5 van de 20
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Waarom was de BX zo populair?
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 05 juni 2007 08:11 PM
  [ # 61 ]

Vind ik negatief….

En wat is leuker dan, als je iets betaalbaars zoekt uit dat tijdperk?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 05 juni 2007 08:13 PM
  [ # 62 ]
patje74 schreef:
garagestmarien schreef:

worden ze sneller NOG meer waard

Dat zal vast niet astronomisch worden. Kijk maar eens naar zijn voorganger, de GSA. En die is in vele opzichten zijn voorganger.

Daar ben ik ook “bang” voor.

Matthijs2006 schreef:

Bij de jeugd is ie juist wel populair!! Heel veel BX-rijders hier zijn tussen 18 en 30.

Ah… vandaar…  Very Happy

Het zal aan mij liggen (ik val buiten deze groep denk ik) maar ik kom toch nog verrassend veel ouwelui tegen die een BX rijden. Zelden een broekie.

Poekoek schreef:

Veel mensen vonden en vinden de BX inderdaad een lelijk hok, maar wanneer ze er in een keer in (mee)gereden hebben zijn ze eigenlijk altijd verkocht!

Mijn passagiers durven niets anders te zeggen in mijn buurt!  Wink

Wat bij mij heel overtuigend gewerkt heeft is een presentatie die we een keer moesten houden, ergens buitengaats, met een paar collega’s. De hele club ging erin en de flipover bungelde ergens in een hoekje van de achterbak (break), net als de overige benodigdheden. En die opbergvakjes in de dash werden ook erg gewaardeerd….
Ëén van die collega’s rijdt inmiddels zelf C5; het heeft gewerkt dus…

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 05 juni 2007 08:14 PM
  [ # 63 ]

Zo spannend was het uiterlijk ook niet, anders stond ie in de topjaren niet in de verkoop top 5.

Het succes van de BX ‘nieuw’ was hoofdzakelijk te danken aan de cheapo-uitvoeringen. Van de 120.000+ exemplaren die hier verkocht zijn was meer dan 50% een 1.4.

Dat was ook grotendeels verklaarbaar door de vage prijspolitiek die Citroën Nederland erop nahield. In de topjaren (86 t/m 89) kostte een 16 RS 4k NLG meer dan een 14 RE, terwijl de uitrusting gelijk was. Later merkte een ex-medewerker op dat er bij die 1.4 uitvoeringen geld bij moest, oftewel: Citroën kocht marktaandeel. Die strategie was uit nood geboren, want ze hadden op dat moment geen directe mededinger in de meest verkochte klasse in NL (Golf, Kadett, Escort en 309).

Door de kale 1400 Bixen tegenover de Kadett c.s. te positioneren was er wel een verkoopwapen, met VEUL ruimte, vrijwel gelijke prestaties en een veel beter onderstel dan die concurrentie. Logisch ook, aangezien de BX eigenlijk effectief een auto uit de klasse daarboven was (Ascona/Vectra / Sierra, 405, Passat), vergelijk de onderstelmaten / wielbasis maar eens. Met die wagens concurreerde de BX met XU motor (16 / 19 / (T)D) ook.

Pas tegen het einde van de serie zijn de prijzen tussen 1.4 en 1.6 gelijk getrokken. Dat moest ook wel, want met de ZX was de ‘Golf’-klasse afgedekt.

O.b.v. de verkoopaantallen van de 1.4 had het succes van de BiX voor meer dan 50% te maken met een agressieve prijs / ruimte / prestatieverhouding te maken. Oftewel: je kreeg veel waar voor je geld en dat is voor Nederlanders als bijen op de honing (of vliegen aan de stront).

Profiel  
 
woutersmits
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005

- CX 2200
- CX 2200
Gepost: 05 juni 2007 08:30 PM
  [ # 64 ]
karel schreef:
patje74 schreef:

Als ik de cijfers van de Bovag mag geloven dan waren er op 1 januari 2006 nog 10.281 BX-en in Nederland. Het aantal DS-en staat op 1.942.
EN over de GS wil ik het niet hebben, dat is niet goed voor mijn humeur, kijk zelf maar…

Ik heb nog ergens de oude sheets liggen van 2005 en 2004, alleen weet ik zo niet waar ze staan. Maar ik kan mij een aantal andere getallen herinneren eigenlijk. Het lijkt er op alsof er vreemde kronkels in de getallenlijn zijn ontstaan.
Maar goed, het gaat hier om de BX…  Surprisedops:

Niet zo heel erg lang geleden waren er nog 6000 ds-en geloof ik. Zeker voor de overgang naar de Euro Wink

nou ja, heel veel dssen (uit frankrijk) waren wrakken die voor de verkoop door de handelaren een beetje opgelapt waren. Na een paar jaar oprijden moesten die toch echt gesloopt moeten worden…..

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 05 juni 2007 10:59 PM
  [ # 65 ]

Vanaf het moment dat de BX op de markt kwam, was ik er gek van, en nam ik me voor er ooit eentje te rijden. Ik had op dat moment een GSA, en na nog een tussenstapje met een Visa 11 RE, kocht ik in juli ‘86 een nieuwe type 1 BX 14 Leader voor 20.900 gulden. 200 gulden duurder dan een standaard nieuwe type 2. En voor dat geld had ik een 14E met 5-bak, metallic lak, 165-banden, luxere bekleding, radio-voorbereiding en een rechter buitenspiegel. Allemaal extra ten opzichte van een standaard BX toendertijd. Meer (comfortabele en ruime) auto voor je geld bestond destijds niet.
Er was destijds in Apeldoorn een rijschool die met 5 rode 14’s reed!
Ik heb ‘m 6,5 jaar gehad en in 1993 verkocht i.v.m. de aanschaf van een DS. Enige vervelende en hardnekkige euvel waren de lichtsatellieten die tot 2 of 3 x toe te warm werden en vervangen moesten worden (iets van kortsluiting of overbelasting of zo, weet dat niet precies meer).

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 05 juni 2007 11:05 PM
  [ # 66 ]
Matthijs2006 schreef:

Vind ik negatief….

En wat is leuker dan, als je iets betaalbaars zoekt uit dat tijdperk?

nou, de goedkoopste cx was op dat moment ook niet zo heel veel duurder

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 06 juni 2007 12:35 AM
  [ # 67 ]

Interessant om eens al die cijfers en vooral verhalen voorbij te zien komen.

@Ferry: ik vond de BX eerst ook niet heel erg bijzonder, al was ik er wel van gecharmeerd. Maar meer ook niet.

Na het behalen van mijn rijbewijs (2002) kon ik voor 150 euro een vaalrode BX 14 TE uit 1990 kopen met veel mankementen. Na 18 dagen lag die al op de sloop, zo slecht was ie. De dag dat ie op de sloop belandde heb ik echter meteen een nieuwe BX gekocht. Het hoefde niet persé weer een BX te worden, maar ik kon kiezen tussen een bordeauxrode BX 19 TZD, een schitterende goudkleurige Renault 21 en een BX 19 TGI Routière met 100.000 km op de klok. Het is dus toen die Routière geworden. Er zouden nog vele BX’en volgen en in die 5 jaar ben ik de BX steeds meer weten te waarderen. Nu mag ik mijzelf wel bestempelen als “BX-freak”, zo mooi vind ik ‘m onderhand.

woutersmits schreef:

nou ja, heel veel dssen (uit frankrijk) waren wrakken die voor de verkoop door de handelaren een beetje opgelapt waren. Na een paar jaar oprijden moesten die toch echt gesloopt moeten worden…..

Je hebt gelijk, want zo’n bewijs heb ik vandaag op Sloperij Van der Dam in Oldeberkoop (Friesland) gevonden. Het was een witte ID 20 op LPG uit 1971. Het kenteken (AH-08-80) zat er nog op. Zoals is te zien, zijn alleen de achterbumper en de 2 achterlichtunits nog te redden. Deze ID is in 2000 in NL ingevoerd en staat al meer dan 2 jaar op de sloop. Hij heeft dus maximaal 5 jaar in NL gereden… Confused  :

Overigens heb ik al jaren het idee dat er veel meer DS’sen in Nederland zijn dan BX’en. Ik zie echt overal DS’sen en nog maar zelden BX’en.  Rolling Eyes

Die gegevens die de Bovag aangeeft over het aantal DS’sen geloof ik bij lange na niet.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 juni 2007 12:42 AM
  [ # 68 ]

Dan hebben we het nog niet eens over de CX Rolling Eyes
Die zie je ook maar erg weinig rond rijden Sad

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 juni 2007 12:44 AM
  [ # 69 ]
Arjan Verkade schreef:

Dan hebben we het nog niet eens over de CX Rolling Eyes
Die zie je ook maar erg weinig rond rijden Sad

dat valt wel mee vergeet niet dat een cx heel vaak 2e auto is dus niet vaak gebruikt wordt Wink

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 juni 2007 12:53 AM
  [ # 70 ]
citroenc2 schreef:
Arjan Verkade schreef:

Dan hebben we het nog niet eens over de CX Rolling Eyes
Die zie je ook maar erg weinig rond rijden Sad

dat valt wel mee vergeet niet dat een cx heel vaak 2e auto is dus niet vaak gebruikt wordt Wink

dat zeg ik, je ziet ze zo weinig rijden Wink

overigens verschil bij DS en BX:

als je een BX ziet zijn ze vaak niet erg mooi meer, terwijl een DS er vaak nog erg netjes uit ziet.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 06 juni 2007 01:04 AM
  [ # 71 ]
Arjan Verkade schreef:

Dan hebben we het nog niet eens over de CX Rolling Eyes
Die zie je ook maar erg weinig rond rijden Sad

Ik moet je eerlijk zeggen, ik zie vaker een CX dan een BX Shocked

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 06 juni 2007 01:29 AM
  [ # 72 ]
Timo-BX schreef:

Ik moet je eerlijk zeggen, ik zie vaker een CX dan een BX Shocked

Het is mij ook al een tijdje opgevallen Confused ......op donderdag en vrijdag zit ik soms zomaar 13 uur op de weg in NL en soms Belgie…..ik schreef dat ook al in een ander draadje, dat ik soms op zo’n dag geen één BX tegenkom….dat was tot een paar jaar geleden wel anders. Rolling Eyes

Worden ze soms ook al verkocht aan Polen of zo ? Shocked
Kan het mij wel voorstellen v.w.b. de diesels natuurlijk.

Nou ja…hoe dan ook, we kunnen dan wel met een brede grijns achter het stuur zitten WANT we rijden nu met een zeldzame auto Mr. Green

Profiel  
 
FutureBXChicdriver
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 214
Geregistreerd: 18-04-2007

Gepost: 06 juni 2007 01:38 AM
  [ # 73 ]

Ik moet anders wel zeggen dat er in Den Haag aardig wat BX’en rijden…nou ja..vooral staan. Op weg naar mijn werk (3km) kom ik er toch wel een stuk of 4/5 tegen (oa TD). Ook aardig wat DS’en trouwens hiero waaronder ook breaks (als die ook zo genoemd worden). Er staat voor mijn deur ook vaak een trs, dus over een week of 1 a 2 staat daar een Chic bij!  Cool

Profiel  
 
Matthijs2006
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2276
Geregistreerd: 05-11-2006

Gepost: 06 juni 2007 01:38 AM
  [ # 74 ]

Ik vraag me af hoeveel van die jonge gasten hier met een BX over 3 jaar nog steeds BX rijden….

Profiel  
 
XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15822
Geregistreerd: 09-11-2004

- Ami 8 Club
Gepost: 06 juni 2007 01:43 AM
  [ # 75 ]
Matthijs2006 schreef:

Ik vraag me af hoeveel van die jonge gasten hier met een BX over 3 jaar nog steeds BX rijden….

Ik zie trouwens zelden jonge mensen in BX’en rijden… Bijna altijd rijdt er iemand in die m’n vader had kunnen zijn…  Rolling Eyes

Die jonge BX-eigenaren zitten volgens mij allemaal op dit leuke forum.  Wink

Profiel  
 
 
5 van de 20
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook