Dan nu de tip die werkt: Pak een stompe beitel, een moker. Draai eerst het onluchtingsnippel los zodat dat absoluut niet tegenwerkt.
Ga daarna onder de auto liggen en steek de beitel vlak voor de eerste demper door vanaf de versnellingsbak richting remtrommel. Daar kun je de beitel op de rand van de trommel zetten en zo al hamerend de remtrommel een cm lostikken. Doe het daarna vanaf boven. Dan dit nog twee keer doen en je trommel is eraf!
Nu maar een setje remzuigers en remschoenen bestellen. Van de ene schoen was de helft van het remmateriaal afgebroken EN verdwenen. :S
Ehm, weet iemand waar je remtrommels op kunt laten zuiveren? Wat voor soort bedrijf moet ik daarvoor hebben? Graag in de buurt van IJsselmuiden/Kampen/Zwolle.
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Rem schoenen en cylinders kun je in ieder geval bij in m’n eendje in Roodeschool bestellen maar dat is niet in de buurt. Monteer die dingen altijd met blauw vet( de cylinders). Anders kun je met een beetje pech over vier jaar weer . Blauw vet is de oplossing een heel klein beetje in de cylinders en het is veel beter tegen vast zitten beschermd! In Nieuwleusden zit volgens mij ook een citroëngarage waar ze van oude citroens houden er in handelen mischien dat je daar de boel kan bestellen. Een plaatstelijk draai en frees bedrijf kan ze wel voor jou uitdraaien. Maar ik vraag mij af of dit echt nodig is.
Succes
Groet Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
he chinco dat van die verdwenen voering. volgens mij hoort dit bij de remvoering hoor, en is toch 1 remvoering die korter is? er is dus helemaal niets verdwenen??
en feiko, wat bedoel je met blauw vet?
Blauw vet, ook wel eens Até vet genoemd, wordt geleverd door ATE.
Dit is één van de toeleveranciers van remonderdelen.
Het vet voorkomt vastrotten van de zuigertjes in de cilliders en is blauw van kleur.
Het uitdraaien doe ik maar uit voorzorg. Het trilde namelijk nogal erg tijden het remmen. Ik zie alleen dat de remschoenen mooi hapten, dus ze hebben er neit goed opgezeten. Moet maar eens een schuifmaat aanschaffen om de schoenen goed te kunnen monteren. HAD ik nu op cm maar een opengeslepen remtrommel meegenomen als gereedschap… :S
Enneh, hoe kom ik aan dat vet en waar druk je dat in? Achter de rubberen hoesjes op de beide uiteinden? Kan ik daar ook bijvoorbeeld lagervet (mag ook heet worden) oid indoen?
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
NEE! Lagervet vervuilt je remolie. Ate vet niet. Je smeert je cylinders en zuigertjes dun in voor montage en ook alle rubbertjes.
Een opengewerkte remtrommel werkt alleen als de diameter precies gelijk is aan je eigen trommel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ehm, ok… Ik heb hier de oude wrc op tafel liggen, maar daar kan ik niet echt binnenin komen. Mis ik nu iets of? Ik heb een opengewerkte tekening gezien ergens waar het erop lijkt dat ik er binnenin kan komen.
Moet dat vet ook binnenin de wrc of alleen onder het rubber?
En niet onbelangrijk: hoe kom ik daaraan? Gewoon bij de automateriaalzaak oid? Kan ik het bestellen via internet?
Ik heb net de spullen besteld en ik hoop het volgende week woensdag binnen te hebben. Gelijk maar een liter remvloeistof mee laten komen, dat moet maar eens ververst worden.
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Inderdaad gewoon bij een autozaak zelfs bij de plaatselijke opeldealer zullen ze het hebben. Lasualec heeft het maar ik weet niet of die bij jou zit. De zuigers druk je er gewoon uit. Je moet even het stof hoesje los maken en dan druk je de zuigertjes naar buiten. Alles voorzien van een dun laagje blauw vet en weer in elkaar zetten. Je kan ervoor kiezen om dan op de stofhoezen extra blauwvet te doen dan gaat het daar niet roesten kan op de stofhoezen ook met zuurvrije vasaline maar niet in de cylinders zuurvrije vasaline!
De draaipunten van de schoenen en hefboompjes van de handrem en dergelijke insmeren met kopervet. Kan je vast ook wel kopen bij die opel dealer. Het afstellen kan met een centimeter met halve millimeter aanduiding. Vergeet niet een schuin stukje aan bijde uiteinden van de schoen te vijlen. tegen trillen en ‘happen’.
Ik zou zeggen succes! en goed controleren of alles goed werkt. Het zijn per slot je remmen!
Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Soms wil het zuigertje niet vergenoeg naar binnen om de tegenoverliggende eruit te duwen. Pak dan een punttangetje en trek aan het centrale nokje de zuiger eruit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Chinco schreef:Dank je! Ik wacht al maanden met smart op mijn garage, maargoed, dat heb je met nieuwbouw.
De remmen zijn door de vorige eigenaar vervangen, dus ik ga er eigenlijk vanuit dat het al geen astbest meer is.
Groeten,
Jan
nou…. ik heb nieuwe remschoenen voor achter bij het ei vandaan… grote waarschuwingssticker erop dat ik op moet passen omdat het asbest dingen zijn. dus….
douwe
Update:
Spanningregelaar is vervangen. Moeilijke klus, hoor.
De wielremcilinder is ook vervangen. Ik weet alleen niet goed hoe ik de schoenen af ga stellen, je kunt ze in 4 (!) richtingen stellen! En dat op 4 punten. OEF.
Iemand in de buurt van IJsselmuiden in bezit van een stukje afstelgereedschap en het uit wil lenen? Ik heb geen idee hoe ik dat op ga lossen, namelijk. :S
Ook lijkt het alsof de trommel scheef zit, ook al heb ik twee bouten helemaal aangedraaid. Dat vind ik eigenlijk heel raar, kan dat, een kromme (dus niet ovale) trommel?
Groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Neen ze horen niet verbogen te zijn ik denk dat hij er niet goed op zit in het midden. Het afstellen: neem een centimeter met halve millimeter aanduiding. meet de afstand van de gaten van de trommel tot de trommel zelf(binnenkant). De onderste afstelling moet je afstellen met deze gegevens. iets krapper dan dat je meet. Heb je beide kanten nu vervangen? Aan het uiteinde van de schoenen moet je een schuin stukje vijlen. wanneer je die onderste punten goed hebt afgesteld trommel er op en vatszetten. De trommel moet nu dus nog vrij rond kunnen draaien! Nu kan je met de exentrieken die met sleutel 14 te bedienen zijn de schoenen zover naar buiten draaien dat de trommel net vrij draait. De handrem afstellen door de kabel op te spannen zodat hij nog steeds net vrij draait. ontluchten en kijken of het werkt.
Ik weet niet of ik nu duidelijk genoeg ben. Een tekning zegt meer maar dat weet ik niet up te loaden.
Succes!
Feiko
P.S. Laat even weten hoe de stannd van zaken is!
Citroën rijden is roest bestrijden
Zo, vandaag eindelijk droog (en niet winderig) weer EN tijd om het ding weer te maken. Twee leermomenten:
1. Trommel vast zetten met 3 (en geen 2) bouten en zeker drie dikke ringen eronder plaatsen en goed vastdraaien zodat de trommel ECHT recht zit.
2. Stuk draad kun je ook gebruken om de afstand te meten: maak het vast op 1 van de boutgaten van de as en haal de draad ook door het tegenoverliggende gat en meet daarna op het vastgestelde punt de afstand op. Markeer dit en je kunt aan de gang met meten.
Dat laatste is niet zo nauwkeurig, maar werkt wel.
Vanmiddag even de straat uit gereden en weer terug, maar het lijkt weer goed te gaan. Nu nog de andere wrc vervangen.
Owja, nog een leermoment: als je alleen de wrc wilt vervangen, blijf dan in vredesnaam van de schoenen af…
Als die andere wrc vervangen is moet ik nog ontluchten en de knipperlichten voorzien van een extra aardedraad. En dan nog de koplampverstelling aan de linkerkant (die brak af toen ik de kabel wilde demonteren. ). En dan naar de APK…
Keep you posted!
Allemaal bedankt voor de tips!
Vriendelijke groet,
Jan
Update:
Afgelopen week oid een leuke prent van de RDW gekregen wegens het verlopen van de APK van de 90-45-MU… Oeps… ops:
Dus vandaag maar een vers knipperlichtje (a 50 euro) en een schroef voor de handgreep van de achterklep (wauw, spannend! ) en een koplampachterkant met de bewuste verstelling.
Klaar voor de APK, dus…
Owja, ook nog ergens vorige week een verse accu gehaald, de oude was door de defecte spanningsregelaar drooggekookt!
En gister afgekeurd.
2 x koplampafstelling (kabels liggen los)
1 x rechtsachter richtingaanwijzer kleur (oranje lampje plaatsen)
2 x ruitenwisserblad (spannend)
1 x uitlaat lek (vermoedde ik al)
2 x wiellager achter (minder leuk, wel bekend)
5 x roestschade, links en rechts achter deurstijl (slotvanger), spatscherm bevestiging linksvoor en het ergste: gaten aan de zijkant van het chassis onder de asbuis, het bekende knikpunt, vermoed ik? Direct voor de stoppen die onder de asbuis liggen, kan ik met mijn vinger het chassis in.
Met betrekking tot het laatste: wordt het sowieso een chassiswissel of is het lassen nog verstandig?