1 van de 20
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Waarom was de BX zo populair?
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 04 juni 2007 11:29 PM

Beste BX-liefhebbers,

Naar aanleiding van een discussie op een Frans autoforum, ben ik mij gaan afvragen wat precies de reden is geweest waarom de Citroën BX in Nederland altijd zo’n populaire auto is geweest.

Wat waren vanaf begin 1983 de redenen waarom Nederlanders een BX kocht?
Hoe deed de BX het toen ten opzichte van zijn concurrenten? (Sierra, 405, R21, Golf etc)
Zijn er nog gegevens/verkoopcijfers bekend uit de jaren dat de BX in de showroom stond?

Er schijnen nu nog zo rond de 10.000 BX’en te bestaan in Nederland, en er zijn er wereldwijd zo’n 2,2 miljoen van verkocht. Ik ben nieuwsgierig naar gegevens van toen…  Wink

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 04 juni 2007 11:34 PM
  [ # 1 ]

Re: Waarom was de BX zo populair?

XBXG schreef:

Er schijnen nu nog zo rond de 10.000 BX’en te bestaan in Nederland

Maak daar maar zo’n 3 á 4000 van Shocked  Sad

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 04 juni 2007 11:37 PM
  [ # 2 ]

Leuk topic Cool

Alleen ik vrees dat dit een topic gaat worden van 40 pagina’s en dan straks deel 2… enz…  Wink

Raak je nooit over uitgepraat…

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 04 juni 2007 11:43 PM
  [ # 3 ]

Mijn vader heeft in 1983 een nieuwe lease BX gehad!! dit was een 14e, deze auto is vooral destijds gekozen om het futuristische dashboard en de rij-eigenschappen!

Emiel

Profiel  
 
Bassiechevron
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 589
Geregistreerd: 09-01-2006

- Visa Club
Gepost: 04 juni 2007 11:44 PM
  [ # 4 ]

Denk dat prijs en uiterlijk veelal de doorslag gaven. De BX was duidelijk een Citroen maar NIET te opzichtig. Daarnaast kreeg men een ruime 5 deurs auto. Dankzei de BX zijn ook vele niet Citrofielen in een Citroen gestapt. Vele zijn blijven hangen andere zijn gauw op een ander merk overgestapt. Een leuk overzicht van de populariteit zie je in de verkoopcijfers:

Jaar:  Aantal:

1982: 4
1983: 3960
1984: 6738
1985: 11918
1986: 18017
1987: 17600
1988: 15097
1989: 15205
1990: 15293
1991: 12824
1992: 7966
1993: 3185

Zo zie je dat het jaar 1986 een topper was. Misschien wel omdat toen de eerste facelift werd toegepast….wie weet. Met een totaal van 127.500 exemplaren staat de BX op de tweede plek van meeste verkochte Citroens in Nederland. De 2CV staat ver bovenaan met 256.000 verkochte exemplaren. Leuk om te zien is dat de voorganger van de BX, de GS op de derde plek staat met 112.000 verkochte exemplaren

Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!

Profiel  
 
Autofan
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3355
Geregistreerd: 26-01-2006

- 2CV Auto
Gepost: 04 juni 2007 11:44 PM
  [ # 5 ]

Omdat het zo’n mooie auto is Wink

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 04 juni 2007 11:44 PM
  [ # 6 ]

Wat ik mij nog herinner uit die tijd was dat de BX aanvankelijk hier helemaal niet zo aansloeg.
Citroen Nederland heeft toen het instapmodel in prijs verlaagd als lokkertje.
Deze was in vergelijking met zijn concurenten een ijzersterke aanbieding.

Verkoopcijfers: (bron: Citroën in Nederland)

1982   4 ( Wink )
1983   3960
1984   6738
1985   11918
1986   18017
1987   17600
1988   15097
1989   15205
1990   15293
1991   12824
1992   7966
1993   3185
1994   ???

Jeroen

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 juni 2007 11:50 PM
  [ # 7 ]

Indertijd was de BX redelijk populair. In verhouding had je voor weinig geld een royale auto. In 1987 betaalde je voor een BX 14 een paar duizend gulden minder dan een Opel Kadett 1.2. In verhouding had je meer vermogen, meer comfort,  meer ruimte en modernere techniek. Kortom: “value for money”.

Ook de wat luxere varianten waren opmerkelijk goedkoop vergeleken in hun klasse. Er wordt altijd lacherig gedaan internationaal over zunige hollanders, maar dat speelt wel degelijk mee: zeker omdat auto’s in NL dankzij de BPM (toen BVB) een stuk duurder waren dan in veel andere landen.

Nadelen van de BX waren er toen ook. De slogan “bx, de garage vind ie maar niks” bleek meer te worden “bx, de garage vind em maar niks”. De kwaliteit was niet altijd om over naar huis te schrijven, met als gevolg een toch behoorlijke afschrijving. Indertijd werden de goedkope uitvoeringen veel meer verkocht. Dat zie je nou niet meer zo terug omdat vooral de dure uitvoeringen gekoesterd en bewaard worden. Echter, van met name die goedkope uitvoeringen was de afwerkingskwaliteit matig te noemen. De stoelbekleding hing er al snel als een vod bij. De verkleurende doorgekleurde bumpers geven de BX al snel een el-cheopo uitstraling.

ALs je hier nog meer over wilt lezen zou je je En Avants eens moeten terugbekijken. Maurice Fransen (ex. voorzitter BX CLub) heeft hier best interessante stukken over geschreven die indertijd in de En Avant gepubliceerd zijn.

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 04 juni 2007 11:53 PM
  [ # 8 ]

Omdat ze geen drol kosten….

En zo kunnen mensen die eigelijk geen auto betalen kunnen toch rijden.
Er is geen geld voor onderhoud , dus als het kapot loopt gaat het naar de sloop.

Al moet je voor een mooie met weinig km. nog wel redelijk wat betalen.

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 04 juni 2007 11:54 PM
  [ # 9 ]

Omdat het een buitengewoon fraaie auto is met heerlijke rijeigenschappen!  Cool

Als men mij ziet uitstappen, komt het onderwerp ook vaak ter sprake en de mensen die er vroeger (in de tijd dat je ‘m nieuw kon kopen) in gereden hebben, geven meteen aan dat dat vooral kwam door het fantastische comfort in vergelijking met z’n generatiegenoten. Ook wordt de betrouwbaarheid vaak geroemd, wat men schijnbaar niet van een Citroen verwachtte!

Edit: Over de betrouwbaarheid zou je dus kunnen discussieren, of kom ik enkel tevreden ex-bx-rijders tegen?

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 05 juni 2007 12:05 AM
  [ # 10 ]
B_iks schreef:

Edit: Over de betrouwbaarheid zou je dus kunnen discussieren, of kom ik enkel tevreden ex-bx-rijders tegen?

Ik rij nu meer dan 10 jaar met mijn BX en hij heeft het tot nu toe prima gedaan.
Alleen de retourslangen , koppakking , standaard probleem bij een 1400 , en nu een radiateur.

Vind ik netjes voor een BX van 13 jaar.

Profiel  
 
McDean
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005

- BX Sport MK2
- AX GT chic
Gepost: 05 juni 2007 12:06 AM
  [ # 11 ]

hahha jah!!!

heel vaak hoor je: ik heb ook een Bx gehad Laughing

Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 05 juni 2007 12:14 AM
  [ # 12 ]
B_iks schreef:

Edit: Over de betrouwbaarheid zou je dus kunnen discussieren, of kom ik enkel tevreden ex-bx-rijders tegen?

Ach ja, betrouwbaarheid.  De mensen op het forum weten onderhand wel dat een BX best betrouwbaar kan functioneren. Echter, ik probeer meer aan te geven hoe het tijdsbeeld was. Hoewel de auto ook nieuw relatief goedkoop aangeschaft kon worden, daalde de waarde snel vanwege de in de volksmond veronderstelde matige kwaliteit. Ergens klopt het ook wel een beetje. Er zijn genoeg auto’s die met minder onderhoud beter presteren.

Ach ja, veel ex BX rijders zijn best positief vanwege de vele prettige kanten van het verhaal, maar ook bijna elke BX rijders heeft wel eens een moment beleefd dat naar de groene Total flacon gegrepen moest worden (al dan niet door de wegenwacht) en kan daar een smakelijk verhaal over vertellen.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 05 juni 2007 01:19 AM
  [ # 13 ]

Leuk om eens al die verkoopcijfers te zien. Al had ik ze lang geleden al wel eens gezien; nu ik ze eens rustig bekijken en het op me laten inwerken.  Wink

Leuk ook om verhalen te lezen van mensen die de BX nog nieuw in de showroom hebben zien staan.  Cool Dat had ik ook wel (ben immers geboren vóór de introductie van de BX), maar was nog te jong om met auto’s bezig te houden.  Wink

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 05 juni 2007 01:31 AM
  [ # 14 ]

Ja, dat geloof ik best. Zo hadden wij thuis een Renault 14 “full options” (alles electrisch!) uit 1979. Die lag in 1984 op de sloop… Dat dat bij de BX ook zo is geweest verbaast me niks. Het blijft tenslotte een Franse auto… Rolling Eyes  Surprisedops:

Maar stel je gerust; dat komt elke dag nog voor met nieuwe auto’s. Toen ik bij Renault werkte kwamen er ook vaak auto’s terug die een paar dagen eerder (of soms dezelfde dag!) waren verkocht en al mankementen vertoonden.

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 05 juni 2007 01:36 AM
  [ # 15 ]

eerlijk is eerlijk. van al onze auto’s is onze bx 1.9 diesel break (MET trekhaak, MET dakdrager) de meest betrouwbare op dit moment. die is nu in gebruik door een klant met een peugeot 806 (lees evasion geloof ik) hier bij ons is om de koppakking te laten vervangen.
de bx wordt door deze klant ook als zeer comfortabel ervaren en het zal me niets verbazen wanneer ze er een bod op gaan doen.
moeten we haar dan verkopen??

Profiel  
 
 
1 van de 20
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook