Ik heb sinds een paar dagen het volgende probleem.
soms gaat spontaan het lampje van het veersysteem branden
en is de vering keihard . (als in de hoogste stand.)
bollen en lhm zijn zo goed als nieuw.
als ik haar dan even op de sport stand zet,
en weer terug dan werkt alles weer normaal.
het betrefd een xm van 92 .
iemand een iedee ?
alvast bedankt.
Gert.
Los contact bij je schakelaar denk ik dan , of schakelaar zelf kapot .
Succes ,Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Extra massa op de veercomp zetten, electroklep stekkertje niet lekker of stuk? Heb je al de zerering na gekeken?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
schakelaar heb ik reeds vervangen.
maakte geen verscchil.
extra massa zal ik eens proberen.
alleen gebeurt het steeds vaker.
wilde vanmiddag even kijken,
maar toen werkte alles normaal.
dus dat bracht ook niks.
zekering is ook goed .
alvast bedankt. Gert.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Hier is al veel over geschreven. Vanwege de gevoelige electronica blijft de boel wel eens in de sportstand hangen, das niks nieuws, alleen hij mag nooit zo hard worden als in de hoogste stand.
Of wel, jongens?
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Zo, das kort door de bocht, maar ja, dat kan hij nu, nu zijn auto veert als een kart
Resetten heb ik al gedaan maar helpt niks.
ik ga het nog eens proberen om een extra massa aan de comp
te leggen.
maar waar ik steeds meer bang voor ben is dat de computer aan
het overlijden is.
lamp in de kofferbak.
als die niet goed werkt gaat je comp in sportstand..
en zoals hier al eerder angegeven, zoals in hoogste stand?
daarnaast zou je de TUSSENbollen ,, oftewel de 3e bol per as eens kunnen laten nakijken…...
voorraadbollen willen ook wel eens van invloed zijn…
mvgr wupke:
kreazyV8wuppo schreef:lamp in de kofferbak.
als die niet goed werkt gaat je comp in sportstand..
en zoals hier al eerder angegeven, zoals in hoogste stand?daarnaast zou je de TUSSENbollen ,, oftewel de 3e bol per as eens kunnen laten nakijken…...
voorraadbollen willen ook wel eens van invloed zijn…
mvgr wupke:
Het lampje gaat nooit branden als gevolg van een sensorfout of storing in de HA computer. Het lampje brandt tijdens het rijden alleen als je de sportschakelaar bedient.
Als het lampje dus aan gaat tijdens het rijden is er iets met de schakelaar of kabel. Dat is geen garantie dat er met de rest van het systeem niks mis is, maar zolang als de schakelaar niet functioneert kan je bij een HA1 niet fatsoenlijk troubleshooten.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
GertXM schreef:Resetten heb ik al gedaan maar helpt niks.
ik ga het nog eens proberen om een extra massa aan de comp
te leggen.
maar waar ik steeds meer bang voor ben is dat de computer aan
het overlijden is.
Gert, ik heb nog een veercomp liggen van jouw bouwjaar; H3. Ik verkoop ‘m niet (eigen reserve), maar je mag ‘m wel ff lenen om te testen of het idd aan de comp ligt. Ik woon in Groningen. Pb maar ff als je gebruik wilt maken van m’n aanbod.
ps. een schakelaar heb ik vast ook nog wel liggen, die mag je ook testen en eventueel wel overnemen.
Animal triste post coitum
Wat betrefd de schakelaar deze heb ik al een paar keer vervangen,
om te proberen . maar gaf geen verschil.
lijkt mij dat het probleem daar i.i.g niet in zit .
en de bedrading : als daar iets fout zou zitten breuken oid
zou ik denken dat dit niet weer op te lossen is (tijdelijk)
door de schakelaar te bedienen.
bollen zijn goed .
zal straks ook nog ff langs de dealer rijden.
misschien datdie ook een idee heeft.
heb niet vaak een probleem waar ik niet uit kom
maar hier snap ik niks meer van .
Serge schreef:GertXM schreef:Resetten heb ik al gedaan maar helpt niks.
ik ga het nog eens proberen om een extra massa aan de comp
te leggen.
maar waar ik steeds meer bang voor ben is dat de computer aan
het overlijden is.
Gert, ik heb nog een veercomp liggen van jouw bouwjaar; H3. Ik verkoop ‘m niet (eigen reserve), maar je mag ‘m wel ff lenen om te testen of het idd aan de comp ligt. Ik woon in Groningen. Pb maar ff als je gebruik wilt maken van m’n aanbod.ps. een schakelaar heb ik vast ook nog wel liggen, die mag je ook testen en eventueel wel overnemen.
als het goed is heb je pb Serge.
Bij zulke vage veschijnselen denk je gauw aan slechte (massa)contacten. Achter de koplamp aan passagierzijde zit een massa verzamelpunt waar ook de massadraden van de vering naar toe lopen. Die zou je eens kunnen controleren op corrosie, net als de stekkerverbindingen tussen veerecu en elektroklep. Dus de twee stekkers op de ecu zelf, de platte stekker achter de veerbol aan passagierzijde en de stekker op de elektroklep. Voor deze laatste de auto op een brug, put of stevige bokken zetten. De klep zit onder de wagen ter hoogte van de passagierstoel. Meestal is het daar een zwarte oliebende, dus corrosie zie je daar niet vaak (maar je weet nooit..)
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
GertXM schreef:als het goed is heb je pb Serge.
Het is niet goed, ik heb geen pb…
mail anders maar ff op ‘jij at sergelammerts.nl’
Animal triste post coitum