1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Icefire’s TZI; nu op zoek naar dakdragers.
icefire
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 283
Geregistreerd: 12-04-2007

- CX 2.2 TRS
Gepost: 05 juni 2007 12:28 AM

Hallo,

Twee weken geleden   hebben we voor de time-being onze CX croisette ingeruild voor een BX 1.9 tzi (voor de cx-liefhebbers: er komt in de toekomst wel weer een cx en de bx mag dan blijven als ie bevalt)

De auto bevalt steeds beter maar ik heb wel een rijtje vragen/punten:

1- de flexibele luchtpijp (tussen motorblok en luchtinlaat) zat los en was behoorlijk gebutst. Nieuwe (60x1000 mm) gehaald bij de Brezan. Echter nu blijkt dat ik de nieuwe OVER de oude heen kan schuiven; te groot lijkt me. Wat is de juiste maat (55x1000 mm?) en kan er ook een universele opgezet worden (de oude lijkt een hittebestendige papieren mantel te hebben de nieuwe niet;
2- het motorolievulpunt (wat een vreemd ding zo overigens) is afgebroken van de beugel aan het motorblok; ernstig? ik heb ‘m met tyrips gestabiliseerd;
3- gat ik de kofferbak; ernstig? de ophanging voor de uitlaat is overigens al op een andere plek aan de carosserie bevestigd;
4- de hoedenplank schiet los en valt omlaag; de twee beugeltjes in het midden lijken niet overeen te komen met de richeltjes op de banken; verkeerde plank—> trukjes?;
5- de auto bonkt een beetje bij het eerste omhoogkomen; nadat de auto omhoog gekomen is lijkt ze niet meer stroef; auto dijnde aanvankelijk wel wat na bij de lange hobbels (dat is nu al minder);
6- ik heb 1 afstandsbediening bij de auto gekregen, was dat fabriek af ook zo?
7- distributieriem is vervangen bij 176000 km er staat bij dat ie bij 275000 km weer vervangen moet worden; is 100000 niet een beetje veel voor een distributieriem?
8- de “filters” in de c-stijl zijn helemaal poreus, is vervangen eenvoudig (waar te krijgen ) en hebben die dingen wel een echte functie?
9- waar hoort de kriksleutel te liggen?

Al vast bedankt voor de antwoorden. Een hoop vragen waarop wellicht elders in dit subforum ook antwoord te vinden is maar deze post is dan ook tevens de introductie van onze BX.

Groeten,

Ysbrand.

CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 05 juni 2007 01:12 AM
  [ # 1 ]

Hoi Ysbrand en gefeliciteerd met je BX,

Ik zal proberen wat antwoorden te geven:

1. Geen idee, heb zelf nooit die flexibele pijp vervangen. Anderen zullen daarop moeten antwoorden.

2. Die schroef die afbreekt aan het motorblok is een erg bekend punt. Het is zeker zaak om die met wat middeltjes weer vast te maken (tie-wraps zoals jij aangeeft is ook goed). Hoe hoger het olievulpotje hangt, hoe beter je carterontluchting is. Dit potje dient namelijk niet alleen als plek waar je motorolie bijvult, maar tevens is dit onderdeel van de carterontluchting. De slang die onderaan dat vulpotje loopt, gaat vaak inknikken wanneer die schroef afbreekt. Dat komt omdat het vulpotje lager gaat hangen. Dan kan er minder lucht/oliedamp door die geknikte slang. Ik heb met mijn TZI enorm veel problemen hiermee gehad. Het gaat nu stukken beter omdat ik een schroef door dat ophangpunt van het vulpotje heb gestoken. Hierdoor hangt het vulpotje weer op de goede hoogte aan het motorblok.

3. Zeer bekend punt. Bijna alle BX’en beginnen te roest in die hoek van de kofferbak waar de uitlaatsteun aan vast zit. Dit moet tzt echt eens dichtgelast worden. Ik heb voor mijn Leader type 1 gewoon op de sloop een verrotte BX Chic gevonden. Daar trok ik zo de originele uitlaatsteun met een stuk plaatwerk van onder vandaan. Dit heb ik aan mijn garage gegeven, die dit netjes op mijn BX heeft gelast. Dan is ten eerste het gat dicht en hangt ten tweede je uitlaat weer zoals ie hoort te hangen.

4. Wederom een bekend probleem; vallende hoedenplanken.  Rolling Eyes
Ik los het op door aan beide zijden een lange schroef te laten uitsteken uit de kofferbakbeplating aan beide zijden van de kofferbak. Hier kan de hoedenplank extra op leunen. Ik heb echter veel verschillende fabricaties gezien van BX-eigenaren om een vallende hoedenplank te voorkomen.

5. Heeft je BX lang stil gestaan? Zoja, dan zijn de voorste veerpoten waarschijnlijk wat stroef, en komen ze nu een beetje los door de BX regelmatig te gebruiken.

6. Ik heb slechts één maal een originele plip bij een BX gehad. Geen idee of je er vroeger bij de aanschaf van een BX 2 kreeg.  Surprisedops:

7. 100.000 km voor een distributie lijkt me redelijk. Ik heb vaker BX’en gehad waarbij 100.000 km als interval stond aangegeven op de voorste balk bij de motor, of op een papiertje dat aan de versnellingspook door de garage was bevestigd. Wat is de huidige km-stand? Ik zou sowieso bij 260.000 wel overgaan tot wissel van de distributieriem.

8. Die filters zijn bij alle BX’en al volledig weg. Ik heb het nut er nooit van in gezien…

9. De kriksleutel hoort te liggen in het rechter opbergvakje in de koferruimte. Er zit daar een houdertje waarin je de kriksleutel kunt vastklikken. De krik zelf zit meestal in de holle ruimte van het reservewiel opgeborgen.

Veel succes met je BX en plaats eens wat foto’s; daar zijn we hier dol op.

Razz

Profiel  
 
Eric Vertogen
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1400
Geregistreerd: 10-03-2004

Gepost: 05 juni 2007 01:15 AM
  [ # 2 ]

2. Dit geeft niets. Is bij bijna alle 19TZi zo.
3. Bekend probleem bij de BX. Kijk wel of het niet verder roest. En voor lekkage te voorkomen, zou ik het gat dichten.
4. Waarschijnlijk een verkeerde hoedenplank. Zo te horen ligt er een hoedenplank in voor een BX zonder in delen neerklapbare achterbank. Haal op de sloop een hoedenplank voor een in delen neerklapbare achterbank. Deze hoort op de uiterste punten van de hoedenplank vast te zitten, hoewel dit ook een gammele constructie is.
5. Hoe zijn de ADAL’s?
7. Hoe lang de distrubutieriem kan blijven zitten, is menigmaal een discussie op dit forum over geweest. Overigens is ook de tijd een factor voor vervangen en niet alleen de kilometers!
9. De kriksleutel hoort te liggen in de kofferbak in één van de zijkanten. Daar zit ie geklikt.

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 05 juni 2007 01:24 AM
  [ # 3 ]

XBXG De BX kenner!!! hulde!

Emiel

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 05 juni 2007 01:32 AM
  [ # 4 ]

Nou, ik weet ook niet alles hoor.  Surprisedops:

Eric heeft wat dat betreft veel meer technische kennis dan ik. Hij heeft ook veel meer gesleuteld aan BX’en dan ik. Ik heb ‘slechts’ 150.000 km achter de kiezen in BX’en.  Wink

Profiel  
 
icefire
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 283
Geregistreerd: 12-04-2007

- CX 2.2 TRS
Gepost: 05 juni 2007 01:40 AM
  [ # 5 ]

dank voor de eerste antwoorden. Foto’s zal ik woensdag plaatsen.

5 - uitgaande van de RDW heeft de auto 2,5 maand stilgestaan.
5- adals lijken goed; niet 100% maar toch zeker 90% (kwa rechtstand); truc met het laten zaken/stijgen/zakken door de auto omlaag te drukken gaat ook goed.

7- auto heeft 227000 gelopen laatste wissel van de distributieriem in 2003.

9- de kriksleutel ontbreekt (daarmee haal ik ook zeker de schroef in de achterbak los om het reservewiel los te halen?).

Het verhaal van de verkoper (Bonhof) was dat de vorige eigenaar zo gek op zijn bx was dat ie een week na het afscheid van de bx de garage terugbelde om te vragen of ze ‘m wel binnegestald hadden (had ie zelf ook altijd gedaan). Afgezien van de roestige kofferbak zie ik weinig roest, een paar miniscule blaasjes bovenaan de a-stijl, en verder eigenlijk nergens . Wel wat vliegroest in de deurrubbers (waar kan dat wegkomen?) en aan de voorzijde van de benzine vulmond (lijkt ook wat los te zitten).

De wagen gaat als een tierelier; ze blijft gaan bij het pedaal indrukken vanaf 120 km/u. Bij 160 maar weer losgelaten ivm mijn geliefde rijbewijs. Wel een zacht frrrtje van onder de auto bij het gas geven (ik denk een klein lekje in de uitlaat).

Leuke reacties!!

Ysbrand.

CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 05 juni 2007 01:53 AM
  [ # 6 ]
icefire schreef:

9- de kriksleutel ontbreekt (daarmee haal ik ook zeker de schroef in de achterbak los om het reservewiel los te halen?).

Ga dan maar heel snel op een sloop (of bij Bonhof) zo’n kriksleutel halen. Je zult je voor je kop slaan als je morgen een lekke band krijgt. Je kunt dan ten eerste niet je reservewiel onder je BX laten zakken en ten tweede niet eens je wielbouten losmaken…
Ik heb altijd een kruissleutel bij me (kost een tientje bij elk willekeurig tankstation), omdat je daarmee veel meer kracht kan zetten dan met de originele BX-kriksleutel.

icefire schreef:

aan de voorzijde van de benzine vulmond (lijkt ook wat los te zitten).

Als ik me goed herinner zie je schroefjes zitten waarmee de vulmond vast zit. Men neme een schroevendraaie en de rest hoef ik niet uit te leggen. Wink

Indien je in de komende maanden besluit de BX een flinke onderhoudsbeurt te laten geven, zou ik zeggen: laat die distributieriem meteen maar aanpakken, inclusief de span- en looprollen en waterpomp. Dan rijd je met een stuk meer zekerheid.

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 05 juni 2007 03:00 AM
  [ # 7 ]
icefire schreef:

7- auto heeft 227000 gelopen laatste wissel van de distributieriem in 2003.

Zeker vervangen!!! Zoals eerder gezegd zijn kilometers niet alleen bepalend, maar tijd ook! Ik zou hier zeker geen risico mee lopen?!

icefire schreef:

Wel een zacht frrrtje van onder de auto bij het gas geven (ik denk een klein lekje in de uitlaat).

De BX-en (iig de 1900) hebben allemaal een typisch uitlaat-geluid… Het doet mij van binnen in de auto nog wel eens aan een overmaatse stofzuiger denken, alsof je turbine-aandrijving hebt…?!  Laughing
(begrijp me goed, een gaatje in de uitlaat kan natuurlijk ook altijd; Houd de uitlaat achter eens met je vlakke hand dicht (niet na lang lopen uiteraard Cool ) en luister of je motor smoort/afslaat of dat je ergens een gaslek hoort? Rolling Eyes

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 05 juni 2007 03:34 AM
  [ # 8 ]
oudelut schreef:
icefire schreef:

7- auto heeft 227000 gelopen laatste wissel van de distributieriem in 2003.

Zeker vervangen!!! Zoals eerder gezegd zijn kilometers niet alleen bepalend, maar tijd ook! Ik zou hier zeker geen risico mee lopen?!

Een riem 4 jaar te oud? Je overdrijft wel wat zeg.
Als er geen 80.000 verreden is sinds de laatste d-riemwissel zou ik er gewoon nog een jaar mee doortuffen, als er geen indicaties zijn dat de rollen rot zijn of de waterpomp lekt.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 05 juni 2007 02:02 PM
  [ # 9 ]

inderdaad, meeste houden een termijn van 6 jaar aan.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 05 juni 2007 03:03 PM
  [ # 10 ]
Ijs schreef:

inderdaad, meeste houden een termijn van 6 jaar aan.

In de tijd van de BX was het nog gewoon 10 jaar, al werd 5 jaar wel door diverse mensen aangeraden.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 05 juni 2007 03:52 PM
  [ # 11 ]

Laten we het erop houden dat 4 jaar nog prima is..

Profiel  
 
icefire
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 283
Geregistreerd: 12-04-2007

- CX 2.2 TRS
Gepost: 07 juni 2007 02:22 AM
  [ # 12 ]

Hier wat foto’s (morgen de rest want imageshack hapert):
voorzijde
[url]http://img158.imageshack.us/img158/5081/p1020771sg2.jpg [/URL]
omhoog
[url]http://img453.imageshack.us/img453/5011/p1020784zh0.jpg [/URL]
zijachter
[url]http://img50.imageshack.us/img50/9494/p1020787mf3.jpg [/URL]
adals net niet goed te zien; rechts vrijwel recht links iets uit t lood
[url]http://img50.imageshack.us/img50/1395/p1020789id3.jpg [/URL]
oplossing uitlaatsteun
[url]http://img50.imageshack.us/img50/1475/p1020775cq7.jpg [/URL]
zes van de zeven lampjes doen het!!! of gaat de gordelverklikker pas aan als de motor draait?
[url]http://img453.imageshack.us/img453/8475/p1020778gv9.jpg [/URL]
blaasjes a-stijl rechts
[url]http://img453.imageshack.us/img453/4203/p1020774fs9.jpg [/URL]
[url]http://img453.imageshack.us/img453/4203/p1020774fs9.jpg [/URL]
niks a-stijl links
[url]http://img161.imageshack.us/img161/4787/p1020773pi3.jpg [/URL]
onder de motorkap met kleurcode!!! Wink
[url]http://img161.imageshack.us/img161/4056/p1020786dk6.jpg [/URL]
deurophanging
[url]http://img161.imageshack.us/img161/527/p1020782wg1.jpg [/URL]
asbak
[url]http://img48.imageshack.us/img48/4729/p1020780hu1.jpg [/URL]
lakslijtage langs deurstijlen
[url]http://img161.imageshack.us/img161/4692/p1020791ep0.jpg [/URL]
met gratis opzetzonnebril van de vorige eigenaar
[url]http://img48.imageshack.us/img48/8461/p1020777mq4.jpg [/URL]

CX 2.2 TRS; voorheen: CX 2.2 Croisette en 2x BX 1.9 TZI.

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 07 juni 2007 02:25 AM
  [ # 13 ]

gordelverklikker gaat nooit aan tenzij je er zelf iets voor in elkaar knutselt. net als de lampen voor en achter het plaatje, die je ook vaag kunt zien

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 07 juni 2007 02:28 AM
  [ # 14 ]

Mooi! Ik heb ‘m zelf ook in deze kleur. Als je de 17de komt naar de meeting dan hebben we er 3 in Gris Dolmen.  Cool

De gordelverklikker is in geen enkele bx geinstalleerd, het pictogrammetje is echter wel aanwezig. Knackor heeft het geloof ik werkend gemaakt.

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 07 juni 2007 02:57 AM
  [ # 15 ]

Mooie BX! Hij zit nog erg mooi in de lak.  Cool

De lak is overigens geen Gris Dolmen, maar dat terzijde.

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook