Hallo lui,
Mijn dyane geeft me toch een boel licht de laatste tijd! Heerlijk. Alleen minder fijn dat dat komt door overspanning. De meter staat ver in het rood tijdens het rijden (voltmeter is het, geloof ik). Waar zit de spanningsregelaar bij de dyane? Zijn die dingen nog nieuw te koop?
Tweede: Het lijkt wel of er een rem vast zit. Ik heb een keertje heel hard geremt toen ik de kinders van school haalde en direct daarna stuurde de wagen wat zwaarder dan voorheen en trekt ie iets in het stuur. En het stinkt naar remvoering. Ik heb trommels voor. De handrem doet trouwens ook niks meer. Is dat een bekend probleem of moet ik nu beide kanten de trommels los halen?
Groeten,
Jan
Ik zou meteen gaan voor een electronische spanningsregelaar. Deze vervangt de mechanische en werkt veel betrouwbaarder.
Ik heb er al jaren ééntje in de Aca zitten.
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Het metertje in je dashboard is een laad meterje en geeft de hoeveelheid ampere in samenhang tot het voltage weer. Wanneer die in het rood is is er wat mis. Je spanningsregelaar zit tegen je schubord naast je rem pomp / boven je rempomp. vlakbij je zekeringen al heb jij daar weer twee bakjes voor maar in die hoek moet je zoeken. Deze kan je eventueel afstellen maar vervangen lijkt mij nu de enige oplossing. Ik weet niet of die nieuw te krijgen zijn maar ik denk het wel het is dezelfd als die van een eend. Je acccu gaat er aan als je hier mee door rijd.
Je remmen moeten uitelkaar. Je moet de trommels verwijderen en kijken wat er vast zit. Waarschijnlijk zit er een remcilinder vast. Je kan uitzoeken van welk wiel. Op de krik en draaien aan de wielen. Die niet soepel draait is hem. Remmen en direkt nog eens voelen geeft meer zekerheid. Ik zou gelijk beide kanten vervangen ze zijn waarschijnlijk even oud en dus in dezelfde staat. Wanneer de remschoenen nog goed zijn hoef je daar niks mee te doen maar als je er toch bij bent vervangen die hap. Het afstellen van de remschoenen voor, is een precies werkje. de afstand moet bij beide schoenen goed zijn en net niet de trommel raken. Oude trommel opengezaagd werkt het mooist om af te stellen. Je kan het ook goed met een metaalbewerkers liniaal doen. Het gaat om halve millimeters!
Voor dit klusje is het verwijderen van je voorspatborden prettig veel werk maar een hoop meer armslag.
De trommels moeten weer goed vast! en het liefst met een momentsleutel. Ik doe het op gevoel. Net voor het breken stoppen.
Je hebt een klus te doen dus.
Succes en ik lees het wel
Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
Ha Feiko,
Bedankt voor je antwoord. Klinkt als een klusje om niet even op straat te doen, hopelijk wordt de komende maand mijn garage opgeleverd… :S Omdat ze tweede auto is en mijn garage nog niet klaar is staat ze al weer een ruime maand stil met dit defect.
Het remmen vanaf hoge snelheid ging ook altijd erg trillend, kan dat een oorzaak zijn van dit probleem of is dat het gevolg van slecht afstellen? Of zijn dat kromme trommels?
Vriendelijke groet,
Jan
Hoi Jan!
Trillende remmen kunnen idd veroorzaakt worden door ovale trommels. Een verklaring voor ovale trommels is het volgende feit of fabel: flink hete remmen en dan strak op de handrem zetten. Het hete metaal koelt af en krimpt daarbij weer een beetje. Waar de remschoenen zitten kan dat niet en zal ‘ie een beetje ovaal worden.
Remedie: uit laten draaien of nieuwe/andere. Als je het goed doet, vervang je cylinder en schoenen en monteer je een nieuwe of afgedraaide oude trommel. Dit natuurlijk aan beide kanten. Meteen nieuwe remvloeistof natuurlijk en ze remt weer als nieuw!
Dit moet in een dag sleutelen echt wel te doen zijn.
Succes!!
Frank
PS kijk meteen of je hoezen nog goed zijn: als de boel toch los ligt, kan je dat meteen vervangen…
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Trommels kunnen op die manier krom gaan. Schijven hebben dit probleem eerder omdat die op een veel kleiner oppervlakte vastgehouden worden en daardoor eerder krom trekken.
Ik denk dat de trommels niet snel ovaal worden maar het kan. Trillen wordt ook veroorzaakt door slechte afstelling van de remschoenen. De remschoenen een beetje afvijlen aan het eind leverd ook een betere werking van de remmen op. De schoenen zijn waarschijnlijk asbest dus oppassen met die rommel!! Het is juist het slijpsel van een rem die het gevaarlijkst is het is heel heel fijn stof en dan dus hoogstwaarschijnlijk asbest
Uitdraaien is een goede oplossing. Je kan ze ook omdraaien dan komt de linker rechts en visa versa. Nieuwe schoenen en remcilinders, alles moet weer opnieuw inslijten en dan ben je waarschijnlijk het getril ook kwijt. Uitdraaien geeft daar meer zekerheid in.
Nee het is niet een klusje die je even op straat doet helaas. Tenzij je van regen bij je werk houdt.
Sterkte met het tijdelijke verlies van een van je mooiste auto’s
Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
Dank je! Ik wacht al maanden met smart op mijn garage, maargoed, dat heb je met nieuwbouw.
De remmen zijn door de vorige eigenaar vervangen, dus ik ga er eigenlijk vanuit dat het al geen astbest meer is. Eigenlijk verwacht ik ook dat hij daar ergens een foutje heeft gemaakt wat het trillen veroorzaakt, maargoed, het moet in ieder geval uit elkaar.
Die spanningregelaar, ziet die er zo uit: ?
Groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Ja dat is een spanningsregelaar. Kun je zo monteren draadjes aansluiten vastzetten op het schutbord en klaar.
Dan nog die duvelse remmen
Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
Ze staat nog steeds lam, buiten op de parkeerplaats. Het ziet er niet naar uit dat mijn garage al heel snel klaar is, dus ik ga maar onderdelen bestellen het het op straat doen.
Is het trouwens verstandiger om eerst de boel los te halen en dan te kijken wat ik hebben moet, of moet ik gewoon sowieso nieuwe remzuigers en schoenen / trommels hebben?
De handrem doet trouwens ook niks meer, ik voel geen weerstand. Zal er wel mee te maken hebben.
Kom ik bij het punt: hoe kom ik aan onderdelen? Remzuigers zijn wel te vinden, trommels /schoenen voor wordt lastig. Als ik bij H-Base kijk: alleen schijfspul voor. :S Ook geen spanningregelaar.
Zou er op CM zaterdag nog wat te vinden zijn?
Probeer het hier eens: http://www.2cv-onderdelen.nl/
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die spanningsregelaar is het zelfde als bij de 2CV en Ami8. Chateau Deuxcheveau in Beesd heeft em zeker.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik ben nu toch maar op straat begonnen omdat het me te gortig wordt. Alleen, hoe krijg je een remtrommel die vast zit gedemonteerd? Ik heb de aandrijfas los, de stelnokjes teruggedraaid, maar de trommel komt niet los. Ik kan em met een breekijzer en een moker een heel klein beetje rond draaien… Iemand de verlossende tip?
Groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Rustig erop slaan met de hamer. Hij zit op het diffstuk geroest. Soms willen de zuigertjes niet teruglopen om ruimte te krijgen. Draai de ontlucht nippel los (met een slangetje erop in een potje).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok, met het ontluchtingsnippel heb ik nog niet los gehaald. Maar hameren heeft geen effect gehad… Tip waar ik moet hameren?
Dus, slangetje op het nippel (naar een potje), nippel opendraaien en dan hameren?
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Twee dingen staan los van elkaar. Beetje overal op de trommel tikken om de roest te breken. zachtjes in het midden slaan wil ook wel eens helpen ( hoewel ik niet weet of de bak dat leuk vindt).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ehm, dat gaat dan niet werken. Hij zit namelijk vast na een harde remactie. Ik denk dat de remzuigers totaal vastzitten. Gaat dus niet over roest…