Ik heb wel eens ergens op het forum gelezen dat het soms aan te raden is een iets zwaarder accu te nemen dan normaal. In mijn ‘boekje’ staat 12 V 300A !! : ?? Lijkt me een misslag met de linkerhand geweest.
Iemand ervaring met een CX serie 2 Prestige 25 T1?
Thx remco
C4 Feel handgeschakeld, C5 Aircross, Voorheen C5 II 2.0 16V berline, C1, C5 Break Ligne Prestige 2.0 16V Phase I, CX Prestige, XM 2.0 16V, Xsara Break, Xantia 1.6 Tentation, 2x AX, Xantia 1.8 16V.
zwaardere accu’s zijn nooit verkeerd, van de andere kant moet je ook niet overdrijven.
als op dezelfde plaats als de originele een iets zwaardere past zou ik dat doen.
Bij een accu worden 3 getallen opgegeven: spanning (in dit geval 12 volt), opslagcappaciteit in Ah (bijv een 60 Ah accu kan in theorie gedurende 1 uur een stroom van 60 Ampere leveren) en de maximale piekstroom in A (Ampere).
Over de piekstroom wordt normaal gesproken niet zoveel geschreven in de boekjes, maar het zou in jouw geval best kunnen zijn dat de accu een stroom van 300 Ampere moet kunnen leveren.
succes
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
een te zware accu krijgt een te kleine dynamo weer niet helemaal vol. ook een gedachte. niet altijd even goed hoor, een te zware accu.






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Koop één keer een EXIDE OPTIMA batterij ; kleiner van formaat , super hoge startstroom , en moet je nooit bijvullen , loopt bijna niet leeg .
Doet het al jaren in al mijn wagens .
http://www.dcbattery.com/optima2.html
Walter
Meten is weten , gissen is missen


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Ziet er een beetje erg Amerikaans uit met een flink wervende tekst: Dan beginnen er bij mij al alarmbellen te rinkelen.
Je zegt dat je er goede ervaringen mee hebt. Met hoeveel accu’s dan? Hoe lang gaan ze gemiddeld mee? Optima is toch niet van Exide, als ik op http://automotive.exide.nl/ kijk.
wbogaerts schreef:Koop één keer een EXIDE OPTIMA batterij ; kleiner van formaat , super hoge startstroom , en moet je nooit bijvullen , loopt bijna niet leeg .
Doet het al jaren in al mijn wagens .
http://www.dcbattery.com/optima2.html
Walter
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
De juiste is deze :
http://automotive.exide.nl/downloads/Exide_Maxxima_UK.pdf
Op het werk in zeker 20 heftafels ( normaal niet echt goed voor een startbatterij ) origineel zit er een tractie batterij in .
Echter doordat een tractie onderhoud ( water ) nodig heeft en dit altijd vergeten wordt gaan ze dan minder dan twee jaar mee .
Met een optima lopen de eertse nu al vier jaar , en werkt ( heft ) zelfs sneller dan met een tractie batterij.
In mijn SM al drie jaar , XM drie jaar , de ene Xantia twee en andere anderhalf jaar.
heb er ook een die ik als startbatterij gebruik voor alle mogelijke doeleinden , zelfs een CX diesel midden in de winter
Heb er enkele weken geleden nog een DS mee gereanimeerd die dertien jaar stil stond .
Denk dat ik alles bij elkaar wel een uur bezig ben geweest met starten , ontsteking op gang brengen , benzine rechtsreeks op de pomp aangesloten met een slang uit de jerycan ..... totdat hij weg was , omhoog kon komen en op de autotransporter kon gereden worden .
deze batterij heeft weinig last van lang stil staan , hoeft geen water , is kleiner dan de standaard batterij , en leverd een veel grotere startstroom .
Walter
Meten is weten , gissen is missen


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Klinkt goed! Nu eens kijken of ze die hier bij de AMH hebben. Misschien ook wel voor mijn BMW motor, want die is kaduuk.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
Welke accu hoort er volgens het boekje in een 22TRS?
De sticker met specs is van mijn accu verdwenen, maar ik kamp met startproblemen, wel ronddraaien, niet aanslaan, tenzij ik er een 2e met startkabels bij zet. En dat voornamelijk bij winters weer…
Sjaak81 schreef:Welke accu hoort er volgens het boekje in een 22TRS?
De sticker met specs is van mijn accu verdwenen, maar ik kamp met startproblemen, wel ronddraaien, niet aanslaan, tenzij ik er een 2e met startkabels bij zet. En dat voornamelijk bij winters weer…
Oho, dat klinkt bekend. Ik heb net m’n startmotor laten reviseren (€110) en voor de zekerheid nieuwe en iets dikkere +/- kabels gemaakt (ca. €10). Moet het nog terugbouwen, maar gezien het commentaar van de revisie specialist en het feit dat de rest origineel is en dus altijd zo gedraaid moet hebben, heb ik er wel vertrouwen in.
Overigens is het allerbelangrijkste van een auto-accu de startstroom. Ik heb nu een 540A maar zou bij vervanging op de grootst mogelijke startstroom/kortsluitstroom selecteren, binnen de fysieke maten van de beschikbare ruimte. Dan bepaalt je startmotor de stroombehoefte en niet de accu. Voor overig stroomverbruik bij draaiende motor, draai je namelijk volledig op je dynamo en die kan dat meer dan aan met 50-65A laad/gebruiks-stroom.
In andere omstandigheden voed ik een 500Ah bank en een gescheiden startaccu van 75Ah vanuit een 60A dynamo. Geen probleem behalve dat laden, afhankelijk van recent verbruik, wat langer kan duren. 60A ia 10% van mijn accubank capaciteit en dus precies volgens specs. Sneller kun je toch niet laden en de regelaar bepaalt de geleverde spanning van ca 14V.
Jelte
lid #1998 http://www.citroen-cxclub.nl
Dank voor je tip, ik ga een zwaardere accu proberen.










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Ik zit ook met een accuprobleempje: Onlangs voor mijn CX 25 prestige K6 een nieuwe accu gekocht. 70Ah, 720EN (geen idee wat dat is). Maar: Hij laad niet verder op dan tot 13,5v, en bij normaal rijden levert het ding 11v. Met lampen en blower aan zelfs onder de 10 Dat is te weinig! Maar waar kan het aan liggen. De dynamo met ingebouwde spanningsregelaar is nieuw, dus dat lijkt me het euvel niet.














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat is dan toch écht een dynamoprobleem hoor. Of, de kabel die van de dynamo via de dikke kabel van de startmotor de accu laad. Check die draad en de oogjes even goed. Die draad is zo’n 20 cm lang en zit tussen de uitgang van de dynamo en de plus van de startmotor. Is die draad ok, en gaat je acculampje uit bij het starten van de motor, dan is de nieuwe dynamo toch verdacht.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





Totaal aantal Berichten: 485
Geregistreerd: 06-04-2007
- Xantia 1.8 16v Tentation (G3)
- CX GTi
- Xantia 1.8i 16v break (LPG-G3)
Om het helemaal zeker te weten zou je er even een andere accu aan kunnen hangen (lenen een mogelijkheid voor je?). Dat is sneller gedaan dan een andere dynamo testen.
“If everybody is thinking alike, then somebody isn’t thinking.”
Lt.Gen. George S. Patton










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Dank voor de reactie beiden.
Een andere accu had ik erin gezet omdat de nieuwe na een week stilstaan tot 8,5 was gezakt… Maar het lijkt een combinatie van problemen. Met de reserve accu (2cv) laad hij op tot 13,9. Met lampen aan nog keurig tot 12 en met blower tot 11. Nog steeds te laag maar zowat een volt meer dan met de nieuwe accu. De nieuwe hangt nog aan de lader en die stouw ik eerst helemaal vol. Eens zien wat er dan gebeurt.
De bekabeling leek mij in orde, hoewel zo’n accu natuurlijk niet vanzelf leegloopt.
Meer tips altijd welkom!
Bij mij was de tip van David nadat alles met betrekking tot stroom was nagelopen, dat de geluidinstallatie met een heftige versterker waarschijnlijk ook in rusttoestand nog wat stroom zuigt.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kunstenvliegwerk schreef:Met de reserve accu (2cv) laad hij op tot 13,9. Met lampen aan nog keurig tot 12 en met blower tot 11.
Kortom: de dynamo is 99% zeker niet ok!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste