Dank je Lampie.
Van een feature met die klep was ik nog niet op de hoogte.
Bedoel je met motor dat ding dat een stokje bedient?
Heb ik nog wel liggen, misschien die eens vervangen…
Matthijs2006 schreef:Bedoel je met motor dat ding dat een stokje bedient?
Ja, die.
Met vriendelijke groet,
Erik
Groetjes Erik!
waar?
Matthijs2006 schreef:Ik ben van plan morgen ook even naar een sloop in de Betuwe te gaan…die heeft meerdere XMs staan…
Hoi waar is de sloop? Omdat we altijd met de XM naar NL gaan is het toch handig te weeten waar je iets kan krijgen behalve Knobout of Bart Ebben.
Groeten, Johannes
Dit is een incidentele sloop…niet een autosloperij…
Daarnet weer even met de klep staan pielen….
Een halve week zat ie op slot zonder eraf te willen met de CV….en leek het klepslot dolgedraaid…totdat ik hem weer open kreeg….
Ik doe de klep weer dicht, doe de auto met de AB op CV, en nu zit de klep óók op slot weer!! Wat ie dus heel lang niet wilde, hij wilde alleen met de sleutel vergrendeld worden.
Ik snap echt de logica niet. Is die er wel? Waarom nu weer wel op slot met de CV? Ik heb niks veranderd aan de config.
Zoals mensen in deze draad al zeiden, kun je met de sleutel in het klepslot dus kennelijk inderdaad iets wijzigen mbt de manier van omgaan met de CV van de klep. Maar wat en hoe dan precies?
Lampie schreef:Met de afsluitfeature van de kofferklep zit het zo:
Als je ‘m met de sleutel op slot draait, dus naar rechts dan kun je de sleutel in die stand eruit halen, dan wordt er in de klep een schakelaar ingedrukt die het CV-signaal onderbreekt (je hebt ‘m vast wel zien zitten, Matthijs) dan gaat hij niet meer met de CV mee en blijft hij dus op slot. Je kunt ‘m ook op slot draaien en de sleutel een stukje terugdraaien naar de middenstand en dan blijft de klep op slot totdat ie weer bediend wordt met de CV. Het hoort dus niet zo te zijn dat hij openblijft.
Maar dit lijkt op mijn oude probleem, had ook een twijfelend kofferbakslot: die ging dan soms niet open en soms niet dicht. Heb toen een nieuwe motor van de sloop gehaald, en alles werkte weer goed, totdat het 2 dagen later flink geregend had! Je hoorde de motor nog wel draaien, maar bleef hangen op een punt ergens halverwege. Als ik de hendel van de kofferklep indrukte voelde ik dat ik het stangetje terugduwde en was dan dus niet op slot. Als het dan weer een aantal dagen droog was, was het probleem over. Ik heb het toen maar gegooid op een aardprobleem, en heb er verder niets meer aan gedaan.
Met vriendelijke groet,
Erik
Ik heb hier ook naar gekeken, draaiend aan de sleutel en in de klep kijkend. Lijkt erop dat het palletje van het sleutelslot die schakelaar van de CV niet raakt soms…
En de handgreep van het mechaniek is ook een beetje lam…
Dus maar weer eens alles vervangen…inclusief stokjesmotortje…
Dat schakelaartje in je klep die bediend wordt als je de sleutel naar rechts draait is puur een onderbreker van het cv-signaal, en onderbreekt op het moment dat hij wordt ingedrukt. Als je de kofferbak dus op slot draait en de sleutel in de middenstand eruit haalt wordt hij even ingedrukt maar heeft geen invloed op de vergrendeling, want er is op dat moment geen cv-signaal.
Pas op het moment dat je de sleutel eruithaalt in de rechtsom-stand blijft (als het goed is ) het schakelaartje ingedrukt en kan het cv-signaal de stokjesmotor niet bereiken.
Misschien dat het schakelaartje is blijven hangen en door het pielen is hij weer losgekomen? Beetje wd40 inspuiten misschien? Of een ander smeervetje… Of heb je alles al vervangen en werkt het?
Groetjes Erik!
Re: waar?
Johannes schreef:Matthijs2006 schreef:Ik ben van plan morgen ook even naar een sloop in de Betuwe te gaan…die heeft meerdere XMs staan…
Hoi waar is de sloop? Omdat we altijd met de XM naar NL gaan is het toch handig te weeten waar je iets kan krijgen behalve Knobout of Bart Ebben.
Groeten, Johannes
Ooooo, deze sloperij. Sorry. Deze zit in Lienden. Adres moet ik even opzoeken.
Lampie schreef:Dat schakelaartje in je klep die bediend wordt als je de sleutel naar rechts draait is puur een onderbreker van het cv-signaal, en onderbreekt op het moment dat hij wordt ingedrukt. Als je de kofferbak dus op slot draait en de sleutel in de middenstand eruit haalt wordt hij even ingedrukt maar heeft geen invloed op de vergrendeling, want er is op dat moment geen cv-signaal.
Pas op het moment dat je de sleutel eruithaalt in de rechtsom-stand blijft (als het goed is) het schakelaartje ingedrukt en kan het cv-signaal de stokjesmotor niet bereiken.
Misschien dat het schakelaartje is blijven hangen en door het pielen is hij weer losgekomen? Beetje wd40 inspuiten misschien? Of een ander smeervetje… Of heb je alles al vervangen en werkt het?
Nou, ik heb enorm met die sleutel staan pielen en nu lijkt alles weer te werken. Slot staat in de stand van “niet de CV onderbreken.” Dus alles lijkt nog goed te gaan. Maar ik zou er weleens WD40 op kunnen spuiten.