde tip voor auto’s met airco is: zet de airco vijf minuten voor je bestemming uit en ontwasem dan op de ouderwetse manier (ventilatie, kachel en ramen). Dan schijn je het vocht van de condensor ook nog een beetje kwijt te kunnen raken. (ook alleen maar van horen zeggen en zien doen door de carpool-collega in de A4)
Helemaal juist.
Peter
Re: Aangedampte ruiten niet weg te krijgen
Ik heb jullie tips allemaal aandachtig gelezen en ga een beetje experimenteren thuis op de oprit. Zorgen dat ik aangedampte ruiten krijg (niets slechts denken hé) en een keer proberen met airco en zonder airco.
De achterramen openzettentijdens het rijden met 3 kinderen (8, 5 en 1 jaar) lijkt mij niet zo handig, de kindjes zijn nogal rap ziekjes.
Ik heb nog eens gecontroleerd en de airco staat op buitencirculatie, op binnenlucht verzetten we enkel in tunnels, een drukke binnenstad of files.
PS : Vorige winter hebben wij nooit onze airco opgezet (behalve 1 x week gedurende 5 minuten zodat de filter niet verstopte) om onze ruiten te ontwassemen en nu kunnen we niet zonder.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_863.jpg)
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Peteryed schreef:EW schreef:Vaak gehoorde tip voor auto’s met airco is: zet de airco vijf minuten voor je bestemming uit en ontwasem dan op de ouderwetse manier (ventilatie, kachel en ramen). Dan schijn je het vocht van de condensor ook nog een beetje kwijt te kunnen raken. (ook alleen maar van horen zeggen en zien doen door de carpool-collega in de A4)
Helemaal juist.
Peter
Het klopt inderdaad dat je de airco het beste circa 5 minuten van te voren uit kan zetten. Dit heeft alleen niet direct te maken met het probleem van banxafe. Het is verstandig om dit te doen zodat het ventilatiekanaal op de juiste temperatuur komt met de temperatuur van de omgeving. Dit voorkomt dat vocht kan gaan condenseren in het ventilatiekanaal. Wanneer dit wel regelmatig gebeurt (het condenseren dus) kan je schimmelvorming krijgen en dat geeft een zeer onaangename lucht.
Maar ik verbaas me over het advies van de garage om voor het ontwasemen van de ruiten niet de airco te gebruiken. Naar mijn beste weten is een van de effecten van een airco juist dat ze de luchtvochtigheid laat dalen, dat zou dus juist gunstig moeten zijn bij ontwasenen.
Hebben ze bij de garage ook gezegt waarom dat beter is??? Ik ben erg benieuwd!!
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Re: Aangedampte ruiten niet weg te krijgen
banxafe schreef:Ik heb nog eens gecontroleerd en de airco staat op buitencirculatie.
Ik heb vrij vaak in een Peugeot gereden waarbij waarschijnlijk de verbinding tussen de omstelklep voor “verse lucht” of “recirculeren” en de aandrijving daarvan op een of andere manier lam was. Resulteerde in een constant luid getik ergens onder het dashboard vandaan in de stand “verse lucht”. Tijdens telefoneren zette ik de ventilatie even op “recirculeren” om van dat getik af te zijn. Dan wordt het toch wel heel snel bedompt en gaan de ramen beslaan tot de druppels ervan aflopen.
Moraal van dit verhaal: Misschien blijft jouw omstelklep wel hangen in de stand “recirculeren”. Lastig te controleren. Probeer eens in de hoogste ventilatiestand om te schakelen en luister of je verschil hoort. Dat zou moeten. Je kunt ook proberen met recirculeren en verwarmen de temperatuur in de auto voelbaar te verhogen t.o.v. de buitentemperatuur. Schakel je daarna de verwarming uit en zet je tegelijkertijd de ventilatie op “verse lucht” dan moet je opeens koude lucht binnen voelen komen.
Succes met testen,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Hallo Banxafe,
dat aanslaan op je ramen heeft ondermeer te maken dat de binnenkant van je auto vochtig is. Nadat ik ooit een lekke band in de stromende regen gehad heb, en verzuimd heb op mijn achterklep dicht te doen, tijdens het verwisselen van het wiel, was mijn auto zeer vochtig. Hierdoor warren ook mijn ramen slecht schoon te krijgen. Perfecte oplossing voor dit probleem was een caravanvochtvreter in de auto te zetten ‘s-nachts. Na een week was ik van het vochtprobleem af.
Groeten, Walter
Kijk eerst even of er niet ergens water ligt dit moet toch vrij makkelijk te vinden zijn als ik de berichten zo lees. thuis op de oprtit experimenteren met de airco heeft weinig zin. Bij mij bleven de ramen ook steeds dichtslaan ook bij airco gebruik. Ik heb toen een tijdje rond gereden met de blower vol uit airco af en zowel in recirculatie als verse lucht stand. dit alles wel met ramen open anders wordt je niet goed. dit ongeveer een uur rijden gedaan zodat het zaakje van voldoende lucht werdt voor zien. de ramen sloegen tijdens die ritje ook helemaal dicht en kwamen pas na een uur weer een klein beetje open. Sinds dien zet ik de airco 5 maar liever nog 10 min voor het EINDE van een rit af en heb nooit meer problemen. bij het starten na een minuut of 2 de airco inschakelen en het vocht verdwijnt als sneeuw voor de zon. het is voor de airco beter om tijdens een rit te draaien want bij een stilstaande pomp beschadigen de lagers makkelijker. In ieder geval succes er mee
Van BX CHIC 1.6i ‘91 (Met Krul letters) Naar
Xantia 3.0 V6 24v exclusive
als tussen oplossing een Xsara 2.0HDI Break tot de automaat van de V6 weer werkende is.
AX Liberty 1.1 ‘92
en de Xantia is weer terug in leven
is het probleem ooit aangekaart bij de constructeur ?
Dit topic is uit 2004
Grote kans dat de wagen allang weg is.
En u bent?