Mijn startmotor draait goed rond met hoge snelheid alleen klinkt er nu een hoog/hard/schel schrapend geluid bij als ik start en als de motor aanslaat een nazingend geluid van een seconde of 2 a 3 dat lijkt op zoiets als een vliegwiel dat langzaam uitloopt.
Als ik aan de schroef voel waar de kabel van de plus pool op verbonden zit, dus op de bendix, dan voel ik daar een speling, kan hem beetje heen en weer bewegen, is dit een teken ?
Startmotor vervangen ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja daar mag je geen speling ehebben!! pas op he? Draad is ongezekerd!
Dat nazingen kan het tandwiel zijn dat niet terug komt.
Trek die starter er maar uit!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:Ja daar mag je geen speling ehebben!! pas op he? Draad is ongezekerd!
Dat nazingen kan het tandwiel zijn dat niet terug komt.
Trek die starter er maar uit!
door eventueel te weinig stroomsterkte!als die kabel los zit.
Andere startmotor zit erin en lijkt het goed te doen, is een 2dehands. Nu heb ik wel het volgende en de vraag is ligt aan de startmotor of aan iets anders.
Soms las ik wil starten dan wordt als het ware geen verbinding met de startmotor gemaakt, ik hoor alleen dat het relais van mijn gas klikt en verder niks, ik moet een paar keer opnieuw proberen en dan wordt de startmotor geactiveert, iemand enig idee ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb je een relais op de accu?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
nee zonder relais
+ op weerstand>+ naar bobine,,, Min aan massa ...
mvgr wupke waar + vanaf de verdeler komt(meen ik,, zal eens onder de GS kieken,,, )
jups, geheugen werkt nog.
+ van gever (verdeler) naar + weerstand>2e+ naar bobine (eventueel met condensator) en de - van de bobine aan massa…....
should be working like this,,
bedankt Wupke maar nog even voor mijn duidelijkheid
+ van de verdeler naar + van de bobine. of
+ verdeler naar + van weerstand
- bobine naar de massa
Maar nu schrijf je dat er ook een + van de verdeler naar de + van de weerstand gaat en een 2e+ naar de bobine,
ik raak nu een beetje in de war, want wat is de + op de weerstand of zijn beide aansluitingen op de weerstand + en waar gaat de draad naar toe die uit de weerstand komt ?
in je huidige situatie neem je de + draad, endie steek je op je weerstand.
de uitgang van de weerstand steek je op de bobine.
de min aan massa.
tussen de weerstand+ uitgang, mag je een condensator leggen.
dat is de+van de condensator erbop of bij steken, en de uitgang van de condensator op de massa bij schroeven.
mvgr wupke:ik zal morgen kijken of ik eea op schema kan uit tekenen voor je,en online kan zetten.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
HO HOHO,
Geschakelde PLUS op de weerstand. er komt een dun draadje uit die weerstand en die moet op BAT van de bobine.
De anderekant van de bobine gaat met een draad naar je VERDELER en NIET naar massa. Ontstoor condensatoren hoeven er niet op. Wel zit er een condensator op je verdeler.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Prima nog even terug naar een eerder vraag van mij, ik heb dus een
andere startmotor erin zitten, een 2dehands. Ik heb geen startrelais op mn accu maar de startmotor was hier wel voor gemaakt, ik heb de verbinding die tussen de startmotor en de bendix zit verbroken zodat de startmotor zonder het relais kan functioneren. Ik weet niet of dit van invloed is op het probleem:
Soms als ik wil starten dan wordt als het ware geen verbinding met de startmotor gemaakt, ik hoor alleen dat het relais van mijn gas klikt en verder niks, ik moet een paar keer opnieuw proberen en dan wordt de startmotor geactiveert, iemand enig idee ?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb je dat dunne lipje wel aangesloten op de stuur draad?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Heb je dat dunne lipje wel aangesloten op de stuur draad?
akadabra voor mij .....welk dunne lipje bedoelje en wat bedoel je met de stuurdraad? kans dus groot omdat ik dit niet weet dat ik dit niet heb gedaan ops:
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Op de bendix zitten drie aansluitingen.
2 grote en 1 kleine
1 grote verbindt de bendix met de startmotor
de andere grote zit verbonden met de dikke draad naar je accu. De kleine is de stuurdraad. Hiermee zet je de benidx aan en daarmee de startmotor.
Op die kleine hoort dus een dunne draad die uit je contactslot (of startknop) komt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Zal ik eens wat vertellen, ik heb dat ook. Soms moet ik bij het starten de sleutel een keer terug draaien. Soms zelfs 2 keer. Daarna start ie gewoon. Je hoort dan alleen iets klikken, volgens mij is dat niet in de startmotor maar meer een relais ja.
Ik zet het op de “to do list” onder vermelding van item 476.