Nee joh, ben je gek! Geen BX verkopen als ie zo lekker rijdt.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
ik ben nog eens met een bx op vakantie geweest die 90 km op de teller had!
was een vervangingsauto voor de cx van m’n broer die een dag voor vertrek kapot ging…
was geloof ik een groene 16 nog wat type 2 met kenteken xx DT NS
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
ja hoho, zoals ik al zei, eerlijk is eerlijk. een cx vind ik persoonlijk toch net iets lekkerder rijden.
en we krijgen er van de week ook nog een ami bij. niet dat het terrein dan al vol is met 10 auto’s, maar toch he.
of toch de bx maar als klantenauto bewaren?
Ik heb meerdere keren in een CX gereden en ben het met je eens dat dat lekkerder rijdt dan een BX. Maar het geld rijdt ook sneller je portemonnaie uit.
Sowieso kun je een CX niet vergelijken met een BX. Heel ander gewicht, hele andere auto, hele andere rijeigenschappen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Het is al genoemd. Maar toch even een prijsindicatie, de instap BX ging weg voor ƒ 19.990,- dat was lachwekkend laag vergeleken met de tijdgenoten. Daar kreeg je een hele ruime 5 deurs auto voor terug met zeer goede rijeigenschappen en een onovertroffen veercomfort. Laatst hebben we in een ander draadje die uitgebreide test van Autovisie geplaatst. Dat verhaal zegt genoeg denk ik.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Re: Waarom was de BX zo populair?
XBXG schreef:Beste BX-liefhebbers,
Naar aanleiding van een discussie op een Frans autoforum, ben ik mij gaan afvragen wat precies de reden is geweest waarom de Citroën BX in Nederland altijd zo’n populaire auto is geweest.
Wat waren vanaf begin 1983 de redenen waarom Nederlanders een BX kocht?
Hoe deed de BX het toen ten opzichte van zijn concurrenten? (Sierra, 405, R21, Golf etc)
Zijn er nog gegevens/verkoopcijfers bekend uit de jaren dat de BX in de showroom stond?Er schijnen nu nog zo rond de 10.000 BX’en te bestaan in Nederland, en er zijn er wereldwijd zo’n 2,2 miljoen van verkocht. Ik ben nieuwsgierig naar gegevens van toen…
De type 1 was voor zover ik weet helemaal niet zo erg populair, en voor veel liefhebbers reden om even te wachten op de 2e serie; veels te veel kinderziekten, kwaliteitsproblemen en roest (toen al). Er is nog eens een tv-uitzending geweest waarin de type 1 bx werd afgekraakt, maar welk programma dat ook alweer was - Kieskeurig? - Koning Klant - ...?
De 2e/3e serie was erg (uiterst) populair als leasebak; dit had te maken met 1. de ruimte en 2. de gunstige ligging in de belastingklassen: als je er gas in hing was de auto nogsteeds licht. Het was absoluut een van dé familie-autoos van dat moment. Toen ik BX ging rijden in 1996 reden er nog héél érg veel, meest leaserijders, voornamelijk op gas. Het was meer regel dan uitzondering dat ik over de snelweg voor, naast en achter een BX reed. Gezien het tijdstip allemaal woon/werk verkeer. Het enorme arsenaal aan ex-leasebakken zorgde voor een enorm lage prijs voor een 2e hands bx.
Het comfort was ook onovertroffen; wat VW kon leveren voor het geld van een toch relatief al zeer fatsoenlijk aangeklede basis-BX was niet veel meer dan een karig “aangekleed” Polootje met nog niet de helft van alle luxevoorzieningen van de BX, om over de ruimte nog maar te zwijgen.
Reden dat ik dit laatste zo zeker weet: mijn ouders gingen in 1986/1987 op zoek naar een nieuwe auto, helaas zijn we toen niet bij de BX terecht gekomen. Hadden ze een paar honderd gulden meer neergeteld dan de Polo dan hadden we BX gereden…
Ich bin ein Breaker
mpostma schreef:B_iks schreef:
Edit: Over de betrouwbaarheid zou je dus kunnen discussieren, of kom ik enkel tevreden ex-bx-rijders tegen?
Ach ja, betrouwbaarheid. De mensen op het forum weten onderhand wel dat een BX best betrouwbaar kan functioneren. Echter, ik probeer meer aan te geven hoe het tijdsbeeld was. Hoewel de auto ook nieuw relatief goedkoop aangeschaft kon worden, daalde de waarde snel vanwege de in de volksmond veronderstelde matige kwaliteit. Ergens klopt het ook wel een beetje. Er zijn genoeg auto’s die met minder onderhoud beter presteren.
Ach ja, veel ex BX rijders zijn best positief vanwege de vele prettige kanten van het verhaal, maar ook bijna elke BX rijders heeft wel eens een moment beleefd dat naar de groene Total flacon gegrepen moest worden (al dan niet door de wegenwacht) en kan daar een smakelijk verhaal over vertellen.
Ding is, LHM-lekkages zijn uitermate vervelend. Maar hoeveel autoos van willekeurige merken zijn er al betrapt met lekke schokdempers of gebroken veren? Voordeel van zo’n lekkage is dat je er niet door stil valt, maar levensgevaarlijk is het net zo goed!
Ich bin ein Breaker
XBXG schreef:Ja, dat geloof ik best. Zo hadden wij thuis een Renault 14 “full options” (alles electrisch!) uit 1979. Die lag in 1984 op de sloop… Dat dat bij de BX ook zo is geweest verbaast me niks.
Mijn ouders hebben ook zo’n Renault 14 (een iets bescheidener TL met 1200 motor) gehad. Nieuw gekocht in 1977! In 1983 is ie de sloop op gegaan (met krap 7 jaar) omdat er van alles was doorgerot! Voor zover ik mij kon herinnneren was die Renault 14 een hele fijne auto, maar qua roestbescherming was het een drama.
Wist je overigens dat de Renault 14 dezelfde motor heeft als de BX 14 met liggende motor? Enige verschil was de cilinderinhoud en het feit dat de Renault 14 een onsteking had met contacpuntjes, daar waar de onsteking van de BX altijd elektronisch was zonder contactpunten.
Bassiechevron schreef:
Zo zie je dat het jaar 1986 een topper was. Misschien wel omdat toen de eerste facelift werd toegepast….wie weet.
toen kon je nog gewoon met polaroid betalen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
XBXG schreef:Ik heb meerdere keren in een CX gereden en ben het met je eens dat dat lekkerder rijdt dan een BX. Maar het geld rijdt ook sneller je portemonnaie uit.
Sowieso kun je een CX niet vergelijken met een BX. Heel ander gewicht, hele andere auto, hele andere rijeigenschappen.
tja, hoewel het wel iets had om met een spiksplinternieuwe auto op vakantie te gaan miste we de CX wel, die had namelijk ook nog airco en om naar zuid portugal te rijden was dat ook wel iets prettiger.
mpostma schreef:XBXG schreef:Ja, dat geloof ik best. Zo hadden wij thuis een Renault 14 “full options” (alles electrisch!) uit 1979. Die lag in 1984 op de sloop… Dat dat bij de BX ook zo is geweest verbaast me niks.
Mijn ouders hebben ook zo’n Renault 14 (een iets bescheidener TL met 1200 motor) gehad. Nieuw gekocht in 1977! In 1983 is ie de sloop op gegaan (met krap 7 jaar) omdat er van alles was doorgerot! Voor zover ik mij kon herinnneren was die Renault 14 een hele fijne auto, maar qua roestbescherming was het een drama.
Wist je overigens dat de Renault 14 dezelfde motor heeft als de BX 14 met liggende motor? Enige verschil was de cilinderinhoud en het feit dat de Renault 14 een onsteking had met contacpuntjes, daar waar de onsteking van de BX altijd elektronisch was zonder contactpunten.
Dat wist ik niet! Weer wat geleerd. Leve de electronische ontsteking.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Autofan schreef:Omdat het zo’n mooie auto is
NEE
Ik zocht 17 jaar geleden een goede opvolger voor de jarenlang gereden SIMCA’s en een paar Renaults (de 11 als laatste)...en kon toen een 86’er rode Break RD (nog net type 1) kopen ergens eind 1990 (weet niet exact meer welke maand)....hij moest net zo fijn zitten als de Renault-11 en Simca’s, een zachte vering hebben en een betrouwbare diesel, want ik was inmiddels parttime koerier geworden.
Enfin, om een lang verhaal kort te maken ops: .....ik vind de BX absoluut niet mooi qua uiterlijk, maar heb op een gegeven moment een soort haat-liefde verhouding gekregen met de BX…ik heb wat gevloekt als ik wegreed van de plek naast mijn huis en er weer eens een groene plas onder lag ....maar toen ik mijn eerste TRD turbo kocht die de GTI stoelen had…raakte ik verslaafd aan die stoel….de eigenwijze klepjes in het dash (zoals dat centenbakkie of links onderin voor casettes)...de 2 dashbordkastjes waarvan de bovenste nogal eens spontaan openspingt en je je de *kolere* schrikt ...kortom, een auto met karakter noemen ze dat
Ik had in 1990 een paar maanden (voor de BX) een Talbot Horizon gehad met al de 1.9D motor van PSA….die had geen STB, maar was onder de indruk van het gemoedelijke karakter.
Na vele BX’en….en elke keer weer roepen (zie de laatste 3 jaar op dit forum ) NOOIT MEER BX ....dacht ik weleens aan junkie’s die willen afkicken, maar dan na een paar maanden zich toch weer laten overhalen voor een shot !
Welnu….ik geef het toe, ik kan helaas niet van deze verslaving afkomen, als iemand een goede kliniek weet, houd ik me aanbevolen.
mpostma schreef:XBXG schreef:
Wist je overigens dat de Renault 14 dezelfde motor heeft als de BX 14 met liggende motor?
Dat wist ik niet! Weer wat geleerd. Leve de electronische ontsteking.
Trouwens, toen die R14 naar de sloop moest werden er door mij (ik was toen 8 jaar) dikke tranen met tuiten gejankt! ops: De opvolger die mijn ouders hadden uitverkoren (een groene Talbot Horizon ) kon mij volstrekt niet bekoren. Een detail waar ik mij toen over verwonderde waren de gaten achterin de kokerbalk vlak voor de wielkast. Dit is het uiteinde van de achteras bleek later. Ik kan mij van toen trouwens herinneren dat mijn ouders zeiden dat de motorsteunen waren doorgerot en dat het te duur was dit te repareren. Met de kennis die ik nu heb kan ik concluderen dat het subframe croquant was als speculaas.
Overigens zat mijn vader al in de eerste vakantie in de zomer van 1983 toen de BX al regelmatig in Frankrijk te spotten was te lonken naar de BX. Als architect was hij flink gecharmeerd van het ontwerp. Helaas gingen de zaken toen financieel heel wat slechter en zat een nieuwe auto er echt niet in (hoe voordelig ze dan ook waren). Ik vond het toen nog maar een rare auto.
paso schreef:Bassiechevron schreef:
Zo zie je dat het jaar 1986 een topper was. Misschien wel omdat toen de eerste facelift werd toegepast….wie weet.
toen kon je nog gewoon met polaroid betalen
Maar alleen als je Jhonny Flodder heet….
(dat was overgins inderdaat in 1986)
Test
weet iemand overigens hoeveel bx-en er nog zijn in nederland? of waren in 2006? in 2005 waren het er nog iets meer dan 10000…
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar