Ik start de zx na een week stilstand en na vijf tellen slaat ie weer af, weer starten maar nu met een ander (lichter) geluid. Riem gebroken (na 5 jaar en 60.000 km). Ik heb hem verdorie NET verkocht.
Kan ik er gewoon een nieuwe riem omleggen of zijn de kleppen bij dit type motor ook krom?
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
Hoorde je nog bijzondere geluiden toen de riem brak?
Nee, hij sloeg gewoon af.. geen rare geluiden verder. En de startmotor/krukas draait nog vrolijk rond.
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
gewoon proberen, als ie dan nog een lichter geluid maakt zijn de kleppen beschadigd. als ie kapot is is ie dat al.. kan geen kwaad om te kijken of het goed is door er een riem op te leggen.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
martijntje schreef:gewoon proberen, als ie dan nog een lichter geluid maakt zijn de kleppen beschadigd. als ie kapot is is ie dat al.. kan geen kwaad om te kijken of het goed is door er een riem op te leggen.
Ik neem aan dat je in ieder geval wilt weten hoe het blok er aan toe is. Ook als hij het zou doen na een nieuwe riem.
Dus bij voorbaat een test uit(laten)voeren is wel verstandig lijkt mij.
Ik heb een keer hetzelfde gehad bij een opel kadet. hier raken de kleppen de zuigers niet en kon er dus zo weer een nieuwe riem om. Ik vraag me af of hier ook mensen zijn die dat weten bij een 1.6 ZX…
ex 2.1 Td XM kat ambiance “93
ex 1.6i ZX 1992
nu 1.6i C4 ambiance 2005
huizing schreef:Ik vraag me af of hier ook mensen zijn die dat weten bij een 1.6 ZX…
Als ik me niet vergis, dan is dit al een keer hier op het forum besproken, de 1.6i in de ZX schijnt een zogenaamde “vrije slag” motor te zijn. De zuigers kunnen de kleppen niet raken als de riem breekt, er is dus hoop. Alleen jammer dat de D-riem bij de 1.6i best wel een rotklusje is.
Het is wel feest zeg de laatste tijd, eerst een XM en nu een ZX
Laat dit een waarschuwing zijn voor iedereen die twijvelt over zijn D-Riem.
D-riem met waterpomp en spanrol is ongeveer 4 uur werk met onderbrekingen voor amateurs die alles drie keer moeten dubbelchecken.
Jos van der Voort
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
ZX1.4i schreef:huizing schreef:Ik vraag me af of hier ook mensen zijn die dat weten bij een 1.6 ZX…
Als ik me niet vergis, dan is dit al een keer hier op het forum besproken, de 1.6i in de ZX schijnt een zogenaamde “vrije slag” motor te zijn. De zuigers kunnen de kleppen niet raken als de riem breekt, er is dus hoop…
Het hóeft niet, ,maar het kan zeer zeker wel!
Soms moet je mazzel hebben in het leven. De enige manier om het zeker te weten, is een nieuwe riem monteren en met gekruiste vingers starten.
Gr Martijn
simpele manier om erachter te komen of je kleppen krom zijn….
gewoon klepspeling controleren…
0,20 0,40
alles meer dan dat of minder is verdacht,,, waar de afwijking niet groter mag zijn dan + of min 0,05
mvgr wupke: die kromme kleppen meestal meet op 1 mm en meer
He Wup:
Kun je misschien een how-to opschrijven? Ik weet dat je het ons hebt laten zien. Voelermaatje erbij en dan moet je toch snel weten hoe het zit.
Jos
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:He Wup:
Kun je misschien een how-to opschrijven? Ik weet dat je het ons hebt laten zien. Voelermaatje erbij en dan moet je toch snel weten hoe het zit.
Jos
k dan ben ff eerlijk..
heb ik nu even geen zin in….
mischien later van de week ff,,,,
mvgr wupke: 20 eerst meten op 15 dan 20 dan 25 dan 30,, welke past net an stroef is de maat,,,, nok omhoog laagste punt boven de plek van meten,,,, is grof door de bocht hoe het moet….
kreazyV8wuppo schreef:simpele manier om erachter te komen of je kleppen krom zijn….
gewoon klepspeling controleren…
En een compressie test ???
Of is het mogelijk dat de klep goed sluit maar toch een kromme steel heeft?