1 van de 20
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Veerbollen XM ( nieuw probleem pag.7)
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 04 juni 2007 11:40 PM

Afgelopen weekend de wiel veerbollen van de XM vervangen. De rest had ik verleden jaar al gedaan.

Wat ik vreemd vind is dat ik geen verschil merk in veer gedrag. Het is niet soepeler geworden terwijl die andere bollen er minstens 7 jaar op hebben gezeten , want zolang heb ik de XM . Iemand een idee hoe dit kan ?

En ik heb het veersysteem van druk gehaald zoals het moet. De achter bollen kon ik er zo afraaien maar de voorste niet. Daar bleef druk op staan en kon ik er alleen maar afhalen door de aanvoer leidig iets los te draaien. Iemand een idee hoe dat kan ? Achter wel drukloos maar voor niet ?

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 05 juni 2007 03:58 AM
  [ # 1 ]

Als je alleen de bollen op de poten hebt vervangen, dan heb je een dikke kans dat je hydractive bollen slecht of lek zijn. Daardoor staat de auto altijd in sportstand.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 05 juni 2007 10:26 AM
  [ # 2 ]
Serge schreef:

Als je alleen de bollen op de poten hebt vervangen, dan heb je een dikke kans dat je hydractive bollen slecht of lek zijn. Daardoor staat de auto altijd in sportstand.

Zoals ik al schreef , de rest was verleden jaar al vervangen Wink

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 05 juni 2007 02:56 PM
  [ # 3 ]

Veert de kar onveranderd hard of zacht?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 05 juni 2007 08:33 PM
  [ # 4 ]
Serge schreef:

Veert de kar onveranderd hard of zacht?

Veert gewoon , sportstand is echt hard. Ik heb de gewone bollen erop gedaan , die voor de XM zijn. Je hoort ook wel eens dat ze CX bollen of comfort bollen erop schroeven maar daar hou ik niet zo van.

Maar ik denk dat ik verwend ben met GS/A Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 juni 2007 02:33 AM
  [ # 5 ]

lang verhaal kort door de bocht.
de hydractive.
bij rijden met een hydractive worden de wielveerbollen maar deels aangesproken, het soepel veren komt immers van de tussenbol.
het is de optelsom van de 3 bollen die de soft veren maken..
dus als nu je wiel veerbollen stugger zijn door verlies van druk, dan word dat gecompenseerd door het harder werken van de tussenbol (recentelijk vervangen dus!)

het drukloos maken van het voorsysteem wil soms nogal moeizaam verlopen, en gaat niet zelden gepaard met het losleggen van de drukleidingen .

oorzaak is de plotselinge drukval in het systeem ,waardoor de veiligheidsklep eea af gaat sluiten.
oplossing?
verschilt vaak, maar geduld is vaak de oplossing.
van rijstand in laagste stand met draaiende motor,, 10 min laten draaien in laaagste stand.
dan motor uit contact aan, deur open.
dan na 10 minuten deur dicht.
en weer met contact aan 10 minuten wachten.
dan pas ontalstschroef los op de drukregelaar…

dan bollen wisselen,,, en ja dan ben je een half uur verder met wachten…


mvgr wupke Wink

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 06 juni 2007 10:35 AM
  [ # 6 ]

Ahh , duidelijk.

Het is ook niet zo dat ie zo hard is als een verlaagde duitse bak maar ik voel bijna geen verschil tot tegenstelling als je bij een GS of BX bollen vervangt.

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 06 juni 2007 12:34 PM
  [ # 7 ]
citro-power schreef:
Serge schreef:

Veert de kar onveranderd hard of zacht?

Veert gewoon , sportstand is echt hard. Ik heb de gewone bollen erop gedaan , die voor de XM zijn. Je hoort ook wel eens dat ze CX bollen of comfort bollen erop schroeven maar daar hou ik niet zo van.

Maar ik denk dat ik verwend ben met GS/A Wink

 

Een XM moet ook lekker zacht kunnen veren als alle componenten in orde zijn, daar heb je geen comfortbollen voor nodig. Er zijn er alleen maar weinig die dat doen, omdat er altijd wel wat is (metname hydractive flauwekul). Zo kwam ik er een half jaar geleden achter -na verder alles op orde te hebben gebracht- dat de hydractive-sensor bij het kofferbakklep-slot slecht contact maakte, waardoor het systeem dacht dat de klep altijd open stond en achter stug afveerde. Omdat het meeste gewicht voor zit (en daar wel goed veerde) rijdt een XM in zo’n geval vergelijkbaar met een grote kar op spiraalveren; het is niet keihard, maar je weet dat het anders zou moeten kunnen.

Die sensor zou je eens kunnen bekijken en dan is er ook nog een sensor onder je gaspedaal die alleen achter bedient (zodat je bij het acceleren niet teveel in je kont duikt), die je ook eens kunt checken. Als dit geen soelaas biedt, dan moet je eens op het yahoo-forum van XMNL kijken. Daar staat namelijk een hele uitgebreide beschrijving over hoe je de hydractive-kleppen, de andere sensoren en de veercomputer kunt controleren. Het zal ff pielen zijn, maar het is zeker de moeite waard.

Of je XM rijdt voor een XM geweldig en je bent idd verwend met je GSA Laughing

Animal triste post coitum

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 06 juni 2007 08:57 PM
  [ # 8 ]

Zit die sensor op de kofferbak verlichting aan gesloten ?

Want die schakelaar is kapot bij mij.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 06 juni 2007 09:52 PM
  [ # 9 ]
citro-power schreef:

Zit die sensor op de kofferbak verlichting aan gesloten ?

Want die schakelaar is kapot bij mij.

Ja. Als je de plastic dorpelbekleding (vier parkers onder de plastic dopjes) er af haalt zie je de schakelaar bij de slotvanger zitten. Bestaat uitsluitend uit een paar lullige reepjes messing die je weer in de goede vorm moet buigen.

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 06 juni 2007 09:56 PM
  [ # 10 ]

Heb je gelijk je kofferbakverlichting gefixt, als er tenminste een goed lampje in zit

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3215
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 06 juni 2007 10:12 PM
  [ # 11 ]
citro-power schreef:

Zit die sensor op de kofferbak verlichting aan gesloten ?

Want die schakelaar is kapot bij mij.


Klinkt als een 1+1 verhaal.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 06 juni 2007 10:41 PM
  [ # 12 ]
JanO schreef:
citro-power schreef:

Zit die sensor op de kofferbak verlichting aan gesloten ?

Want die schakelaar is kapot bij mij.

Ja. Als je de plastic dorpelbekleding (vier parkers onder de plastic dopjes) er af haalt zie je de schakelaar bij de slotvanger zitten. Bestaat uitsluitend uit een paar lullige reepjes messing die je weer in de goede vorm moet buigen.

groet, Jan

Bij mij zitten de aansluitingen wel goed alleen is de ophanging van het plasic klepje die naar beneden gedrukt word kapot.

De draden zitten dus wel juist.

Ik denk dat ik verwent ben met de GSA en BX.
Als je daar de bollen van vervangen hebt dan druk je de auto zo tegen de onderste aanslag van de voor of achter wielophanging aan.

Dat is bij een XM dus niet zo. Ook wel logisch denk ik , een BX loopt 170 , een GS/A haalt 160 en de XM 222 km/h. Komt niet goed denk ik als het dan week geveerd is.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 06 juni 2007 11:18 PM
  [ # 13 ]

Bij mij zitten de aansluitingen wel goed alleen is de ophanging van het plasic klepje die naar beneden gedrukt word kapot.

Als ik mij goed herinner kun je dat plaatje aan de onderkant weer op z’n plaats drukken met een veertje oid. Als je dit zo laat, dan moet je zorgen dat de draden geen contact maken, dan denkt de ecu dat de klep dicht zit.

Overigens, als jouw BX beter veert dan de XM, dan is er wel iets mis met de vering!

Groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 06 juni 2007 11:23 PM
  [ # 14 ]
JanO schreef:

Bij mij zitten de aansluitingen wel goed alleen is de ophanging van het plasic klepje die naar beneden gedrukt word kapot.

Als ik mij goed herinner kun je dat plaatje aan de onderkant weer op z’n plaats drukken met een veertje oid. Als je dit zo laat, dan moet je zorgen dat de draden geen contact maken, dan denkt de ecu dat de klep dicht zit.

Overigens, als jouw BX beter veert dan de XM, dan is er wel iets mis met de vering!

Groet, Jan

De bevestigingspunten zijn afgebroken dus ik kan het klepje niet meer op zijn plek drukken.

Ik denk ook dat er iets mis is , maar wat ?
Ik hoor wel een klep openen als ik het portier open doe , is dit goed ?
Volgens mij wel , want hij doet het al net zolang als ik hem heb.

Ik heb ook wel eens in andere XM’s gereden , die waren ook niet al te soepel in de veren. Een betere dan dat ik nu heb , heb ik nog niet mee gereden .

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 06 juni 2007 11:24 PM
  [ # 15 ]

Dat is bij een XM dus niet zo. Ook wel logisch denk ik , een BX loopt 170 , een GS/A haalt 160 en de XM 222 km/h. Komt niet goed denk ik als het dan week geveerd is.

Daarom heeft een XM nou hydractieve vering: als het nodig is, is de vering hard (bv. bij 222 km/h) en als het kan lekker zacht. Moet wel alles werken…

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
 
1 van de 20
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook