Vind ik negatief….
En wat is leuker dan, als je iets betaalbaars zoekt uit dat tijdperk?
patje74 schreef:garagestmarien schreef:worden ze sneller NOG meer waard
Dat zal vast niet astronomisch worden. Kijk maar eens naar zijn voorganger, de GSA. En die is in vele opzichten zijn voorganger.
Daar ben ik ook “bang” voor.
Matthijs2006 schreef:
Bij de jeugd is ie juist wel populair!! Heel veel BX-rijders hier zijn tussen 18 en 30.
Ah… vandaar…
Het zal aan mij liggen (ik val buiten deze groep denk ik) maar ik kom toch nog verrassend veel ouwelui tegen die een BX rijden. Zelden een broekie.
Poekoek schreef:Veel mensen vonden en vinden de BX inderdaad een lelijk hok, maar wanneer ze er in een keer in (mee)gereden hebben zijn ze eigenlijk altijd verkocht!
Mijn passagiers durven niets anders te zeggen in mijn buurt!
Wat bij mij heel overtuigend gewerkt heeft is een presentatie die we een keer moesten houden, ergens buitengaats, met een paar collega’s. De hele club ging erin en de flipover bungelde ergens in een hoekje van de achterbak (break), net als de overige benodigdheden. En die opbergvakjes in de dash werden ook erg gewaardeerd….
Ëén van die collega’s rijdt inmiddels zelf C5; het heeft gewerkt dus…
Ich bin ein Breaker
Zo spannend was het uiterlijk ook niet, anders stond ie in de topjaren niet in de verkoop top 5.
Het succes van de BX ‘nieuw’ was hoofdzakelijk te danken aan de cheapo-uitvoeringen. Van de 120.000+ exemplaren die hier verkocht zijn was meer dan 50% een 1.4.
Dat was ook grotendeels verklaarbaar door de vage prijspolitiek die Citroën Nederland erop nahield. In de topjaren (86 t/m 89) kostte een 16 RS 4k NLG meer dan een 14 RE, terwijl de uitrusting gelijk was. Later merkte een ex-medewerker op dat er bij die 1.4 uitvoeringen geld bij moest, oftewel: Citroën kocht marktaandeel. Die strategie was uit nood geboren, want ze hadden op dat moment geen directe mededinger in de meest verkochte klasse in NL (Golf, Kadett, Escort en 309).
Door de kale 1400 Bixen tegenover de Kadett c.s. te positioneren was er wel een verkoopwapen, met VEUL ruimte, vrijwel gelijke prestaties en een veel beter onderstel dan die concurrentie. Logisch ook, aangezien de BX eigenlijk effectief een auto uit de klasse daarboven was (Ascona/Vectra / Sierra, 405, Passat), vergelijk de onderstelmaten / wielbasis maar eens. Met die wagens concurreerde de BX met XU motor (16 / 19 / (T)D) ook.
Pas tegen het einde van de serie zijn de prijzen tussen 1.4 en 1.6 gelijk getrokken. Dat moest ook wel, want met de ZX was de ‘Golf’-klasse afgedekt.
O.b.v. de verkoopaantallen van de 1.4 had het succes van de BiX voor meer dan 50% te maken met een agressieve prijs / ruimte / prestatieverhouding te maken. Oftewel: je kreeg veel waar voor je geld en dat is voor Nederlanders als bijen op de honing (of vliegen aan de stront).
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
karel schreef:patje74 schreef:Als ik de cijfers van de Bovag mag geloven dan waren er op 1 januari 2006 nog 10.281 BX-en in Nederland. Het aantal DS-en staat op 1.942.
EN over de GS wil ik het niet hebben, dat is niet goed voor mijn humeur, kijk zelf maar…Ik heb nog ergens de oude sheets liggen van 2005 en 2004, alleen weet ik zo niet waar ze staan. Maar ik kan mij een aantal andere getallen herinneren eigenlijk. Het lijkt er op alsof er vreemde kronkels in de getallenlijn zijn ontstaan.
Maar goed, het gaat hier om de BX… ops:Niet zo heel erg lang geleden waren er nog 6000 ds-en geloof ik. Zeker voor de overgang naar de Euro
nou ja, heel veel dssen (uit frankrijk) waren wrakken die voor de verkoop door de handelaren een beetje opgelapt waren. Na een paar jaar oprijden moesten die toch echt gesloopt moeten worden…..
Vanaf het moment dat de BX op de markt kwam, was ik er gek van, en nam ik me voor er ooit eentje te rijden. Ik had op dat moment een GSA, en na nog een tussenstapje met een Visa 11 RE, kocht ik in juli ‘86 een nieuwe type 1 BX 14 Leader voor 20.900 gulden. 200 gulden duurder dan een standaard nieuwe type 2. En voor dat geld had ik een 14E met 5-bak, metallic lak, 165-banden, luxere bekleding, radio-voorbereiding en een rechter buitenspiegel. Allemaal extra ten opzichte van een standaard BX toendertijd. Meer (comfortabele en ruime) auto voor je geld bestond destijds niet.
Er was destijds in Apeldoorn een rijschool die met 5 rode 14’s reed!
Ik heb ‘m 6,5 jaar gehad en in 1993 verkocht i.v.m. de aanschaf van een DS. Enige vervelende en hardnekkige euvel waren de lichtsatellieten die tot 2 of 3 x toe te warm werden en vervangen moesten worden (iets van kortsluiting of overbelasting of zo, weet dat niet precies meer).
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Matthijs2006 schreef:Vind ik negatief….
En wat is leuker dan, als je iets betaalbaars zoekt uit dat tijdperk?
nou, de goedkoopste cx was op dat moment ook niet zo heel veel duurder
Interessant om eens al die cijfers en vooral verhalen voorbij te zien komen.
@Ferry: ik vond de BX eerst ook niet heel erg bijzonder, al was ik er wel van gecharmeerd. Maar meer ook niet.
Na het behalen van mijn rijbewijs (2002) kon ik voor 150 euro een vaalrode BX 14 TE uit 1990 kopen met veel mankementen. Na 18 dagen lag die al op de sloop, zo slecht was ie. De dag dat ie op de sloop belandde heb ik echter meteen een nieuwe BX gekocht. Het hoefde niet persé weer een BX te worden, maar ik kon kiezen tussen een bordeauxrode BX 19 TZD, een schitterende goudkleurige Renault 21 en een BX 19 TGI Routière met 100.000 km op de klok. Het is dus toen die Routière geworden. Er zouden nog vele BX’en volgen en in die 5 jaar ben ik de BX steeds meer weten te waarderen. Nu mag ik mijzelf wel bestempelen als “BX-freak”, zo mooi vind ik ‘m onderhand.
woutersmits schreef:nou ja, heel veel dssen (uit frankrijk) waren wrakken die voor de verkoop door de handelaren een beetje opgelapt waren. Na een paar jaar oprijden moesten die toch echt gesloopt moeten worden…..
Je hebt gelijk, want zo’n bewijs heb ik vandaag op Sloperij Van der Dam in Oldeberkoop (Friesland) gevonden. Het was een witte ID 20 op LPG uit 1971. Het kenteken (AH-08-80) zat er nog op. Zoals is te zien, zijn alleen de achterbumper en de 2 achterlichtunits nog te redden. Deze ID is in 2000 in NL ingevoerd en staat al meer dan 2 jaar op de sloop. Hij heeft dus maximaal 5 jaar in NL gereden… :
Overigens heb ik al jaren het idee dat er veel meer DS’sen in Nederland zijn dan BX’en. Ik zie echt overal DS’sen en nog maar zelden BX’en.
Die gegevens die de Bovag aangeeft over het aantal DS’sen geloof ik bij lange na niet.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dan hebben we het nog niet eens over de CX
Die zie je ook maar erg weinig rond rijden
Arjan Verkade schreef:Dan hebben we het nog niet eens over de CX
Die zie je ook maar erg weinig rond rijden
dat valt wel mee vergeet niet dat een cx heel vaak 2e auto is dus niet vaak gebruikt wordt
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
citroenc2 schreef:Arjan Verkade schreef:Dan hebben we het nog niet eens over de CX
Die zie je ook maar erg weinig rond rijdendat valt wel mee vergeet niet dat een cx heel vaak 2e auto is dus niet vaak gebruikt wordt
dat zeg ik, je ziet ze zo weinig rijden
overigens verschil bij DS en BX:
als je een BX ziet zijn ze vaak niet erg mooi meer, terwijl een DS er vaak nog erg netjes uit ziet.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Arjan Verkade schreef:Dan hebben we het nog niet eens over de CX
Die zie je ook maar erg weinig rond rijden
Ik moet je eerlijk zeggen, ik zie vaker een CX dan een BX
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Timo-BX schreef:Ik moet je eerlijk zeggen, ik zie vaker een CX dan een BX
Het is mij ook al een tijdje opgevallen ......op donderdag en vrijdag zit ik soms zomaar 13 uur op de weg in NL en soms Belgie…..ik schreef dat ook al in een ander draadje, dat ik soms op zo’n dag geen één BX tegenkom….dat was tot een paar jaar geleden wel anders.
Worden ze soms ook al verkocht aan Polen of zo ?
Kan het mij wel voorstellen v.w.b. de diesels natuurlijk.
Nou ja…hoe dan ook, we kunnen dan wel met een brede grijns achter het stuur zitten WANT we rijden nu met een zeldzame auto
Ik moet anders wel zeggen dat er in Den Haag aardig wat BX’en rijden…nou ja..vooral staan. Op weg naar mijn werk (3km) kom ik er toch wel een stuk of 4/5 tegen (oa TD). Ook aardig wat DS’en trouwens hiero waaronder ook breaks (als die ook zo genoemd worden). Er staat voor mijn deur ook vaak een trs, dus over een week of 1 a 2 staat daar een Chic bij!
Ik vraag me af hoeveel van die jonge gasten hier met een BX over 3 jaar nog steeds BX rijden….
Matthijs2006 schreef:Ik vraag me af hoeveel van die jonge gasten hier met een BX over 3 jaar nog steeds BX rijden….
Ik zie trouwens zelden jonge mensen in BX’en rijden… Bijna altijd rijdt er iemand in die m’n vader had kunnen zijn…
Die jonge BX-eigenaren zitten volgens mij allemaal op dit leuke forum.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX