een bredere band zal niet meer slijten,
mits de totale geometrie van band/wiel/wegdek correct is natuurlijk
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
gompy58 schreef:citroenc2 schreef:om eerlijk te zijn zou ik 17 inch overwegen 18 inch is veel te
daarbij slijten je banden veel meer en neemt het verbruik flink toe
waarop baseer jij die conclussie? Dat een bredere band meer verbruik kan opleveren, ok. Breder contactvlak.
Hoewel het maar een marginale stijgig zal zijn. Daarbij, een XM is nooit een superzuiinige wagen geweest dus….Maar dat een bredere band meer zou slijten dan een kleinere…
het verbruik stijgt flink ik heb het zelf met bijv me xantia waar ik van 185/65/15 naar 225/45/17 ben gegaan
verbruik van 1 op 10 naar 1 op 8.5
omdat vaak een bredere band iets zachter is kwa rubber om te zorgen dat alles aan de weg kleeft slijten deze iets sneller
daarbij komt nog eens dat je een zeer dunne band krijgt op de xm bij 18 inch en niet echt lekker meer rijdt
ik begin er iid steeds meer van terug te komen, ik zocht oorspronkelijk 17” velgen en laat die megs-sloffen maar liggen
de speedliners die er nu onder zitten zijn 16” dus 1 maatje groter kan toch wel, heeft ieksemmu ook geen 17 inchers ?
Rij nooit sneller dan je bescherm-engel kan vliegen
http://www.inkbros.nl
ronaldeponald schreef:ik begin er iid steeds meer van terug te komen, ik zocht oorspronkelijk 17” velgen en laat die megs-sloffen maar liggen
de speedliners die er nu onder zitten zijn 16” dus 1 maatje groter kan toch wel, heeft ieksemmu ook geen 17 inchers ?
17” is idd volgens mij de mooiere/betere combi. 18” is weinig comfortabel nog en geen idee wat je voor die sloffen kwijt bent maar weinig zal het niet zijn. Zeker niet als je Michelin wilt hebben.
Volgens mij staan er op MP nog een praktisch nieuwe OZ setje dat van een renault afkomt. Zonder banden overigens enneuh, ze staan er al een tijdje
als het goed is hanteert renault een andere steek
als je een redelijk adres wil voor 17 inch banden pb maar scheelt echt een hoop met hier
Passen niet. Zeker weten. Dus niet proberen! En zo niet, dan toch!
(tenminste, dat zegt mijn smaakadviseur)....
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
8j zou een probleem kunnen zijn. Op een CX past dat achter niet in de wielkasten. Kwa omtrek is een 18 inch met lagere band niet groter dan een 17 inch, maar de breedte van de velg zou een probleem kunnen gaan vormen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Die ik bedoelde zijn idd geen 17 inch. Het is 16"OZ maar met dubbele steek dus zou wel passen….
Advertentie 8757141313
Type: OZ superturismo GT
Maat: 7*16inch
ET: 40
PCD 5*108/110
Velgen zijn twee jaar oud en gebruikt onder een Renault Espace type IV Velgen zijn exclusief banden.
Ook geschikt voor:
Alfa 166
Peugeot 407
Peugeot 607
Renault Senic
Op zich wel een mooi setje maar das een kwestie van smaak.
ZPJ4_Joep schreef:Ik heb wel ervaring met 245 en 225 op 7.5J velgen, op zich is het voor de wegligging wel heel leuk. Je kan snelle bochten nemen. Vooral klaverbladen enz., maar korte bochtjes blijft de XM slecht vanwege het zware blok voorin.
Vering wordt zeer hard! En ‘raar’ in combinatie met het hydractive, want de korte oneffenheden voel je heel goed maar de grotere ‘comfort’schommelingen hou je wel. Niet echt top.
Weggedrag wordt op zich beter met het sturen, als je de goeie velgen hebt, en ook de goeie banden. De grens ligt wat hoger. Alleen als je over de grens gaat.. Kan de achterkant uitbreken. Al een paar keer gehad.
Met glad weer is het alleen maar slechter dan smallere banden. Vooral op ijs blijf je glijden. Nou waren dit wel zomerbandjes.
Wielkast achter moet je verbreden, misschien zelfs iets uitslijpen (bij Postert achterbumper).18 inch ziet er wel super uit.. maar rijdt heeeel hard denk ik zo.
Heb zelf met 16 inch, 225/50 al het gevoel niet meer in een ‘troentje te zitten.
Ik heb destijds met mijn BX 16 inch gereden (ipv orginele 14) en ik vind dat er weinig verschil in zat
Ik denk ook zeker wel dat je 18 inch voelt, maar hydractive past zich wel aan. Bij 16 inch bij een XM (dus 1 maat groter) kun je toch geen verschil voelen…
Dat voel je wel degelijk hoor, hoe meer je van de bandhoogte afhaalt hoe meer je straatklinkers en ribbels gaat voelen. Ik heb zelf 205/55-16” en ben daar qua comfort niet blij mee. Hoewel ik de velgen heel mooi vind overweeg ik toch standaard 15”.
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
ZPJ4_Joep schreef:Ijs schreef:Ik denk ook zeker wel dat je 18 inch voelt, maar hydractive past zich wel aan. Bij 16 inch bij een XM (dus 1 maat groter) kun je toch geen verschil voelen…
Hoe kom je erbij, ‘kun je geen verschil voelen’? Heb jij soms met beide gereden?? Heb meerdere malen gewisseld tussen 15 en 16 inch.
Beargumenteer eerst voordat je dat soort dingen gaat roepen.
Oja, DIRAVI krijgt wel wat meer moeite met bijv. 225’s voorop, vooral als ze wat minder profiel hebben.
Beetje matige reactie zeg..
ZPJ4_Joep schreef:
Ik zou gaan voor 245 achter en 225 vóór.
niet dat die 245 nut heeft, maar het ziet er wel lekker gevuld uit.
Lekker handig, nóg meer overstuur! Of heb jij daar geen ervaring mee?
Sjemig, vroeger gepest?
Ga jij lekker uittesten, we horen het vanzelf. Maar als je graag stug rijd kun je beter bmw kopen natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ijs schreef:Sjemig, vroeger gepest?
Jazeker!
Ik wil niet vervelend zijn, maar zou het over de inhoud kunnen gaan? Voor persoonlijke aanvallen is er altijd de mogelijkheid tot PM op forums.