Beste BX-liefhebbers,
Naar aanleiding van een discussie op een Frans autoforum, ben ik mij gaan afvragen wat precies de reden is geweest waarom de Citroën BX in Nederland altijd zo’n populaire auto is geweest.
Wat waren vanaf begin 1983 de redenen waarom Nederlanders een BX kocht?
Hoe deed de BX het toen ten opzichte van zijn concurrenten? (Sierra, 405, R21, Golf etc)
Zijn er nog gegevens/verkoopcijfers bekend uit de jaren dat de BX in de showroom stond?
Er schijnen nu nog zo rond de 10.000 BX’en te bestaan in Nederland, en er zijn er wereldwijd zo’n 2,2 miljoen van verkocht. Ik ben nieuwsgierig naar gegevens van toen…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Re: Waarom was de BX zo populair?
XBXG schreef:Er schijnen nu nog zo rond de 10.000 BX’en te bestaan in Nederland
Maak daar maar zo’n 3 á 4000 van
Leuk topic
Alleen ik vrees dat dit een topic gaat worden van 40 pagina’s en dan straks deel 2… enz…
Raak je nooit over uitgepraat…
Mijn vader heeft in 1983 een nieuwe lease BX gehad!! dit was een 14e, deze auto is vooral destijds gekozen om het futuristische dashboard en de rij-eigenschappen!
Emiel
Denk dat prijs en uiterlijk veelal de doorslag gaven. De BX was duidelijk een Citroen maar NIET te opzichtig. Daarnaast kreeg men een ruime 5 deurs auto. Dankzei de BX zijn ook vele niet Citrofielen in een Citroen gestapt. Vele zijn blijven hangen andere zijn gauw op een ander merk overgestapt. Een leuk overzicht van de populariteit zie je in de verkoopcijfers:
Jaar: Aantal:
1982: 4
1983: 3960
1984: 6738
1985: 11918
1986: 18017
1987: 17600
1988: 15097
1989: 15205
1990: 15293
1991: 12824
1992: 7966
1993: 3185
Zo zie je dat het jaar 1986 een topper was. Misschien wel omdat toen de eerste facelift werd toegepast….wie weet. Met een totaal van 127.500 exemplaren staat de BX op de tweede plek van meeste verkochte Citroens in Nederland. De 2CV staat ver bovenaan met 256.000 verkochte exemplaren. Leuk om te zien is dat de voorganger van de BX, de GS op de derde plek staat met 112.000 verkochte exemplaren
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Omdat het zo’n mooie auto is
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Wat ik mij nog herinner uit die tijd was dat de BX aanvankelijk hier helemaal niet zo aansloeg.
Citroen Nederland heeft toen het instapmodel in prijs verlaagd als lokkertje.
Deze was in vergelijking met zijn concurenten een ijzersterke aanbieding.
Verkoopcijfers: (bron: Citroën in Nederland)
1982 4 ( )
1983 3960
1984 6738
1985 11918
1986 18017
1987 17600
1988 15097
1989 15205
1990 15293
1991 12824
1992 7966
1993 3185
1994 ???
Jeroen
Indertijd was de BX redelijk populair. In verhouding had je voor weinig geld een royale auto. In 1987 betaalde je voor een BX 14 een paar duizend gulden minder dan een Opel Kadett 1.2. In verhouding had je meer vermogen, meer comfort, meer ruimte en modernere techniek. Kortom: “value for money”.
Ook de wat luxere varianten waren opmerkelijk goedkoop vergeleken in hun klasse. Er wordt altijd lacherig gedaan internationaal over zunige hollanders, maar dat speelt wel degelijk mee: zeker omdat auto’s in NL dankzij de BPM (toen BVB) een stuk duurder waren dan in veel andere landen.
Nadelen van de BX waren er toen ook. De slogan “bx, de garage vind ie maar niks” bleek meer te worden “bx, de garage vind em maar niks”. De kwaliteit was niet altijd om over naar huis te schrijven, met als gevolg een toch behoorlijke afschrijving. Indertijd werden de goedkope uitvoeringen veel meer verkocht. Dat zie je nou niet meer zo terug omdat vooral de dure uitvoeringen gekoesterd en bewaard worden. Echter, van met name die goedkope uitvoeringen was de afwerkingskwaliteit matig te noemen. De stoelbekleding hing er al snel als een vod bij. De verkleurende doorgekleurde bumpers geven de BX al snel een el-cheopo uitstraling.
ALs je hier nog meer over wilt lezen zou je je En Avants eens moeten terugbekijken. Maurice Fransen (ex. voorzitter BX CLub) heeft hier best interessante stukken over geschreven die indertijd in de En Avant gepubliceerd zijn.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Omdat ze geen drol kosten….
En zo kunnen mensen die eigelijk geen auto betalen kunnen toch rijden.
Er is geen geld voor onderhoud , dus als het kapot loopt gaat het naar de sloop.
Al moet je voor een mooie met weinig km. nog wel redelijk wat betalen.
Omdat het een buitengewoon fraaie auto is met heerlijke rijeigenschappen!
Als men mij ziet uitstappen, komt het onderwerp ook vaak ter sprake en de mensen die er vroeger (in de tijd dat je ‘m nieuw kon kopen) in gereden hebben, geven meteen aan dat dat vooral kwam door het fantastische comfort in vergelijking met z’n generatiegenoten. Ook wordt de betrouwbaarheid vaak geroemd, wat men schijnbaar niet van een Citroen verwachtte!
Edit: Over de betrouwbaarheid zou je dus kunnen discussieren, of kom ik enkel tevreden ex-bx-rijders tegen?
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
B_iks schreef:
Edit: Over de betrouwbaarheid zou je dus kunnen discussieren, of kom ik enkel tevreden ex-bx-rijders tegen?
Ik rij nu meer dan 10 jaar met mijn BX en hij heeft het tot nu toe prima gedaan.
Alleen de retourslangen , koppakking , standaard probleem bij een 1400 , en nu een radiateur.
Vind ik netjes voor een BX van 13 jaar.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
hahha jah!!!
heel vaak hoor je: ik heb ook een Bx gehad
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
B_iks schreef:
Edit: Over de betrouwbaarheid zou je dus kunnen discussieren, of kom ik enkel tevreden ex-bx-rijders tegen?
Ach ja, betrouwbaarheid. De mensen op het forum weten onderhand wel dat een BX best betrouwbaar kan functioneren. Echter, ik probeer meer aan te geven hoe het tijdsbeeld was. Hoewel de auto ook nieuw relatief goedkoop aangeschaft kon worden, daalde de waarde snel vanwege de in de volksmond veronderstelde matige kwaliteit. Ergens klopt het ook wel een beetje. Er zijn genoeg auto’s die met minder onderhoud beter presteren.
Ach ja, veel ex BX rijders zijn best positief vanwege de vele prettige kanten van het verhaal, maar ook bijna elke BX rijders heeft wel eens een moment beleefd dat naar de groene Total flacon gegrepen moest worden (al dan niet door de wegenwacht) en kan daar een smakelijk verhaal over vertellen.
Leuk om eens al die verkoopcijfers te zien. Al had ik ze lang geleden al wel eens gezien; nu ik ze eens rustig bekijken en het op me laten inwerken.
Leuk ook om verhalen te lezen van mensen die de BX nog nieuw in de showroom hebben zien staan. Dat had ik ook wel (ben immers geboren vóór de introductie van de BX), maar was nog te jong om met auto’s bezig te houden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Ja, dat geloof ik best. Zo hadden wij thuis een Renault 14 “full options” (alles electrisch!) uit 1979. Die lag in 1984 op de sloop… Dat dat bij de BX ook zo is geweest verbaast me niks. Het blijft tenslotte een Franse auto… ops:
Maar stel je gerust; dat komt elke dag nog voor met nieuwe auto’s. Toen ik bij Renault werkte kwamen er ook vaak auto’s terug die een paar dagen eerder (of soms dezelfde dag!) waren verkocht en al mankementen vertoonden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
eerlijk is eerlijk. van al onze auto’s is onze bx 1.9 diesel break (MET trekhaak, MET dakdrager) de meest betrouwbare op dit moment. die is nu in gebruik door een klant met een peugeot 806 (lees evasion geloof ik) hier bij ons is om de koppakking te laten vervangen.
de bx wordt door deze klant ook als zeer comfortabel ervaren en het zal me niets verbazen wanneer ze er een bod op gaan doen.
moeten we haar dan verkopen??