Beste techneuten
Ik heb een ZX 1.6i van 1995 met het volgende:
Enkele weken geleden kreeg ik problemen met mijn snelheidsmeter (elektrisch), hij deed het af en toe wel, af en toe niet, of stopte er ineens mee. Ik dacht nieuwe snelheidsmeter. Totdat hij het vorige week weer eens deed, ik de kachelventilator op stand 4 zette en de snelheid van 120 naar 0 ging. Ventilater weer lager en hop, ik reed weer 120.
Soms valt ie ook uit als ik het licht aan doe.
Rara, waar kan dit elektronische probleempje zitten, iemand ervaring hiermee? Evt een goed elektrisch schema? (haynes heb ik)
Alvast bedankt,
groet Tim
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Re: snlheidsmeter, verlichting, ventilator rara!!
timberg schreef:Beste techneuten
Ik heb een ZX 1.6i van 1995 met het volgende:
Enkele weken geleden kreeg ik problemen met mijn snelheidsmeter, hij deed het af en toe wel, af en toe niet, of stopte er ineens mee. Ik dacht nieuwe snelheidsmeter. Totdat hij het vorige week weer eens deed, ik de kachelventilator op stand 4 zette en de snelheid van 120 naar 0 ging. Ventilater weer lager en hop, ik reed weer 120.
Soms valt ie ook uit als ik het licht aan doe.
Rara, waar kan dit elektronische probleempje zitten, iemand ervaring hiermee?Alvast bedankt,
groet Tim
De snelheidsmeter wordt mechanisch aangedreven. Daar heeft elektra weinig mee te maken, ik denk dat het óf toeval is, of er toch ergens zo’n lekstroom loopt dat het magneetje van de snelheidsmeter in de war geschopt wordt. Maar dat laatste lijkt me wel heel onwaarschijnlijk, zoniet onmogelijk.
Ik heb begrepen dat de teller van type II elektrisch wordt aangedreven
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
timberg schreef:Ik heb begrepen dat de teller van type II elektrisch wordt aangedreven
Volgens mijn Haynes niet… Ik gok toch gewoon op toeval in combinatie met een slecht bovenstuk van de kabel van de snelheidsmeter.
Tenzij je het heel zeker weet en dus een bijzondere uitvoering van een ZX hebt.
trek het dash eens open en kijk of hij mechanisch dan wel elektrisch is
bij mechanisch zit de kabel mogelijk niet goed, zet je de ventilator vol open kan er een luchtdarm de kabel weg drukken
bij elektrisch zal het een slecht contact zijn, stekkers uittrekken en met contactcleaner inspuiten
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Klinkt als een slechte massa van het tellerblok.
Massapunt(en) goed schoon maken en de overige stekkers controleren!
abxsport schreef:Klinkt als een slechte massa van het tellerblok.
Massapunt(en) goed schoon maken en de overige stekkers controleren!
die moet je normaal in de buurt van de stuurkolom zoeken, boven je pedalen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik ga alles even nalopen, schoonmaken etc.
bedankt voor de tips, laat het weten als mijn probleem verholpen is.
Teller is elektrisch!
Ik heb het massapunt onder de motorkap in het hoekje boven aan schoongemaakt. Heeft wel iets geholpen, maar hij valt nog steeds af en toe uit. ALs ik dan weer wat morrel met de kachelventilator springt ie soms weer bij. Moet denk ik nog wat massapunten achter het dashboard etc schoonmaken, maar…. WAAR ZITTEN DEZE??? Heeft iemand hier een overzicht van, of ervaring mee?
Heeft iemand het elektrische schema uit de vraagbaak? Ik heb alleen die van Haynes, maar daar wordt ik niet veel wijzer van.
groet en alvast bedankt
timberg schreef:Ik heb het massapunt onder de motorkap in het hoekje boven aan schoongemaakt. Heeft wel iets geholpen, maar hij valt nog steeds af en toe uit. ALs ik dan weer wat morrel met de kachelventilator springt ie soms weer bij. Moet denk ik nog wat massapunten achter het dashboard etc schoonmaken, maar…. WAAR ZITTEN DEZE??? Heeft iemand hier een overzicht van, of ervaring mee?
Heeft iemand het elektrische schema uit de vraagbaak? Ik heb alleen die van Haynes, maar daar wordt ik niet veel wijzer van.
De elektrische schema’s in de Haynes zijn de officiele en zijn echt veel beter dan die in de vraagbaak, welke overigens meestal niet kloppen. Het nadeel is dat enige studie nodig is voordat je door heb hoe je het schema moet lezen.
De teller in een ZX type-2 is elektrisch, gezien de problemen die je heb, kan het bijna niet anders. Aardpunten zitten ook onder de motorkap, vanaf de accu naar de versnellingsbak loopt een dikke massakabel en dacht dat op of vlakbij de veerpoten ook wat zat.
Als je zo op het oog niets ziet, dan is het makkelijkste wat je kan doen, gewoon nieuwe massa draden trekken vanaf het instrumentenpaneel en de kachelfan.
Het draadje dat ik hier met een 3 aanwijs is de massa van het instrumentenpaneel, let niet op de rest ik ben ooit aan het experimeteren geweest met blauwe leds en een losse voeding.
Nou, na een hoop gepruts, draadjes doormeten, contacten schoonmaken etc het probleem nog niet verholpen.
Een ervaren citroen-man dacht at het misschien de elektrische teller zelf was.
Via onderdelenzoeker heb ik een ander tellerblok te pakken gekregen, ook deze heeft het probleem niet verholpen.
Nu dus op zoek naar de sensor in bak, heeft iemand deze liggen?
06-26894383
Ik heb nog wel zo een ding liggen, heb hem ooit bij mijn Xantia vervangen omdat ik dacht dat deze kapot was, bleek toch een soldeerverbinding in de teller te zijn. Mijn Xantia is uit 95, en de bakken zijn op de verhoudingen na technisch gelijk, denk dat deze sensor er wel op kan, zit met 1 boutje vast.
PS: Heb je de tip van een extra massadraad vanaf het tellerpaneel trekken geprobeerd? Ik denk namelijk niet dat een slechte sensor de verlichting laat spoken.
Controleer idd eerst alle massa’s en ga daarna dingen vervangen. Vervangen=gokken.
ik heb reeds een draadje op de massa verbinding (op foto hierboven) bevestigd en deze op het massapunt bevestigd. Dit bleek niet te helpen…
Wat zijn eigenlijk die drie draadjes op die bakopnemer? krijgt deze opnemer ook voeding? Kan het ook hiermee te maken hebben?
Kan een draadbreuk de oorzaak zijn?
Ik zal opnieuw een massadraad trekken vanaf de teller, denk toch niet dat dit het is.
Hoe ziet je zekeringskast eruit? Anders moet je toch echt op zoek naar n slechte massa of n kabelbreuk..