1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
LPG G3?
kalkema
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 31-05-2007

Gepost: 04 juni 2007 05:51 PM

Razz Raar idee om de C1 op gas te laten lopen?
Garage keek me vreemd aan Shocked  toen ik de auto vorig jaar bestelde maar ik ben toch wel nieuwsgierig of anderen ook dit idee hebben?!

Moet toch kunnen.. lach je je helemaal krom aan de pomp. Very Happy

Klaas

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 juni 2007 06:04 PM
  [ # 1 ]

Het is natuurlijk een fantastisch plan, met zulke verbruikcijfers ook nog eens op LPG lopen zonder (noemenswaardig veel) extra houderschapsbelasting. Alleen is er geen typegoedkeuring voor LPG afgegeven, en dat is een zeer kostbare zaak helaas.

Toyota schrijft simpelweg dat het niet mogelijk is. Een technische onderbouwing is daarbij niet gegeven. (zie o.a. dit PDF document )
Ik denk ook niet dat er veel animo voor is, over het algemeen denkt met dat LPG alleen uit kan als je veel rijdt. In de praktijk zal het omslagpunt bij dit soort wagens natuurlijk erg laag liggen.
Wat is het gemiddelde verbruik eigenlijk in de praktijk?

Profiel  
 
kalkema
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 31-05-2007

Gepost: 04 juni 2007 06:19 PM
  [ # 2 ]

Gemiddeld verbruik voor mij ongeveer 1:18, allemaal snelwegkilometers met een gangetje van zo’n 130kmh.

Leek me gewoon een perfect plan, snap niet waarom citroen peugeot en toyota diit toch niet uitgewerkt hebben.

Klaas

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 juni 2007 06:27 PM
  [ # 3 ]
kalkema schreef:

Gemiddeld verbruik voor mij ongeveer 1:18, allemaal snelwegkilometers met een gangetje van zo’n 130kmh.

Leek me gewoon een perfect plan, snap niet waarom citroen peugeot en toyota diit toch niet uitgewerkt hebben.

Klaas

Vertel mij eens wat voor voordeel ze er uit zouden kunnen halen? Ik bedoel, de markt zal niet groot zijn omdat de meesten echt geen gaspot in zo’n klein wagentje willen stoppen.
Kleine wagens zie je zelden op LPG, daar is gewoon weinig markt voor. Terwijl het natuurlijk een geweldige mogelijkheid is om zeer goedkoop te rijden. Tja… De markt kan wel een beetje voorlichting gebruiken dus.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 04 juni 2007 06:31 PM
  [ # 4 ]

Als een Visa 1100 RE uit 1986 wel op LPG kon rijden (en er nog prima op liep ook….1 op 11 a 12 op de snelweg), dan zou zo’n veel nieuwere motor er toch ook op kunnen draaien ?

Of heeft dat ook weer te maken met de kwestie carburateur of injectie ? Confused

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juni 2007 06:33 PM
  [ # 5 ]

Hoe zuiniger het autotje, hoe minder snel je het terugverdient…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
kalkema
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 31-05-2007

Gepost: 04 juni 2007 06:34 PM
  [ # 6 ]

Rolling Eyes
JA, de markt… das het probleem. Gastank zou ipv reserve wiel kunnen…. zijn tegenwoordig niet alleen nog die grote ronde tanks hoor.

Maar de markt is dus het probleem…  tja de kosten… een dieseluitvoering is veel duurder als dat je er gas in legt, persoonlijk vind ik diesel ook niet prettig rijden eigenlijk.  Is dus wel een goede optie, af fabriek lpg g3, benzine of diesel….

Klaas

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 juni 2007 06:35 PM
  [ # 7 ]
Bram schreef:

Als een Visa 1100 RE uit 1986 wel op LPG kon rijden (en er nog prima op liep ook….1 op 11 a 12 op de snelweg), dan zou zo’n veel nieuwere motor er toch ook op kunnen draaien ?

Een LPG installatie van een carburatieblok is zo ontzettend veel simpeler, dat het niet vanzelfsprekend is dat een modern blok dat ook kan.

Technisch gezien zal het overigens wel niet onmogelijk zijn om er LPG in te zetten, alleen zul je het niet gekeurd kunnen krijgen.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 juni 2007 06:38 PM
  [ # 8 ]

Misschien kun je eens in Frankrijk informeren, daar worden meerdere troenen af-fabriek met LPG geleverd. Misschien ook wel de C1. Binnen de EU is zo’n C1 altijd in NL in te voeren. Het zelf opbouwen zou theoretisch dan ook moeten mogen.
(helaas kent de RDW een groot verschil tussen theorie en praktijk, maar zo’n zelfde verhaaltje was er ook gaande over 2cv chassis’. Dit is uiteindelijk ook goed gekomen.)

Profiel  
 
kalkema
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 31-05-2007

Gepost: 04 juni 2007 06:40 PM
  [ # 9 ]

Evil or Very Mad
Ach, ik kon het altijd even proberen, rijd ik komende 10jr lekker door he. Was ik toch al van plan.

Klaas

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 04 juni 2007 06:40 PM
  [ # 10 ]
patje74 schreef:

Technisch gezien zal het overigens wel niet onmogelijk zijn om er LPG in te zetten, alleen zul je het niet gekeurd kunnen krijgen.

Gekeurd voor het kenteken (RDW) of straks voor de APK ?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 juni 2007 06:44 PM
  [ # 11 ]
Bram schreef:

Gekeurd voor het kenteken (RDW) of straks voor de APK ?

Voor de APK moet de hoofdbrandstof op het kenteken vermeld staan. Dit moet dus LPG zijn. Staat dat er niet op, dan zul je geen APK goedkeuring kunnen krijgen. Dus allereerst komt de RDW om het hoekje kijken om de hoofdbrandstof op het kenteken te krijgen.

Bij de APK wordt eigenlijk alleen gekeken naar de slangen (gaan aan autoleven lang mee) en of het goed in de papieren staat, verder niets)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juni 2007 06:46 PM
  [ # 12 ]

ok.. 1 op 18. We laten een LPI inbouwen en gaan daar 2000 euro voor lappen. Moeten we dus 36000 km rijden voor het goedkoper wordt.

OOOOWWWW wacht. wegenbelasting. Nu 20 euro per maand. straks 50 euro(geschat) dus we moeten per jaar ook nog 360 euro verdienen. Is gelijk aan 6480 km…
Ok.
geschat rijdt je in een C1 10.000km /jaar. Hebben we dus 3520 per jaar over om de installatie terug te verdienen… Dus na 10 jaar gaan we EINDELIJK geldverdienen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 04 juni 2007 06:50 PM
  [ # 13 ]
bogaard77 schreef:

OOOOWWWW wacht. wegenbelasting. Nu 20 euro per maand. straks 50 euro(geschat) dus we moeten per jaar ook nog 360 euro verdienen. Is gelijk aan 6480 km…
Ok.

Het verschil tussen een wagen uit de gewichtsklasse van een C1 op benzine en een op LPG G3 is afgerond naar boven exact €0,00 Laughing

(volgens de berekeningssite van a.o. de autotelegraaf.)

Als je nu eens 2 jaar doet over die 36000 km van jou terwijl je de auto 4 jaar wilt houden. Dan heb je toch mooi €2000,- minder aan brandstof uitgegeven.
Als je dus ietsje meer in de wagen zit, bespaar je €100,- per maand!!!
Beter is nog om zoiets als occasion te kopen. Dna heb je de afschrijving niet meer.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 juni 2007 06:56 PM
  [ # 14 ]

OJA! Dat was bij mijn Dyane wel anders….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
kalkema
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 65
Geregistreerd: 31-05-2007

Gepost: 04 juni 2007 07:35 PM
  [ # 15 ]

Heu… ik rijd dus meer dan 20.000km per jaar en de wagen moet wat langer dan vier jaar blijven…...... daarom ook het idee.

Klaas

Profiel  
 
 
1 van de 6
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook